bezár
 

film

2011. 03. 23.
Hollywoodi Reneszánsz - Metropolis lapszámbemutató az Örökmozgóban
2011. március 27. 18h Örökmozgó Filmmúzeum, 1073 Budapest, Erzsébet krt. 39.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Megjelent a Metropolis filmelméleti és filmtörténeti folyóirat 2010/3. száma Hollywoodi Reneszánsz címmel! A lapszámbemutatóra március 27-én, vasárnap este 18 órától kerül sor az Örökmozgóban. A korszakról és a lapszámról Pápai Zsolttal, a szám szerkesztőjével és Benke Attila valamint Hubai Gergely szerzőkkel Czirják Pál, a Metropolis felelős szerkesztője beszélget. A beszélgetés után a Papírhold című filmet vetíti az Örökmozgó. Peter Bogdanovich pompás road-movie-ja Ryan O’Neal és lánya, Tatum O’Neal főszereplésével kópiáról!

prae.hu

A Hollywoodi Reneszánsz című Metropolis-szám a hollywoodi film egyik dicsőséges korszakáról, a művészi eredményekben felettébb gazdag 1967–1975 közötti időszakról szól. Ebben a néhány évben a hollywoodi film kivirágzott, a kísérletező kedvű alkotók sora seregnyi új technikát, közelítésmódot, műfaji öntőformát próbált ki. Igaz ugyan, hogy a hetvenes évek derekától megkezdődött az Álomgyár konformizálódása, de a hollywoodi film már soha többé nem lett olyan, mint amilyen annak előtte volt.

A Metropolis kurrens száma jobbára magyarországi szerzők számára biztosított lehetőséget, a témával foglalkozó, irdatlan mennyiségű nemzetközi szakirodalomból mindössze egyetlen tanulmányt választottak ki: Thomas Elsaesser három és fél évtizede született, de magyarul mindeddig meg nem jelent, jóllehet alapvető fontosságú írását, amelyben a szerző a hetvenes években átalakuló hollywoodi hőskép sajátosságait taglalja.

Pápai Zsolt bevezető tanulmánya néhány alapvető – a nemzetközi szakirodalomban meglehetőst körvonalazatlan, illetve gyakran nem eléggé pontosan használt – fogalmat jár körül, továbbá a korszak többszempontú elemzését kínálja.

Benke Attila a hatvanas–hetvenes évek egyik legizgalmasabb jelenségét, az úgynevezett revizionista műfajfilmek problémáját vizsgálja meg, és a westernzsáner példáján mutatja be a változások jellegét, irányát.

Végezetül Hubai Gergely a zenehasználat változásait veszi nagyító alá a hetvenes évek hollywoodi filmjeiben.
Metropolis - Hollywoodi Reneszánsz
Ízelítő a lapszám szövegeiből:

„A Hollywoodi Reneszánszban a műfajok átalakulása gyakran elbeszélésmódbeli és hősábrázolásbeli változásokkal járt párban, sőt a műfajok módosulásait nem egyszer éppen hogy az elbeszélésmód és a hősábrázolás változásai generálták. Ez az a jelenség, amelyben a Hollywoodi Reneszánsz különbözik a megelőző korszakoktól az amerikai filmtörténetben.”
(Pápai Zsolt: Reneszánsz és reformáció. Bevezetés az 1960–70-es évek hollywoodi filmjébe)

„A westernekben a hősök motivációja, általános »proaktív« küldetéstudata párhuzamosan tűnik el a szubjektum fokozatos széttöredezésével, az identitás képlékennyé válásával a hetvenes évekre. Ez az éra a fősodorbeli »kényszeridentitás« nyomásától menekülő, alternatív önazonosság után kutató antihősöket felvonultató filmjeinek elbeszélőszerkezetében is megmutatkozik. A revizionista westernek a hetvenes évek felé haladva egyre inkább epizodikusakká válnak, a fordulatok háttérbe szorulnak. Ennek oka, hogy a nemzetegyesítő küldetést nem teljesítheti egy olyan figura, aki identitásában bizonytalan. Ezért a főhős célja másodlagos, személye válik egyre inkább központi témává – ahogy napjainkra az identitás problematikája helyeződik centrumba.”
(Benke Attila: Western-reformáció. Az 1950–1980 közötti revizionista westernek az identitásválság tükrében)

„Mert ha a témák ugyanazok maradnak is, az attitűdök és így a formák is egészen mások, és bizonyítható, hogy a fent említett filmek olyan fajta kísérletezést és metamozit rejtenek, amit csak a klasszikus mise-en-scène mestereitől és a filmformai értelemben öntudatos európai rendezőktől ismerünk. Az alábbiakban kísérletet teszek annak meghatározására, mennyiben tekinthetők egyes hetvenes évekbeli amerikai fősodorbeli filmek „kísérletieknek” a formák jelentésére és ideológiájára való reflektálásuk okán, különösen úgy, hogy ezek a formák oly mélyen ágyazódnak egy hagyományba – a klasszikus hollywoodi tradícióba –, hogy maguktól értetődővé és láthatatlanná lesznek.”
(Thomas Elsaesser: A kudarc pátosza – amerikai filmek az 1970-es években. Jegyzetek a motiválatlan hősről)

„A hetvenes évek elején az amerikai filmgyártásban valóban jelentősen csökkent az eredeti filmzene szerepe, ráadásul a több mint ötven éve működő rendszert egyszerre két irányból is támadás érte. Egyrészt a leghétköznapibb hollywoodi produkciók alkotói is egyre gyakrabban gondolkodtak kommerszebb aláfestésekben és filmslágerekben, másrészt az európai hatásoktól megigézett – művészi ambíciókkal bíró – rendezők teljesen más hagyományok szerint nyúltak a zenei aláfestés teljes kérdésköréhez.”
(Hubai Gergely: A király és a bolond. Változó filmzenei trendek a Hollywoodi Reneszánszban)

A lapbemutató helyszínén a Hollywoodi Reneszánsz lapszám kedvezményesen lesz megvásárolható.

A Metropolis megvásárolható a nagyobb könyvesboltokban és az art mozikban.

A még kapható régebbi számokról és az előfizetés feltételeiről bővebb információ a Metropolis honlapján található.

Metropolis
filmelméleti és filmtörténeti folyóirat
www.metropolis.org.hu
metropolis@c3.hu
http://www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940


A lapszám támogatói:






                                               
nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Dan Schoenbrun: Ragyogj TV, ragyogj!
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Till Attila: És mi van Tomival?

Más művészeti ágakról

Asher Kravitz: A Zsidó Kutya a Spinoza Színházban
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés