bezár
 

építészet

2011. 03. 31.
Száz éve adták át az Északi Fűtőháztelepet, a mai Vasúttörténeti Parkot
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Száz éve adták át a mai Vasúttörténeti Parknak otthont adó Északi Fűtőháztelepet, amely a kor legmodernebb vasúti kiszolgáló létesítménye volt a két fordítókorongos fűtőházzal: a centenárium alkalmából Mozdony Matinét rendeznek a parkban a hét végén.

prae.hu

Mint azt Varsányi József, a Vasúttörténeti Park munkatársa az MTI-nek felidézte, az 1900-as évek elején a gazdasági fellendülés együtt járt a vasúti teher- és személyforgalom jelentős növekedésével. Az Északi Fűtőháztelep megépítése azután vált szükségessé, hogy a Nyugati pályaudvar fűtőházi kapacitása kevésnek bizonyult, ráadásul azt a térséget akkorra már "körbenőtte" a város.

Ennek nyomán épült fel 1909 és 1911 között a rákosrendezői pályaudvar közelében lévő 70 ezer négyzetméteres területen az Északi Fűtőháztelep, amelyen laktanya, műhelyek és egyéb kiszolgáló létesítmények mellett helyet kapott egy 22 állásos és egy 34 állásos fordítókorongos körfűtőház. Utóbbi a történelmi Magyarország legnagyobb fűtőháza volt, a két létesítmény együtt 200 gőzmozdony kiszolgálását látta el.

A kisebbik fűtőház a II. világháborúban annyira megsérült, hogy már nem lehetett megmenteni, a nagyobbik viszont eredeti formájában maradhatott meg. Igaz, a gőzmozdonyok háttérbe szorulásával funkciója valamelyest megváltozott, főként a járműjavítás került előtérbe. Ehhez azonban nem volt szükség nagy átalakításokra a fűtőházban, azt ugyanis már eleve úgy építették meg, hogy minden mozdonyállás alatt szerelőakna volt, és kialakítottak egy úgynevezett keréksüllyesztőt, amelynek segítségével gyorsan ki tudták cserélni a gőzmozdonyok kerekeit.

Mint Varsányi József fogalmazott, 1911-es átadásukkor a fűtőházak a kor legmagasabb színvonalát képviselték, és az egész telepet úgy alakították ki, hogy rendkívül hatékonyan folyhatott a munkavégzés. A 34 állásos fűtőház mellett fennmaradt az egykori vasutas laktanyaépület, amelynek felújítása most is folyik, valamint a víztorony. Emellett a terület közelében több korabeli - időközben átalakított - vasutas lakóház is megtalálható még.

A szakember szerint óriási jelentősége van annak, hogy a terület és a fűtőház a Vasúttörténeti Park 11 évvel ezelőtti létrehozásával fennmaradhatott, így ugyanis sikerült megőrizni a Magyarország történelmét, fejlődését jól példázó vasúti emlékeket.

A fűtőházban és a park területén ugyanis számos olyan - nem is egy ritka, egyedi - mozdony és vasúti kocsi, valamint tárgyi emlék lelt otthonra, amely jól szemlélteti egy-egy korszak technikai színvonalát, a fejlődést.

A körfűtőházban állomásoznak többek között a nosztalgiamozdonyok, köztük az ország legöregebb, működő gőzmozdonya 1870-ből és a legendás Árpád motorvonat a harmincas évekből. A nosztalgia járművek büszkesége az 1912-ben épült elegáns teakfa étkezőkocsi, amely a híres Orient Expressz mozdonya mögött robogott.

A fűtőház egyébként gyakran rendezvényeknek - például autós bemutatóknak, koncerteknek - is helyszíne, de a két szélső állás ma is ugyanazt a funkciót tölti be, mint 100 éve: itt fűtik fel a nosztalgiaszerelvényeket húzó gőzösöket.

A centenárium áll a park hétvégi szezonnyitó rendezvényének középpontjában is. A Mozdony Matiné alkalmával a százéves fordítókorongon a legöregebb gőzösöket tekinthetik meg az érdeklődők, emellett kipróbálhatják a korabeli hajtányt és utazhatnak gőzössel. Mindezek mellett számos program várja a családokat szombaton és vasárnap a fővárosi Tatai úti parkban.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

építészet

Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe
építészet

Beszámoló a 18. Velencei Építészeti Biennáléról
építészet

Interjú Kőszeghy Flórával

Más művészeti ágakról

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés