zene
2011. 03. 22.
Meghalt a "bluessorsú" Pintetop Perkins zongorista
97 éves korában elhunyt Jou Willie "Pinetop" Perkins amerikai blueszongorista, a Grammy-díjazottak korelnöke.
Otthonában, a texasi Austinban érte a halál, délutáni szunyókálása közben örökre elszenderült. Perkins igazi "bluessorsú" művész volt: egy gyapotültetvényen született Mississippi államban.
Sohasem tanult meg írni-olvasni, gyapotot kellett szüretelnie, anyja whiskyvel itatta már gyerekként. A fiút tulajdonképpen az ital üldözte el otthonról, bár nagyanyja keze is benne volt a végső "lökésben": a harcias öregasszony unokája fején összetört egy palackot, mert a gyerek nem vágta fel a tűzifát.
Perkins először gitározni kezdett, de súlyos baleset érte: egy éjszakai bárban egy nő nagyon mélyen elvágta Perkins karját, az orvos pedig úgy varrta össze az inat, hogy az megrövidült, Perkins pedig többé nem tudott akkordokat rendesen lefogni a gitárnyakon.
Ezután ült át a zongorához. Senki sem tanította, de nem is kellett: jól elboldogult magától. Idővel a boogie-woogie stílus mestere lett és olyan legendás zenészek kísérője, mint Muddy Waters vagy Sonny Boy Williamson.
Sohasem tanult meg írni-olvasni, gyapotot kellett szüretelnie, anyja whiskyvel itatta már gyerekként. A fiút tulajdonképpen az ital üldözte el otthonról, bár nagyanyja keze is benne volt a végső "lökésben": a harcias öregasszony unokája fején összetört egy palackot, mert a gyerek nem vágta fel a tűzifát.
Perkins először gitározni kezdett, de súlyos baleset érte: egy éjszakai bárban egy nő nagyon mélyen elvágta Perkins karját, az orvos pedig úgy varrta össze az inat, hogy az megrövidült, Perkins pedig többé nem tudott akkordokat rendesen lefogni a gitárnyakon.
Ezután ült át a zongorához. Senki sem tanította, de nem is kellett: jól elboldogult magától. Idővel a boogie-woogie stílus mestere lett és olyan legendás zenészek kísérője, mint Muddy Waters vagy Sonny Boy Williamson.
További írások a rovatból
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
Más művészeti ágakról
Lichter Péter: Frankenstein eksztázisa – A found footage filmek és videóesszék formavilága
Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje