bezár
 

film

2017. 06. 01.
A művészet szerepéről
Andrzej Wajda: Emlékképek
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Andrzej Wajda lengyel filmrendező akkor kezdte meg alkotói pályáját, amikor a politika szorításának enyhülésével lehetőségek nyíltak a történelmi múlt tapasztalatainak finom, óvatos újraértelmezésére. Filmes munkásságának zárótétele, az Emlékképek fél évszázados távlatban áll kezdeti műveitől, mégis hasonló problémákat vesz górcső alá, mint azok.

Andrzej Wajda 2016. október 9-én hunyt el, egy olyan életművet hagyva hátra, amelynek a filmtörténetben betöltött szerepét nem lehet túlbecsülni. Andrzej Munk és Jerzy Kawalerowicz mellett az ötvenes évek lengyel filmiskolájának legfontosabb alakja. Olyan filmjei, mint A mi nemzedékünk, a Csatorna és a Hamu és gyémánt páratlanul reflektív és őszinte érzékenységet vittek a megújuló kelet-európai modern filmbe. A nemzet eseményeit feldolgozó történetek, amelyek gyakran a második világháború alatt vagy közvetlenül utána játszódnak, visszatérő motívumai Wajdának. A bő ötven év alatt több olyan filmet készített, amelyek valamilyen módon a független egyén szerepvállalását vizsgálják, amint a hatalom elnyomása alá kényszerül. Halála előtt készült utolsó játékfilmje, az Emlékképek pontot tesz e sorozat végére.

prae.hu

Emlékképek

Az Emlékképek története életrajzi ihletésű: Władysław Strzemiński avantgárd festő életének utolsó periódusáról szól Lengyelországban, a szovjet hatalomátvétel idején. Strzemiński – noha fiatalon elvesztette egyik kezét és lábát, sőt fél szemére megvakult – nagy hatású alkotó, művészetteoretikus, tanár és akadémiaalapító lett. Művészete és megélhetése mégis veszélybe került a szocializmus beköszöntével. A filmben láthatjuk, amint a festő alkotói szabadsága, sőt teljes egzisztenciája a politikai diktatúra nyomása alá kerül. A tragikus, a korban közel sem példa nélküli sorsot Wajda a szokványos módon beszéli el, és problémafelvetése sem új keletű. Alapvetően azt a kérdést bontja ki a rendező, hogy politikai elnyomás alatt mennyire lehet – ha lehet egyáltalán – autonóm egy művész. A film főszereplője egykor hitt abban, hogy a társadalmi fejlődésnek motorja lehet a művészet, de szemben találta magát a szocialista realizmussal, és kiábrándult ebből az eszméből. A fájdalmas történet azt sugallja, hogy ilyen körülmények között kilátástalan az ellenállás. De vajon képes-e kompromisszumot kötni az avantgárd művész?

Emlékképek

A második világháborút követően rengeteg hasonló tematikájú alkotás született a szocialista államokban. Az egyik legkézenfekvőbb példa talán Szabó István Mephistója (1981), de Lengyelországot tekintve, a Wajda filmeken kívül, például Krzysztof Kieslowski kiváló szatírája, az Amatőr (1979) is hasonlóan mutatja be a szabad szellemű művész válságát a diktatúrában, mint az Emlékképek. A részletekben persze akadnak eltérések: míg a Kieslowski- és a Szabó-film inkább a megalkuvás mechanizmusát ábrázolja, addig az Emlékképek a makacs ellenfeszülését – de a kerettörténet mégis megegyezik. Kicsengésük viszont eltérő lehet, mert a különböző alkotók más-más módon viszonyulnak a megalkuvás gondolatához. Ahogy az Amatőr egy kezdő dokumentumfilmesről szól, akinek a szabadság látszata ellenére nem engedik, hogy a rendszer gyenge oldalát is bemutassa műveiben, úgy Kieslowski is csak kiejlölt határokon belül működhetett. Jó okunk van azt gondolni, hogy ezekben a filmekben a rendezők saját vívódásaikat, saját történetüket dolgozzák fel, többé-kevésbé direkt módon. Ugyanakkor elég jók ahhoz, hogy az egyediben az általánost tudják megragadni. Strzemiński szembefeszülése a rendszerrel az Emlékképekben a szocializmus idején ténykedő értelmiség vívódását egyetemlegesen szimbolizálja. Abban az értelemben pedig remek alkotói önreflexió, hogy Wajda egy reális sorstörténeten keresztül a saját magában megélt létállapotot idézi újra a 21. századi néző számára.

Emlékképek

Felróható negatívumnak, hogy a film régről ismerős kérdéseket dolgoz fel, s a tárgya ilyen értelemben „lerágott csont” – de tekinthetünk rá úgy is, hogy ezek a problémák annyira mélyen ülnek a kollektív tudatban, hogy időnként kikényszerítik az újbóli feldolgozást, kortól függetlenül. A gondolati tartalomtól elvonatkoztatva azért figyelemre méltó ez a film, mert rendkívül igényes a megvalósítása, mind stilisztikailag, mind a színészi játék tekintetében. Mindenképp kiemelendő a Strzemińskit mély érzékenységgel alakító Boguslaw Linda, aki a nyolcvanas évektől jelenik meg Wajda filmjeiben. A fényképezés tekintetében is jeleskedik az Emlékképek, köszönhetően a veterán lengyel operatőr, Pawel Edelman munkájának, aki például a Roman Polanski-féle A zongoristán is dolgozott. Itt-ott ráadásul felbukkan pár, talán kicsit túl direktnek nevezhető, de mindenképp szellemes elbeszélői motívum, összességében tehát a megfáradtságnak semmilyen jele nem látszik a művön. Forradalmi újdonságokat nem tartalmaz az Emlékképek, de egy szépen összerakott alkotással zárta le életművét a modern film egyik legfontosabb európai rendezője, olyannal, amelyben egy letűnt kor értelmiségének gyötrelme idéződik újra.

 

Emlékképek (Powidoki)

Feliratos, lengyel életrajzi dráma, 98 perc, 2016

Rendezte: Andrzej Wajda

Forgatókönyv: Andrzej Mularczyk

Producer: Michal Kwieciński

Operatőr: Pawel Edelman

Vágó: Grazyna Gradon

Szereplők: Boguslaw Linda (Wladyslaw Strzeminski), Aleksandra Justa (Katarzyna Kobro), Bronislawa Zamachowska (Nika Strzeminska), Zofia Wichlacz (Hania), Krzysztof Pieczynski (Julian Przybos) Szymon Bobrowski (Wlodzimierz Sokorski) Mariusz Bonaszewski (Madejski)

Országos bemutató: 2017. május 4.

Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

Korhatár: 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza. A nemfikciós történetmesélés és a digitális technológiai környezet kapcsolata foglalkoztatja.


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje

Más művészeti ágakról

Kurátori bevezető
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés