építészet
2011. 03. 18.
Megnyílt a SkyCourt a Liszt Ferenc repülőtéren
Megnyílt a SkyCourt, azaz Égi Udvar nevű új utasterminál pénteken a Liszt Ferenc repülőtéren.
A szerdán Ferihegyi repülőtérről átkeresztelt légikikötő új csarnoka a 2-es terminál A és B épülete között kapott helyet, benne éttermekkel, vámmentes boltokkal, kávézókkal és a Malév új business várójával.
A 24 ezer négyzetméteres, 24,4 milliárd forintba kerülő épület 8,5 millió főre növeli a 2-es terminál eddigi 4,5-5 milliós kapacitását, így az évi utaslétszám elérheti a 20 millió főt a teljes kiépülés után.
Jost Lammers, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport vezérigazgatója az ünnepélyes megnyitón elmondta, a reptér részleges privatizációjakor vállalt 261 millió eurós fejlesztési kötelezettségvállalásból 82 százalékot már teljesítettek, de a fejlesztések nem állnak le, azonnal elkezdik a 2A és 2B terminál felújítását és elkezdik a reptér melletti hotel megépítését is.
Elmondása szerint a repülőtér a gazdasági növekedés egyik motorja, csak a SkyCourt 3-400 új munkahelyet teremtett.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára megnyitó beszédében azt hangsúlyozta, hogy mindenki büszke lehet az új terminálépületre. Ferihegy az ország légi kapuja, aki megérkezik, ezt látja először, és az első benyomás a legfontosabb. Ha erre az épületre néznek, biztos pozitív lesz az első benyomás - mondta.
Kitért arra is, hogy az uniós diplomatáktól hozzá érkezett visszajelzések is pozitívak voltak.
Reiner Schrankler, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke elmondta: erős és stabil befektetői háttér szükséges ahhoz, hogy egy ilyen beruházást megvalósítsanak.
"Ez nagy eredmény, de még csak a kezdet" - hangsúlyozta, hozzátéve, felépítik a Malév és a Wizzair új központját, elkezdik az új teherforgalmi (cargo) központ kialakítását és az 1-es és 2-es terminál között üzleti parkot hoznak létre a légiközlekedésben tevékenykedő cégek számára.
Egy négycsillagos szálloda felépítésének előkészítésén is dolgoznak, és érdekeltek egy közlekedési központ létrehozásában is, amellyel a városközpont jobb elérhetőségét biztosítanák.
Az átadási ünnepségen Kovács Zoltán vezényletével több Liszt darabot, valamint Bartók, Dvorzsák és Johann Strauss darabot játszottak el a Nemzeti Filharmonikusok.
A Tímár Zoltán Ybl-díjas építész által tervezett terminált 2009-ben kezdték el építeni, összesen 39 bolt (köztük nemzetközi és magyar éttermek is), 12 utasbiztonsági csatorna kapott helyet, amely 14-re bővíthető. A beruházás 24,4 milliárd forintba került, és része a 72 milliárdos BUD Future programnak.
A Budapest Airport 2010-ben 8,2 millió utast fogadott és indított, a gépmozgások száma 105 ezer volt, és 83 ezer tonna légiáru fordult meg a repülőtéren. 2011-re a tervezett utasforgalom 8,7 millió utas és 111 ezer repülőgépmozgás.
A 24 ezer négyzetméteres, 24,4 milliárd forintba kerülő épület 8,5 millió főre növeli a 2-es terminál eddigi 4,5-5 milliós kapacitását, így az évi utaslétszám elérheti a 20 millió főt a teljes kiépülés után.
Jost Lammers, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport vezérigazgatója az ünnepélyes megnyitón elmondta, a reptér részleges privatizációjakor vállalt 261 millió eurós fejlesztési kötelezettségvállalásból 82 százalékot már teljesítettek, de a fejlesztések nem állnak le, azonnal elkezdik a 2A és 2B terminál felújítását és elkezdik a reptér melletti hotel megépítését is.
Elmondása szerint a repülőtér a gazdasági növekedés egyik motorja, csak a SkyCourt 3-400 új munkahelyet teremtett.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára megnyitó beszédében azt hangsúlyozta, hogy mindenki büszke lehet az új terminálépületre. Ferihegy az ország légi kapuja, aki megérkezik, ezt látja először, és az első benyomás a legfontosabb. Ha erre az épületre néznek, biztos pozitív lesz az első benyomás - mondta.
Kitért arra is, hogy az uniós diplomatáktól hozzá érkezett visszajelzések is pozitívak voltak.
Reiner Schrankler, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke elmondta: erős és stabil befektetői háttér szükséges ahhoz, hogy egy ilyen beruházást megvalósítsanak.
"Ez nagy eredmény, de még csak a kezdet" - hangsúlyozta, hozzátéve, felépítik a Malév és a Wizzair új központját, elkezdik az új teherforgalmi (cargo) központ kialakítását és az 1-es és 2-es terminál között üzleti parkot hoznak létre a légiközlekedésben tevékenykedő cégek számára.
Egy négycsillagos szálloda felépítésének előkészítésén is dolgoznak, és érdekeltek egy közlekedési központ létrehozásában is, amellyel a városközpont jobb elérhetőségét biztosítanák.
Az átadási ünnepségen Kovács Zoltán vezényletével több Liszt darabot, valamint Bartók, Dvorzsák és Johann Strauss darabot játszottak el a Nemzeti Filharmonikusok.
A Tímár Zoltán Ybl-díjas építész által tervezett terminált 2009-ben kezdték el építeni, összesen 39 bolt (köztük nemzetközi és magyar éttermek is), 12 utasbiztonsági csatorna kapott helyet, amely 14-re bővíthető. A beruházás 24,4 milliárd forintba került, és része a 72 milliárdos BUD Future programnak.
A Budapest Airport 2010-ben 8,2 millió utast fogadott és indított, a gépmozgások száma 105 ezer volt, és 83 ezer tonna légiáru fordult meg a repülőtéren. 2011-re a tervezett utasforgalom 8,7 millió utas és 111 ezer repülőgépmozgás.
További írások a rovatból
Cserépváraljai templomfelújítás és Micélium tudásköz-pont nyerte az idei Média Építészeti Díját
Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
Más művészeti ágakról
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról