bezár
 

zene

2011. 05. 30.
Kéknyúl: tisztelgő lemez a Hammond orgonának
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Hammond orgona előtt tisztelgő lemezt készített a hangszer egyik magyarországi szerelmese, a több zenekarból ismert Premecz Mátyás Kéknyúl nevű formációjával; a Nahát babám című dzsessz-funk albumot szerdán mutatják be a fővárosi Gödör Klubban.

prae.hu

Ritka, ha egy együttes debütáló anyaga rögtön egy koncertfelvétel; a Kéknyúl Hammond Band esetében most ez történt, ráadásul a lemezt ugyanott mutatják be, ahol egy évvel korábban rögzítették.

"Az albumon szereplő instrumentális számok többsége már elég régi, van amelyik három évvel ezelőtt született. Ezt a korszakot azonban le szerettem volna zárni és erre jó megoldásnak tűnt egy rendelkezésre álló koncertanyag. Dolgoztunk stúdióban is, három-négy dalt felvettünk, de valahogy úgy éreztem, hiányzik belőlük a lendület és a tűz" - fejtette ki a Hammond B3 orgonán játszó Premecz Mátyás az MTI-nek.

A Nahát babám című CD-t az alapvetően vinyl lemezek kiadására specializálódott Moiras Records jelentette meg (legutóbb Radics Béla régi felvételeit adta ki bakeliten).

Premecz Mátyás elmondta: sokáig keresett kiadót az anyagnak, de azt kellett tapasztalnia, hogy a szóba jöhető kisebb, nem multinacionális cégek a piaci helyzet miatt gyakorlatilag leálltak a CD-k megjelentetésével. Hozzátette: tisztában van vele, hogy CD-t ma már nem igazán lehet eladni boltokban, inkább a koncertek helyszínén van erre lehetőség, emellett promóciós célokat szolgál.

Premecz Mátyás a Kéknyúl myspace-oldalán több legendás dzsessz/soul Hammond orgonista nevét tüntette fel hatásként, például Jimmy McGriffet, Jimmy Smith-t, Lonnie Smith-t, Richard Groove Holmes-t és John Medeskit. A koncertlemezen is szerepel egy feldolgozás, Reuben Wilson Ronnie's Bonnie című szerzeménye.

A Budapesti Műszaki Egyetem informatika szakát és a Zeneakadémia dzsessztanszakát párhuzamosan elvégzett Premecz 2007-ben vett meg egy 1953-ban készült, csaknem 150 kilós és rossz állapotban lévő Hammond B2-es orgonát, és egy évnyi javítgatás után, B3-as alkatrészekkel kiegészítve sikerült koncertképes állapotba hoznia a hangszert, amelyet a Kéknyúl mellett többek között a tavaly nagyszerű lemezzel jelentkezett Qualitonsban és a Smárton Trió+1-ben is használ.

Mint felidézte, teljesen a hangszer hatása alá került és a Kéknyúl formációt azért alapította meg, hogy a kihozza a Hammondban rejlő lehetőségeket.

A Kéknyúlban Zádor Tamás gitározik, Badics Márk dobol, Jász András altszaxofonon játszik, állandó közreműködő két másik fúvós, Ávéd János (tenorszaxofon) és Bognár Attila (harsona).

Kitért arra, hogy bár az 1935-re kifejlesztett Hammond orgona fénykora a hatvanas-hetvenes évek rockzenéjében volt (Deep Purple, Uriah Heep, Emerson, Lake and Palmer, Yes), Amerikában és Nyugat-Európában ma is kultusza van a hangszernek. Megjegyezte: szeretné e külföldi Hammond-színtér egy szeletét kialakítani Magyarországon.

"Kétségtelen, hogy a Qualitonsban is jelen van a funk és a dzsessz, a különbséget alapvetően lelki tekintetben látom: a Kéknyulat én hoztam létre, szinte kizárólag az én dalaimat játsszuk, a komponálás, egy zenekari karakter kialakítása számomra nagy kalandot jelent. Komoly különbség az is, hogy a táncosabb vonalat képviselő Qualitons egy soul-beat koncepció mentén jött létre, amelybe menet közben kapcsolódtam be" - mondta a billentyűs.

A Kéknyúl Hammond Band szerdai lemezbemutató koncertjén a Gödör Klubban vendégként fellép Andy Hefler Magyarországon élő amerikai színész-énekes.

A zenekar augusztusban játszik a Debreceni Bornapokon, a Zempléni Fesztiválon és a Szigeten is. Utóbbi kapcsán Premecz hangsúlyozta: a blues színpadon lépnek fel, mivel idén nem lesz dzsessz színpad a Szigeten.

"Szeretném folytatni a Hammond orgona fesztivált, amelyet tavaly szerveztem meg először, az azóta megszűnt Take5 klubban. Ez elsősorban azon múlik, sikerül-e támogatókat találni" - jegyezte meg.

Premecz Mátyás elmondta, hogy a Kéknyúl második lemezét bluesosabbra, vokálisabbra tervezi, bár szeretne egy blues és egy feldolgozás anyagot is. Hozzátette: a műfajok közötti átjárás ellenére egységes hangzást akar kialakítani, nem kizárólag a Hammondra alapozva.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Platon Karataev: Napkötöző – négy szám
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés