film
A kassai születésű Kristóf György bemutatkozó nagyjátékfilmje, az Out nem nevezhető csupán magyar alkotásnak, hiszen kelet-közép-európai koprodukcióról van szó, magyar rendezővel, íróval és operatőrrel, ám szlovák gyártási háttérrel és prágai utómunkálatokkal készült. Ezért idén Cannes-ban, amikor az Un Certain Regard szekcióban bemutatásra került, együtt drukkolhatott érte magyar, szlovák és cseh. Ez a sokszínűség, amely a gyártást jellemzi, szépen párhuzamba állítható a film konkrét történetével. Amikor a főhős, az ötven éves Ágoston (Terhes Sándor) Szlovákiából útnak indul, hogy családját hátrahagyva Lettországban keressen munkát, egy földrajzi, nyelvi, etnikai szempontból igen tarka kalandba csöppen.
Ágoston útjának történetét részben a rendező saját élete, illetve apjának generációjáé ihlette, egy stabil otthon és egzisztencia nélküli nemzedéké, amelynek folyamatosan változásokhoz, költözésekhez kell alkalmazkodnia. Ágoston is állandóan úton van, s viszontagságokon és kihívásokon keresztül kerül egyik kalandból a másikba. Az Out ilyen értelemben az Iszka utazása (2007) vagy a Csak a szél (2012) nyomában lépked, amennyiben „örökérvényű mese” helyett egy aktuális, valósághűnek szánt társadalomrajzot mutat, azonban mégsem éppen erről van szó. Ágoston ugyanis olyan furcsa figurákkal találkozik utazása során, akikről épphogy a hétköznapiság nem állítható, legyen szó a kitömött, fületlen nyúl eredeti tulajáról, a kaktuszmániás portársról vagy az orosz alkalmi barátról és annak megrendítően túlplasztikázott barátnőjéről. A találkozásokból szürrealisztikus élmények születnek, s a történet máris elvont síkra kerül. Amikor a furcsa hölgy átadja Ágostonnak a kitömött nyulat, hogy mostantól ő viselje gondját, azonnal búcsút vehetünk az Iszka utázásához hasonló nyers szociográfiától. Tehát a valódi generációs probléma behelyezése egy álomszerű, személyes utazásba szokatlan, eddig nem nagyon látott hibridet alkot.
A társadalmi keret és a szürreális utazás kereszteződése izgalmas koncepció, megvalósítása mégsem kifogástalan – a filmet kiforratlannak, éretlennek érezzük. Az Out ugyanis gyakran egyszerűen zavaros, pont a többféle értelmezhetőség révén. Ágoston utazása se nem igazán sötét humorú kaland, sem pedig mély lélektani dráma. A kettő keverékét próbálja nyújtani, de egyik sem teljesedik ki, mixükből pedig nem forr ki valami markáns új íz. A film nem elég egyértelmű ahhoz, hogy világossá váljon, az adott jelenetek milyen olvasatot kívánnak meg. Akár több műfajban is értelmezhetjük, tehát mi magunk dönthetjük el, Ágoston édes-szomorkás utazását inkább több humorral vagy pátosszal fogadjuk-e. Azonban egy ennyire aktuális, ennyire lokális kérdéseket taglaló történet mégis igényelne néhány tájékozódási pontot, főleg egy nyugat-európai néző számára. Mikor látjuk a valóságot, és mikor jutunk a mentális utazás szférájába? Az Out azért nem tud sem vígjátékként, sem drámaként, sem szociografikus tablóként minden elemében érvényesülni, mert akárhogy nézünk rá, bizonyos motívumok mindig kilógnak, a dramaturgiai kanyarok keresztülhúzzák egymást. Az Out bizonytalan saját műfajában, pedig az alapanyag megfelelő, a színészi játék hiteles. Megszeretjük Ágostont, kívánjuk, hogy jobbra forduljon a sorsa – minden megvan tehát, hogy ez a történet eleven és átélhető legyen.
Ám amennyire kiforratlan dramaturgiailag, annyira magabiztos és lenyűgöző Kristóf György bemutatkozó filmje képileg. Pohárnok Gergely operatőri munkája mindenképpen kiemelendő, ahogy a hajót, a tengert, a partot, a minduntalan visszatérő motívumokat a vászonra viszi. Visszafogottan dolgozik, a kamera gyakran egy statikus totált mutat, ezzel érzékeltetve a rideg, ám folyamatosan mozgó, változó világát ennek a soknyelvű társadalomnak.
Az Out tehát sok olvasatot megengedő első film, amelyben egy valódi generációt jellemző sors valamint a közép-kelet-európai szüzsé az álomszerű abszurditás kereszteződésében egyedi élményteret hoz létre. Erőssége abban rejlik, hogy ez a különleges hangulat napokig megmarad az emberben – ám hiányosságai is ugyanebből fakadnak. Hiszen ez a sajátos benyomás tulajdonképpen bizonytalanságból származik, azt illetően, hogy egyáltalán mire is akart kifutni ez az egész. De ha megelégszünk azzal, hogy az Out rendkívül erős jeleneket tartogat, amelyeken át egy különös világ szűrődik be hozzánk, akkor összességében mindenképp méltányolható alkotás.
Out
Feliratos, szlovák-magyar-cseh dráma, 83 perc, 2017.
Rendezte: Kristóf György
Forgatókönyv: Horváth Eszter, Kristóf György, Papp Gábor
Producer: Pusztai Ferenc, Marek Urban, Jiří Konečný
Operatőr: Pohárnok Gergely
Vágó: Adam Brothánek, Dunai László
Szereplők: Terhes Sándor (Ágoston), Bandor Éva (feleség), Bárdos Judit (Ágoston lánya), Bocsárszky Attila (Pista)
Országos bemutató: 2017. június 15.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.
Korhatár: 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott!