film
Amikor egy válófélben lévő, ám a férfi rossz anyagi helyzete miatt még egy fedél alatt élő pár olyan apróságon is teljes komolysággal zördül össze, hogy miért ette meg a másik fél a hűtőben hagyott sajtot, már szinte minden mindegy. Joachim Lafosse legújabb filmje leginkább ezt az élethelyzetet és az benne lehetséges megoldási stratégiákat járja körül, s bár hagy némi reményt, alapvetően a kapcsolat realista áttekintése jellemzi. Marie (A némafilmesért Oscar-díjra és Golden Globe-díjra jelölt Bérénice Bejo) és Boris (a filmrendezőként és forgatókönyvíróként is ismert Cédric Kahn), a Rég nem szerelem kiégett hősei napról napra kínosabb, hétköznapiságtól szagló konfliktushelyzetekbe kanyarodnak bele, vagy egymás között, vagy mások előtt, néha csak egy baráti vacsorán, legrosszabb esetben pedig ikerlányaik füle hallatára.
Lafosse filmje minden kockájában képes érzékeltetni ezt a lehetetlen állapotot, úgy, hogy közben nem feszíti túl a szituációkat, meghagyja azokat a maguk természetességében, s ettől mindez lélektanilag még valóságosabb. A film pszichológiai elemzés a javából, mégsem tolakodó, mert elemző jellege csak az egyszerű felszín alá nézve válik világossá. Lafosse ráadásul ki sem engedi nézőjét ebből a zárt szituációs drámából, a történet nagyrészt a házassági problémák "bűnbakjaként" definiált közös házban zajlik. A cél azonban nem az, hogy e közelség fojtogasson, inkább hogy intimitást teremtsen: beültet a szereplők közé a kanapéra, közel viszi hozzájuk a kamerát a minél érzékletesebb tapasztalás végett, sőt, talán az együttérzés felépítéséért.
Ennek külön érdekessége, hogy a történet előrehaladtával, amikor már jobban megismerjük a főszereplők viselkedésének motivációit, ez a nézői együttérzés egyre kevésbé billen az egyik vagy a másik fél irányába. A film elején talán jobban kidomborodnak Marie hisztinek tűnő kirohanásai és jobban rejtőzködik Boris mérgező (nem csak anyagi magyarázatú) ragaszkodása, ám valahol a cselekmény közepén, ahol egyébként Lafosse felvillantja az újra egymásra találás lehetőségét, kiegyenlítődik a két emberhez való viszonyulásunk. S hogy ez megtörténik, profizmusra vall, mert az intimitásból kiemelkedő objektív szemlélet kulcsa az egyensúly megtalálása mind filmes, mind pszichológiai szempontból. Mindez mégsem jelenti azt, hogy Lafosse kikerülné a szereplőihez való viszonyulást, sőt, e közelség és pártatlanság azt tükrözi, hogy egyformán fontosak és értékesek számára.
Az idei Frankofón Filmnapokon (beszámolónk róla itt olvasható) is vetített Rég nem szerelem a 2016-os Scope100 filmprojekt győztese lett, így már azért is érdemes megismerkedni francia-belga produkcióval, mert a száz hazai főből álló, kritikai filmfanatizmussal válogató közösségi „zsűri” tevékenysége nemcsak hogy garancia a minőségi filmforgalmazásra, hanem hazánk filmértő közönségének ízlését is tükrözi. A forgalmazás kuriózumaként, kapcsolódva a Rég nem szerelem közelségteremtő, négy fal között előhívott hangulatához, a magyarhangya lakásvetítések számára is elérhetővé tette Joachim Lafosse drámáját.
Képek: magyarhangya, Fabrizio Maltese
Rég nem szerelem (L'économie du couple / After Love)
Feliratos, francia-belga dráma, 100 perc, 2016
Rendező-forgatókönyvíró: Joachim Lafosse
Operatőr: Jean-François Hensgens
Szereplők: Bérénice Bejo, Cédric Kahn, Marthe Keller, Jade Soentjens, Margaux Soentjens
Bemutató dátuma: 2017. április 6.
Forgalmazó: magyarhangya
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!