art&design
2011. 03. 19.
BTF - Szabad szoba: cseh és magyar művészek az Indában
Két cseh és egy magyar képzőművész munkái láthatók Szabad szoba - Vendégünk Európa címmel szombattól a budapesti Inda Galériában a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjaként.
A kiállításon résztvevő művészek, Pavla Sceranková, Dusan Zahoransky és Szabó Ádám már korábbról ismerik - és inspirálják - egymást, munkáik jellege is hasonló. Mindhárman használják a valóságos és a virtuális teret, alkalmaznak hagyományos és új technológiai műfajokat, mint a rajz, a festészet, a szobrászat, a film, a fotó, a videó. Térinstallációik a mindennapi belakott terek átalakítását vagy más nézőpontba helyezését tűzik ki célul - mondta el az MTI-nek Muladi Brigita művészettörténész, a kiállítás kurátora.
Pavla Sceranková Majdnem és Furnér című munkája abszurd lakószobát mutat be izgő-mozgó fotellel, domború asztalkával, amelyre semmit sem lehet tenni, és tévével, amelyen egy csatorna sem fogható. Dusan Zahoransky videóinstallációja, A mozigép valójában egy diavetítő, amelyen olyan madarakat láthat az érdeklődő, amelyek egy hosszú dróton ülnek, s ha megmozdul a vetítőgép, a madarak is mozdulnak. Mimikri című fotósorozatát pedig úgy manipulálta, hogy lepusztult, elhagyott városrészeket, tereket fényképezett, majd ezekbe belerajzolt, így följavítva a látványt. Valójában azonban nem lehet tudni, hogy melyik a valódi és melyik a javított kép.
Szabó Ádám indiai útján tanult szőni, hagyományos kézi technikával laptop- és monitortakarókat készített, fura ábrákat szőtt, s ezek az objektek ugyanúgy betöltik a mindennapi intim tereket, mint a könyvek, jegyzetfüzetek - foglalta össze Muladi Brigitta.
Pavla Sceranková Kassán született 1980-ban, a cseh fővárosban diplomázott, ösztöndíjas volt Berlinben, Aberdeenben és Stuttgartban. Egyéni kiállításai voltak Csehországban és Szlovákiában, csoportos tárlaton Németországban, Hollandiában, Franciaországban, Bulgáriában szerepelt, Budapesten, a Trafóban is láthatók munkái A kritikai tér című kiállításon április végéig.
Dusan Zahoransky 1972-ben született Csehországban, az Ostrava vonzáskörzetéhez tartozó Havírovban. A pozsonyi képzőművészeti egyetemen diplomázott, Juraj Bartusz volt a mestere. Később az Egyesült Államokban, Franciaországban, Angliában képezte tovább magát, rezidens művész volt Bécsben. Számtalan egyéni és csoportos kiállításon vett részt Nyugat- és Kelet-Európában, az Egyesült Államokban. A prágai képzőművészeti egyetem intermédia szakán tanít.
Szabó Ádám 1972-ben született Budapesten. Előbb művészettörténetből, majd a képzőművészeti főiskolán szobrászatból szerzett diplomát. Kő Pál és Körösényi Tamás voltak a mesterei. Továbbképezte magát az Egyesült Államokban és Németországban. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola szobrász szakán tanít és rendszeres kiállító művész.
A Szabad szoba című tárlat április 15-ig tart nyitva a Király utca 34. alatt.
Pavla Sceranková Majdnem és Furnér című munkája abszurd lakószobát mutat be izgő-mozgó fotellel, domború asztalkával, amelyre semmit sem lehet tenni, és tévével, amelyen egy csatorna sem fogható. Dusan Zahoransky videóinstallációja, A mozigép valójában egy diavetítő, amelyen olyan madarakat láthat az érdeklődő, amelyek egy hosszú dróton ülnek, s ha megmozdul a vetítőgép, a madarak is mozdulnak. Mimikri című fotósorozatát pedig úgy manipulálta, hogy lepusztult, elhagyott városrészeket, tereket fényképezett, majd ezekbe belerajzolt, így följavítva a látványt. Valójában azonban nem lehet tudni, hogy melyik a valódi és melyik a javított kép.
Szabó Ádám indiai útján tanult szőni, hagyományos kézi technikával laptop- és monitortakarókat készített, fura ábrákat szőtt, s ezek az objektek ugyanúgy betöltik a mindennapi intim tereket, mint a könyvek, jegyzetfüzetek - foglalta össze Muladi Brigitta.
Pavla Sceranková Kassán született 1980-ban, a cseh fővárosban diplomázott, ösztöndíjas volt Berlinben, Aberdeenben és Stuttgartban. Egyéni kiállításai voltak Csehországban és Szlovákiában, csoportos tárlaton Németországban, Hollandiában, Franciaországban, Bulgáriában szerepelt, Budapesten, a Trafóban is láthatók munkái A kritikai tér című kiállításon április végéig.
Dusan Zahoransky 1972-ben született Csehországban, az Ostrava vonzáskörzetéhez tartozó Havírovban. A pozsonyi képzőművészeti egyetemen diplomázott, Juraj Bartusz volt a mestere. Később az Egyesült Államokban, Franciaországban, Angliában képezte tovább magát, rezidens művész volt Bécsben. Számtalan egyéni és csoportos kiállításon vett részt Nyugat- és Kelet-Európában, az Egyesült Államokban. A prágai képzőművészeti egyetem intermédia szakán tanít.
Szabó Ádám 1972-ben született Budapesten. Előbb művészettörténetből, majd a képzőművészeti főiskolán szobrászatból szerzett diplomát. Kő Pál és Körösényi Tamás voltak a mesterei. Továbbképezte magát az Egyesült Államokban és Németországban. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola szobrász szakán tanít és rendszeres kiállító művész.
A Szabad szoba című tárlat április 15-ig tart nyitva a Király utca 34. alatt.
További írások a rovatból
A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról