zene
Milyen visszajelzéseket kapott a tavalyi ZEnergia koncerted?
Azt hiszem, hogy a fő üzenet eljutott az emberekig, s a hívószó is kellőképpen erős volt. Sikerült a klasszikus zenét olyan tálalásban kínálnunk, ami átment a fiatalok ingerküszöbén is. Sokan voltak közöttük olyanok, akik először vettek részt zongoraesten, s először találkoztak Liszt-kompozíciókkal. A visszajelzésekből tudom, hogy a tizennyolc és harminc év közöttieknek nemcsak, hogy tetszett a tavalyi koncert, de reveláció is volt számukra. A ZEnergia a klasszikus zene és a modern jelen közti növekvő szakadék áthidalására szolgál. Hiszem, hogy a komolyzene a mában is képes új életre kelni, ha kellő energiát viszünk bele.
PRAE.HU: Úgy érzed, hogy itt az ideje változtatni a klasszikus zene bemutatásának módján?
Tény, hogy a klasszikus zene örök, de szükség van a megújulásra is. A koncertek „tálalása” a romantika óta alig változott, márpedig ahhoz hogy több ezer embert megmozgassunk, s hogy a klasszikus zene ereje átlépje a fiatalabb generáció ingerküszöbét, korszerűsíteni kell a rendszert, s ki kell használni a századunk adta technikai lehetőségeket.
PRAE.HU: A szabadtér ráadásul közelebb hozza a fogyasztókhoz ezt a típusú muzsikát.
Így van, ráadásul a szabadság, a fesztelenség érzését kelti az emberekben, a fiataloknak nem kell úgy feszengeniük, mintha egy zárt koncertteremben tömörülnének össze ugyanazért az élményért. Nem szükséges túlzottan kiöltözniük sem, – nyugodtan el lehet jönni akár farmerben is, s el lehet kortyolgatni valamelyik teraszon egy pohár finom bort.
PRAE.HU: Mely művek csendültek fel ezúttal?
Az MVM ( a klasszikus zene elkötelezett támogatója, nem mellesleg a Junior Príma Díj főszponzora) által szervezett eseményen a tavalyi koncertprogramhoz képest idén bővült a repertoár és kiteljesedett a romantika: Liszt Ferenc mellett Chopin, Saint-Saëns, Debussy és Beethoven legismertebb darabjai, valamint Cziffra György és saját átirataim is szerepeltek az est programján. Elhangzott egyebek mellett Liszttől A Villa d'Este szökőkútjai, Chopin Vihar és Forradalmi etűdje, Johann Strauss Kék Duna keringője, Saint-Saëns az Állatok farsangja című művéből A hattyú és az Akvárium tételek, a Tavaszi szél vizet áraszt magyar népdal saját átiratban, Debussy Holdfény és Beethoven Holdfény-szonátájának első tétele, ráadásul olyan meglepetésdarabbal is készültem, mely hidat képez a klasszikus és a könnyűzene között.
PRAE.HU: A vizuális élményre tavaly is nagy hangsúlyt fektettetek. Nem volt ez másképp most sem...
Múlt és jelen ezúttal is a zene és látvány köntösében fonódott össze. Fényfestés segítette a darabok megértését, a művek hangulatához, ihletettségéhez, tartalmához illeszkedve. Az által, hogy az audio élményt vizuális élménnyel párosítjuk, a nézők – még a műveket nem ismerők is – egy olyan globális élménynek lehetnek részesei, mely által a zene könnyebben érthetővé és befogadhatóbbá válik.
PRAE.HU: A műsor tematikáját – ahogy az a beharangozó reklámból is sejthető – a víz mint energia adta.
Olyan találkozási pontot kerestem, ami átmenet lehet a zene és az energia között – erre a víz, a természet energiaforrása, a művészek örök inspirálója tökéletesen alkalmas, ehhez mérten választottam ki az esten felcsendülő darabokat, ráadásul a motívum roppant aktuális is, hiszen hazánkban rendezik meg a Vizes Világbajnokságot. Maga a színpad a hullámzó vizet idézi majd, az egész olyan látványt nyújt, mintha a zongora egy tengeren ringatózna.
PRAE.HU: Tavaly a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem fiatal tehetségeinek megsegítésére fordítottátok a támogatói ülőhelyek bevételét.
Az állóhelyek idén is ingyenesek voltak, az ülőhelyek árából befolyt összeget most az ENSZ Gyermekalapja (UNICEF) munkájának támogatására fordítjuk. Fontosnak tartom, hogy a zongoraesten a jótékonykodás, az embertársainkra áldozott figyelem is kiemelt szerepet kapjon.
PRAE.HU: Úgy tudom, 2019-ig tele a naptárad, ráadásul idén még a Virtuózok zsűrijében is láthatunk. Milyennek értékeled a mezőnyt?
Rendkívül erősnek, éppen ezért nem mondhatom, hogy könnyű munka a zsűrizés. Egyértelmű volt, hogy vállalom ezt a feladatot, ugyanis az elmúlt években jómagam is kiemelt figyelmet fordítottam a fiatalok felkutatására, a tehetséggondozásra: a MOM Kulturális Központban több mint négy éve tartok hangszerbemutató koncerteket gyerekeknek, a Cziffra Fesztivál keretében zongoraversenyt, mesterkurzusokat rendeztem, díjakat alapítottunk. Remek érzés most ennyi tehetséges, agilis, nyíltszívű, jól kommunikáló, jó kiállású, magát megmutatni akaró és tudó fiatalt látni. Őszintén örülök, hogy van egy olyan platform, ahol nem ellenségeskedés zajlik, hanem egy hajóban egyfelé tudunk evezni.
PRAE.HU: Mit gondolsz, mennyire játszanak fontos szerepet a versenyek egy fiatal muzsikus életében?
Ha annak idején nekem lett volna a Virtuózokhoz hasonló lehetőségem, talán sokkal előbb indult volna be a karrierem. Lehetséges, hogy nem kellett volna olyan sok évet belefektetni abba, hogy ismertté váljak, s hogy integrálódjak a zenei életbe. A Duna Televízióban futó tehetségkutató egyedülálló lehetőséget biztosít, a műsorban szereplő fiataloknak elegendő egyszer kiállni a színpadra, és máris több millió ember látja őket. Őszintén sajnálom, hogy nem adhatunk minden résztvevőnek díjat, de úgy gondolom, hogy adásba kerülni már eleve rang és hivatkozási alap.
PRAE.HU: Ahogy a fiatal versenyzők, úgy bizonyára a zsűri tagjai is profitálnak a komolyzenei tehetségkutatóból. Te milyen élményekkel gazdagodtál eddig?
Évek óta egy többemeletes társasházban élünk a feleségemmel, néhány szomszéddal eddig csak köszönőviszonyban voltunk. Nem tudták, hogy zongoraművész vagyok. Mostanában, mikor összefutunk, örömmel újságolják, hogy láttak a Virtuózokban, s most már azt is tudják, melyik lakásból hallatszik ki nap mint nap a zongoraszó. Ez a széles társadalmi spektrumot lefedő műsor kellett ahhoz, hogy olyanok is megismerjenek, akik nem feltétlenül klasszikus zene-rajongók, igaz, nekem már az is óriási ajándék és élmény, amit az ifjú virtuózok adnak.
PRAE.HU: Kétségkívül magasabb a klasszikus zenei atmoszférában nevelkedettek empátiás szintje is.
Épp ezért gondolom azt, hogy fiatalkorban kell a klasszikus zene magját elültetni. Nem szükséges ismerni a kottát, nem kell mélyen beleásni az embernek magát a zeneszerzők életrajzába – a klasszikus zene puszta hallgatása is elegendő ahhoz, hogy kialakuljon a szocializációs érzékenység, fejlődjön a kreativitás és a koncentrálóképesség. Természetesen egy Beethoven szimfónia hallgatása közben nem kerülünk olyan euforikus állapotba, mint például egy rock koncerten és nem tudunk annyi adrenalint termelni, mint sportolás közben, de tény, hogy mind kreativitásban, mind pedig befogadóképességet, memóriát és problémamegoldó készséget illetően messze túlszárnyalhatjuk azokat, akik nem részesülnek ilyesmiben.
PRAE.HU: Nem túlzok, ha azt mondom, hogy némileg kinőtted te már kis hazánkat. A ZEnergia koncertet megelőzően Kínában adtál szólókoncertet. Külföldi fellépéseid jó apropók lehetnek a Cziffra Fesztivál népszerűsítésére is, nemde?
Olyannyira, hogy a több ezer férőhelyes Chongqing Operaházban adott koncertem előtt előadást tartottam Cziffra Györgyről, s az esten is csupa olyan mű csendült fel, melyek a zongoragéniusz szívéhez a legközelebb álltak. Nemrég Torontóban mutatkozott be a fesztivál, decemberben Ausztrália vár ránk. Célom, hogy a világ összes nagy pódiumán szerepeljünk és tisztelegjünk a művész emléke előtt, és hogy a Cziffra Fesztivál ügyét Hollandiától Jakartán át minden nemzet magáénak érezze a jövőben.
A képek forrása:
http://www.demokrata.hu/hir/kultura/ma-kezdodik-cziffra-fesztival
és
By Miklós Teknős - www.balazsjanos.com, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18231000 (a szerk.)