bezár
 

art&design

2011. 05. 16.
Miró és a történelem: a Tate Modern kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"A történelem színeiben" mutatja be Joan Mirót (1893-1983), a nagy kolorista festőt a londoni Tate Modern új kiállítása.

prae.hu

Mint a párizsi Le Figaro írja, a fehéringes, lakkcipős úriemberként ismert katalán festő ezzel a tárlattal visszamenőlegesen elnyeri a spanyol köztársaság harcosának rangját. A 150 kép, amelyek közül sok igazi remekmű, új összefüggésben mutatja be a sokak által "a művészet királyának" tekintett, mindig gyermeki frissességű alkotó munkáit.

Miró műveit a francia lap szerint szinte túlságosan gyakran lehet látni a múzeumokban. 2004-ben a párizsi Pompidou Központ tárlata a fiatal Miró sugárzó alkotásait sorakoztatta fel, elsősorban az 1917 és 1934 közötti született remekeket mutatva be, tavaly pedig Baden-Badenben a Frieder Burda Múzeum "A költészet színei" címen szervezett tárlatot elbűvölő vásznaiból.

A Tate Modern Mirót, a történelmet értelmező művészt kívánta ábrázolni. A múlt század húszas éveiben született Katalán paraszt című erőteljes alkotását a kiállításon más múzeumok hasonló festményeivel, így a washingtoni National Gallery tulajdonában lévő Katalán parasztfej című művével, valamint a párizsi Pompidou-központban őrzött Guardia civil című, spanyol köztársasági harcost ábrázoló képpel együtt lehet látni.

A művészet radikális megújítóját pillanthatják meg a londoni látogatók Miró olyan képeiben, mint az 1927-ben született Paysage au Coq (Táj kakassal), vagy az 1926-os Chien aboyant a la lune (A holdat ugató kutya) - az utóbbit a philadelphiai művészeti múzeum kölcsönözte.

Ahogy Picasso festményben tiltakozott Guernica polgári áldozatokat követelő náci-fasiszta bombázása ellen, Miró is eltorzult emberi formákat festett Femme fuyant l'incendie (Tűzvész elől menekülő nő) című művében, amely ugyanannak az eseménynek kapcsán született - ezt a képet az amerikai Santa Barbara művészeti múzeuma kölcsönözte.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról
art&design

Megnyitószöveg KristofLab Still Life című kiállításához
art&design

Enyedi Zsolt a Szófiai Liszt Intézet rezidenciaprogramján rendezett kiállításáról
art&design

Kiállításkritika A kétely felfüggesztéséről

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés