art&design
A művészettörténészekben már egy 1991-ben megrendezett Goya-kiállítás előkészítése során kétségek merültek fel a XIX. század elején készült Kolosszus eredetével kapcsolatban. A szakértők végül több éves vizsgálódás után csütörtökön hozták nyilvánosságra: a festmény nem Goya műve, hanem egyik tanítványának alkotása.
Goya mindig aprólékos gonddal dolgozta ki a képen szereplő alakokat, még az állatok figuráit is. A Kolosszuson látható lovak, bikák és szamarak lábai azonban szemmel láthatóan nincsenek befejezve - magyarázta Manuela Mena, a Prado Goya-kollekciójának kurátora, hogy mi vezette nyomra a művészettörténészeket.
Goya ecsetvonásain sehol nincs jele bizonytalanságnak, amikor festett, pontosan tudta, mit csinál. A Kolosszusról készült röntgenfelvételen viszont több olyan vázlatos rajz látható, amelynek semmi köze a végleges figurákhoz - tette hozzá.
A szakértők arra is rámutattak, hogy a hadat viselő Spanyolország allegóriáját ábrázoló kép szimbólumvilága, az uralkodó fényviszonyok és a perspektíva eltér Goya stílusától.
A valódi festő a jelek szerint Asensio Julia, Goya barátja és tanítványa lehetett, erre utal legalábbis az A.J. monogram, amelyet a kép bal alsó sarkában fedeztek fel.