bezár
 

színház

2017. 05. 08.
Csehov, Csontváry, Degas
Három nővér Balázs Zoltán rendezésében
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Maladype Színház társulata elővette a tuti befutó klasszikust, Csehov Három nővérét, hogy egy formabontó elképzelés szerint vigye színre – művészettörténetben járatos nézők előnyben!

A három moszkvai lánytestvér, kiknek tábornok édesapja meghalt, egy unalmas, poros helyőrségi kisvárosban szó szerint tengetik napjaikat – látjuk az első képben. És tényleg egy kép: mint szárnyasoltár női szentjei mesélik el sírva történetük elejét. A lányok hervadoznak, kiábrándulva, reménytelen visszavágynak a pompás fővárosba. A legidősebb, Olga (Szilágyi Ágota) tanítónő. Mása (Huszárik Kata), egy gimnáziumi tanár felesége, beleszeret az őszülő halántékú, családos Versinyin ezredesbe (Páll Zsolt). Irina (Fátyol Kamilla) a legfiatalabb közülük, postáskisasszony, vőlegényét párbajban megölik. Fivérük, Andrej (Bödők Zsigmond) szintén a városkában reked, pocakosodó egyetemi tanár, feleségül veszi szerelmét, Natasát (Tankó Erika).

Szkéné színház

Híres festményekben beszélik el mindezt, mi, a közönség pedig elégedetten ismerjük fel a műveket. Tamara de Lempicka: Portré, Csontváry Kosztka Tivadar: Fohászkodó, Jan van Eyck: Arnolfini házaspár, Ensor: Maszkok, De megjelenik még Degas táncosnője, Frida Kahlo vasfűzőben, Vasarelly jellegzetes fekete-fehér, térhatású kockái és az utolsó vacsora is. Viszont egyre kevésbé örülünk a hosszadalmasan előállított színpadi képeknek. A díszlet kicserélése nehézkes, nem is mindig sikerül zökkenőmentesen, az elején szellemes ötlet egy kaptafára készülve már erőltetett.

Tetszik a szándék, hogy szerző drámájának jelenetei jelzésértékű műalkotásban legyenek elmondva – a csehovi drámában minden túl általános, a szereplők kevésbé egyéniségeket, inkább típusokat testesítenek meg –, ám az értelmezés nem igazán illeszkedik a dráma történéseihez. Kényelmetlen székek, az egyre áporodottabb levegőjű szobaszínházban vánszorog az idő, az előadás három óráját egyetlen megváltó szünet felezi meg, túlzottan is átérezzük, ahogy a nővérek körül megáll az idő, csendben öregszenek. Mennének Moszkvába pezsegni – megértem.

A dráma cselekménye nem túl mozgalmas, a színészeknek viszont igyekezniük kell, hogy utolérjék magukat: a díszlet elemeit maguk mozgatják, gyorsak a váltások, és még át is öltöznek hozzá minden alkalommal, ez önmagában nagy feladat. A produkciót stilizált színpadi mozgás, „lebutított” szövegmondás, extrém túljátszás és az abszurd humorosság jellemezi. Szilágyi Ágotának jól áll a bölcsebb, higgadtabb lány szerepe, hihető, ahogy sír és nevet, még úgy is, hogy mimikája a koncepció miatt – túlrajzolt. Fátyol Kamillán is kiválóan áll a groteszk, Huszárik Katának pedig az, ahogyan kitör komfortzónájából. Bödők Zsigmond Andrejként hatásosan tekereg, forgatja a szemét, általában is a mozgás ritmikus. A ritmus, a leegyszerűsített párbeszéd, a pattogó tőmondatok kiegyensúlyozzák az előadás vontatottságát.

A befejezés is hatásos, ráadásul logikusan illeszkedik a megjelenített festményekhez: a három nővér egy üveglaphoz szorítja testét, a színpadra kérnek egy nézőt, hogy az üveg másik oldalán fekete filccel rajzolja körbe alakjukat, mintegy festményként kimerevítve a pillanatot. Az alapgondolat és a színészi játék jó, a hibák némi húzással kiküszöbölhetők volnának – ritkán érzem, amit most: a bemutatóhoz képest a produkció radikálisan javulni fog.

 

Anton Pavlovics Csehov: Három nővér

Kosztolányi Dezső fordítása alapján

 

Szereplők:

Olga: Szilágyi Ágota

Mása: Huszárik Kata

Irina: Fátyol Kamilla

Andrej Szergejevics Prozorov: Bödők Zsigmond

Natalja Ivanovna: Tankó Erika

Fjodor Iljics Kuligin: Lendváczky Zoltán

Alexandr Ignatyevics Versinyin: Páll Zsolt

Nyikolaj Lvovics Tuzenbach: Bödők Zsigmond

Vaszilij Vasziljevics Szoljonij: Lendváczky Zoltán

Iván Romanics Csebutikin: Páll Zsolt

Ferapont: Bartha Lóránd

Anfisza: Bartha Lóránd

 

Díszlet: Balázs Zoltán

Jelmez: Benedek Mari

Produkciós vezetők: Balázs Katalin, Éri Ildikó

 

Rendező: Balázs Zoltán

 

Bemutató: 2017. április 8.

Maladype Bázis

 

Fotó: www.maladype.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Annamária --

Független újságíró vagyok. Történelem és francia nyelv szakos bölcsészként végeztem, tanulmányaim során újságírással is foglalkoztam. A Prae-nek 2015 óta rendszeresen írok színikritikát. Külső munkatársként dolgozom a Glamournak. Blogom: My Little Walhalla. Mottóm: a kultúra nem hab a tortán, hanem maga a torta.


További írások a rovatból

Gyévuska a Városmajorban
színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban

Más művészeti ágakról

gyerek

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés