bezár
 

irodalom

2017. 06. 13.
Mi történt az osztálykiránduláson?
Wéber Anikó: El fogsz tűnni
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Margó Irodalmi Fesztiválon került sor szombat délután fél négykor a PIM-ben Wéber Anikó El fogsz tűnni című kötetének megjelenése kapcsán arra a beszélgetésre, amely a gyerekirodalmunkon belül is különösen fontos témákat feszeget. Sokkal több könyvnek kellene szólnia az iskolán belüli erőszakról, kiközösítésről, mobbingról. A szerzővel, Ferenczy Dávid pszichológussal és Sulyok Blanka magyartanárral a szerkesztő, Győry Hanna beszélgetett. 

A beszélgetés felolvasással kezdődött, hogy a hallgatók a nyomdafriss könyv világába beletaláljanak. Levi osztálykirándulásának kezdetét ismerhetjük meg néhány perc alatt. Az ötlet és a szöveg jó, máris bevonódott a hallgatóság, rögtön el lehet kezdeni a kötet témájának boncolgatását. A szerkesztő elmondja, hogy a történet az osztály több tagjának a szempontjából mutatja be ugyanazokat az eseményeket, úgy, ahogy ők megélték. A többszörös perspektívaváltás mint elbeszélői forma izgalmas és jól működő módszer, mindenképpen jó választás, a könyv témáját illetően pedig tulajdonképpen az egyetlen lehetséges dolog, gondolom, hiszen Wéber Anikó elmeséli, hogy az ötlet valahol a svájci nagykövetség környékén bukkant fel, amikor megkérdezték tőle, hány százalékát érinti a magyar gyerekeknek (áldozatként és tettesként) a bántalmazás. Valójában száz százalékát, hiszen legalább passzív szemlélőként mindenki érintett a dologban.

prae.hu

A közönség sorai

Sulyok Blanka egy megjegyzése irányította erre a beszélgetés fonalát, aki az iskolai szerepek kapcsán fejtegette, hogy ő ugyan csak passzív szemlélője volt a dolgoknak, de a mai napig él benne némi lelkiismeret-furdalás, hogy azokban a helyzetekben nem tett semmit.

Ferenczy Dávid a szerepek kapcsán még elmondta, remek választásnak tartja, hogy osztálykirándulás idejére, tehát megváltozott mikrokörnyezetbe helyeződött a történet, hiszen ott a konzerválódott iskolai szerepek fel tudnak oldódni, más tulajdonságok válnak transzparensé. Egyúttal hozzáteszi, mindig érdemes kimozdítani a gyerekeket, ezáltal ugyanis a saját értékes tulajdonságaikat is könnyebben felismerik, és átkereteződnek a szerepeik, személyiségük.

Ferenczy Dávid és Sulyok Blanka

Egyetértenek abban, hogy a könyv fontos momentuma: mindannyian aktorrá válnak, ami különösen Ati és Tomi, a bántalmazó Márk két csatlósa esetében lesz fontos. Az ő megértésük vezethet az olvasók számára igaz megértéshez, segítséghez.

Elhangzik a tanárok és szülők felelőssége a helyzet kezelésében, közben kiemelnek egy újabb fontos tényt, hogy a magyar iskolákból szinte teljesen hiányzik a partnerség a szülő-tanár-diák relációban, holott a problémák megoldásában a párbeszéd elengedhetetlen.

Az idő rövidsége miatt a téma és a könyv további boncolgatására sajnos nem nyílt lehetőség, bár bőven megért volna még további egy órát a kötet és a téma is. Jólesett volna a szerző, Wéber Anikó bemutatása és nem hangzott el az sem, hogy a könyv tulajdonképpen második kötete Az osztály vesztese című tavalyi kötetnek - amit ezúton pótlunk.

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- Németh Eszter --


További írások a rovatból

Kritika Horváth Viktor A Júdás-terv című regényéről
Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről
Az Ifjúság című elbeszélő költemény margójára

Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Mike Cheslik: Hundreds of Beavers


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés