építészet
2008. 03. 01.
Budapest energiáiról dramolettben
A nagyváros Energiája - Merlin színház - Energia Café – Február 27. 18:00
Meglepően sokan voltak a Merlin színház kávézójában szerda este, bár nem biztos, hogy mindenki a meghirdetett programra érkezett, egyesek csak kávézgattak. 2008 az energia éve - ennek kapcsán minden hónap utolsó szerdáján beszélgetéssorozat indult meghívott vendégekkel az energiáról, és hozzá kapcsolódó témákról, az elsőt dramolett-szerű beszámolónkban örökítettük meg.
"A nagyvárosról azt gondoljuk, hogy hatékonyabban szervezhető meg benne, körülötte, esetleg általa az emberek élete. Energiafelhasználás szempontjából valóban hatékonyabb megoldást jelent, mint más, decentralizált együttélési formák? A látszólagos ellentmondások dacára mégis itt halmozódik fel a kritikus - anyagi, szellemi, kulturális - tőke avagy sűrűség, mely változást hoz. De valóban változást hoz?" - szólt a csalogató szöveg, a beharangozott témáról ugyan sok szó nem esett, de más érdekességeket hallhatott az idelátogató, és a kávézgató egyaránt.
Az első pár percben megtudhattuk, hogy mit is csinál Budapest főenergetikusa. Főként szervezéssel, fejlesztéssel, programcsomagok készítésével tölti napjait, és közben szereti Budapestet, azon belül is leginkább szűkebb lakókörnyezetét, a III. kerületi Pók utcai lakótelepet.
A beszélgetés lassan elindult, hallhattunk pár szót arról, kinek mit jelent Budapest. Szeretik földrajzi fekvését, a sok szép régi házat, a Dunát, stb., aztán gyorsan elérkeztünk a szmog-témához.
Energetikus (hárít): Ha szmogról lesz szó elsősorban, akkor nem a megfelelő személyt hívták meg, aki energetikáról tud beszélni.
Biciklista (szereti a témát): az uniós normák szerint egy évben maximum 35 nap lehet, amikor egy városban bizonyos, levegőösszetevők értéke túllépi a megengedett, egészséges határt. 2008-ban Budapesten február 11-én volt a 35. nap, mikor az említett értékek túllépték a kritikus határértéket. Felháborító, hogy a városvezetőség nyíltan hazudik, ha a témáról kérdezik, azt állítják Budapest Európa legjobb levegőjű városai közé tartozik.
Mivel Energetikus nem nyilatkozik a témában, visszatérnek az energia kérdésköréhez, mindenki elmondja a véleményét, milyen problémák is vannak Budapesten, mit nem szeretnek a Városban.
Biciklista: Budapesten nem élnek az emberek, hanem közlekednek. Ez a város egy logisztikai központ.
Esztéta: Víziók hiánya a legnagyobb baj.
Energetikus: Nem helyes, hogy mindenért a városvezetést, a kormányt, a vezetőket tesszük felelőssé, a helyes magatartás az lenne, ha mindenki megtenné, amit ő megtehet saját környezetében. "Mindenki helyezze el a maga tégláját". Spórolnunk kellene például az energiákkal: Budapest, és más nagyvárosok energifelhasználása exponenciálisan nő, a fosszilis energiaforrások viszont fogyóban vannak. Gondolkodni kell az ésszerűbb energiafelhasználásokon, és az úgynevezett megújuló energiaforrások mind gyakoribb használatán. Például Budapest esetében óriási pazarlást jelent a távfűtés, ezért próbáljuk most egy programmal a távhőt használó embereket arra serkenteni, hogy különböző szabályozó műszereket szereltessenek fel lakásaikba, és ésszerűbben használják a távhőt. Bécsben 1 m3 lakáslevegő felfűtésére harmadannyi energiát használnak fel távfűtés esetén, mint nálunk.
Moderátor: Pontosan azokon a városrészeken van távhő, ahol szociálisan rosszabb helyzetű emberek laknak, akiket arra akarnak most rábírni, hogy sok-sok pénzért vegyenek különböző műszereket. Szociális érzéketlenség.
Energetikus (nem érti, vagy nem akarja érteni, Moderátor miről beszél): a távhő előállítása pénzbe kerül, azt ki kell fizetnie a felhasználónak. A Főtávnak, a Gázműveknek, az ELMŰnek egyre inkább olyan programjaik lesznek, melyek az embereket a kisebb energiafelhasználás felé terelik, ennek örülnünk kellene, mert ez nagy előrelépés lehet.
Biciklista (negatívumként emeli ki): Ebben a városban nem élnek az emberek, hanem közlekednek. Nem lehet sétálni, normálisan élni - arra pedig rengeteg embernek nincs pénze, hogy elmenjen a városból, hogy egészséges, nyugalmas életet élhessen. A közlekedés egyre rosszabb, emberek állnak a dugóban, utálják a biciklistákat. Pedig a város gyönyörű, csodás régi épületekkel, páratlan adottságokkal. Például Bécsben, Prágában megoldották ezeket a problémákat, a belváros nagy része sétáló övezet, ezzel élhetőek lettek ezek a városok.
Esztéta: Hiányoznak a víziók. A vezetőségből, és mindenkiből, aki változtatni akar. (Energetikusnak mondja): Semmire sem jók, amiket mondott, az apró lépésekkel lényeges változtatásokat nem lehet elérni. Ha nincsenek konkrét elképzelések, célok, az egész semmit nem ér. Biciklistának (lehordja kissé): felvonulgatnak, és az szép, meg jó, olyankor csend van városban, de Biciklistának sincsenek víziói, csak panaszkodni tud, hogy mi nem jó a városban neki. Bécs és Prága hasonló helyzete nem hasonló Budapestével. Bécs és Prága kisváros a magyar fővároshoz képest. Prágában a 18-19. században nem volt pénz a várostervezésre, építkezésre, ezért megmaradt a középkori városmag, az új részeket mellé építették. Prága ennek köszönheti, hogy van egy kicsi, belső magja, amit könnyen sétálóövezetté alakíthattak. Bécsben pedig egyszerű módszerrel tették élhetőbbé a várost: a belváros tele van mélygarázzsal, minden autó tud parkolni, így a közlekedéssel nincsen gond.
Biciklista (ellentmondva Esztétának víziókat vázol fel): lényegében szeretne nyugodtan, a városban dolgozni, majd hazamenni, nyugodtan pihenni, esetleg szórakozni, sétálni. Emberi módon kellene élni, amit itt egyre kevésbé lehet. Itt pedig idegesek, stresszesek az emberek, sokkal idegesebbek, mint máshol.
Esztéta: Nem idegesebbek. A nagyvárosok természetes velejárója a stressz, Budapesten nem idegesebbek az emberek, mint más nagyvárosokban. Hol látott Biciklista stresszmentes nagyvárost?!
Biciklista: London.
Esztéta (ellentmond): London jólszituált, gazdagabb kerületeiben járhatott, ilyen van minden nagyvárosban. Őt sem éri igazán nagy stressz Pasaréten, stressz akkor van, mikor a Pesti belvárosba kell bejutnia. Budapesten is egyre nagyobb a különbség az egyes kerületek között.
Közönség, egy sokáig külföldön élő budapesti, aki visszaköltözött Bécsből: Nem értek egyet Esztétával. Lehet, hogy Bécs sok tekintetben rendezettebb város, de az emberek zárkózottak, nincs kapcsolat köztük, ezért jöttem vissza Budapestre.
Közönség, egy másik hallgató: Sem Esztéta, sem az Energetikus nem tudja az igazságot, az is lehet jó, amit Energetikus mond, az is, amit Esztéta, a kettő együtt működőképes lehet.
Zárszóként meghallgathatjuk ki mit szeret Budapestben. Általában: szép a város. Az este folyamán tehát felvetődtek a már sokat hallott problémák, három nagyon különböző szemszögből, három nagyon különböző véleménnyel, igényekkel, elvárásokkal. Hallhattunk tényszerű adatokat, féligazságokat, és talán hamis mondatokat is. Ami világosan látszik: még három ember sem tud egyetérteni abban sem, hogy mi probléma, és mi nem. De a beszélgetés talán előrevisz, talán fejlődhet tőle Budapest - velünk együtt.
Esztéta - György Péter (ELTE-BTK Esztétika Tanszék docense)
Biciklista - Kürti Gábor (Hajtás Pajtás)
Energetikus - Gonczolik Tamás (főenergetikus)
Moderátor - Varró Szilvia
Az első pár percben megtudhattuk, hogy mit is csinál Budapest főenergetikusa. Főként szervezéssel, fejlesztéssel, programcsomagok készítésével tölti napjait, és közben szereti Budapestet, azon belül is leginkább szűkebb lakókörnyezetét, a III. kerületi Pók utcai lakótelepet.
A beszélgetés lassan elindult, hallhattunk pár szót arról, kinek mit jelent Budapest. Szeretik földrajzi fekvését, a sok szép régi házat, a Dunát, stb., aztán gyorsan elérkeztünk a szmog-témához.
Energetikus (hárít): Ha szmogról lesz szó elsősorban, akkor nem a megfelelő személyt hívták meg, aki energetikáról tud beszélni.
Biciklista (szereti a témát): az uniós normák szerint egy évben maximum 35 nap lehet, amikor egy városban bizonyos, levegőösszetevők értéke túllépi a megengedett, egészséges határt. 2008-ban Budapesten február 11-én volt a 35. nap, mikor az említett értékek túllépték a kritikus határértéket. Felháborító, hogy a városvezetőség nyíltan hazudik, ha a témáról kérdezik, azt állítják Budapest Európa legjobb levegőjű városai közé tartozik.
Mivel Energetikus nem nyilatkozik a témában, visszatérnek az energia kérdésköréhez, mindenki elmondja a véleményét, milyen problémák is vannak Budapesten, mit nem szeretnek a Városban.
Biciklista: Budapesten nem élnek az emberek, hanem közlekednek. Ez a város egy logisztikai központ.
Esztéta: Víziók hiánya a legnagyobb baj.
Energetikus: Nem helyes, hogy mindenért a városvezetést, a kormányt, a vezetőket tesszük felelőssé, a helyes magatartás az lenne, ha mindenki megtenné, amit ő megtehet saját környezetében. "Mindenki helyezze el a maga tégláját". Spórolnunk kellene például az energiákkal: Budapest, és más nagyvárosok energifelhasználása exponenciálisan nő, a fosszilis energiaforrások viszont fogyóban vannak. Gondolkodni kell az ésszerűbb energiafelhasználásokon, és az úgynevezett megújuló energiaforrások mind gyakoribb használatán. Például Budapest esetében óriási pazarlást jelent a távfűtés, ezért próbáljuk most egy programmal a távhőt használó embereket arra serkenteni, hogy különböző szabályozó műszereket szereltessenek fel lakásaikba, és ésszerűbben használják a távhőt. Bécsben 1 m3 lakáslevegő felfűtésére harmadannyi energiát használnak fel távfűtés esetén, mint nálunk.
Moderátor: Pontosan azokon a városrészeken van távhő, ahol szociálisan rosszabb helyzetű emberek laknak, akiket arra akarnak most rábírni, hogy sok-sok pénzért vegyenek különböző műszereket. Szociális érzéketlenség.
Energetikus (nem érti, vagy nem akarja érteni, Moderátor miről beszél): a távhő előállítása pénzbe kerül, azt ki kell fizetnie a felhasználónak. A Főtávnak, a Gázműveknek, az ELMŰnek egyre inkább olyan programjaik lesznek, melyek az embereket a kisebb energiafelhasználás felé terelik, ennek örülnünk kellene, mert ez nagy előrelépés lehet.
Biciklista (negatívumként emeli ki): Ebben a városban nem élnek az emberek, hanem közlekednek. Nem lehet sétálni, normálisan élni - arra pedig rengeteg embernek nincs pénze, hogy elmenjen a városból, hogy egészséges, nyugalmas életet élhessen. A közlekedés egyre rosszabb, emberek állnak a dugóban, utálják a biciklistákat. Pedig a város gyönyörű, csodás régi épületekkel, páratlan adottságokkal. Például Bécsben, Prágában megoldották ezeket a problémákat, a belváros nagy része sétáló övezet, ezzel élhetőek lettek ezek a városok.
Esztéta: Hiányoznak a víziók. A vezetőségből, és mindenkiből, aki változtatni akar. (Energetikusnak mondja): Semmire sem jók, amiket mondott, az apró lépésekkel lényeges változtatásokat nem lehet elérni. Ha nincsenek konkrét elképzelések, célok, az egész semmit nem ér. Biciklistának (lehordja kissé): felvonulgatnak, és az szép, meg jó, olyankor csend van városban, de Biciklistának sincsenek víziói, csak panaszkodni tud, hogy mi nem jó a városban neki. Bécs és Prága hasonló helyzete nem hasonló Budapestével. Bécs és Prága kisváros a magyar fővároshoz képest. Prágában a 18-19. században nem volt pénz a várostervezésre, építkezésre, ezért megmaradt a középkori városmag, az új részeket mellé építették. Prága ennek köszönheti, hogy van egy kicsi, belső magja, amit könnyen sétálóövezetté alakíthattak. Bécsben pedig egyszerű módszerrel tették élhetőbbé a várost: a belváros tele van mélygarázzsal, minden autó tud parkolni, így a közlekedéssel nincsen gond.
Biciklista (ellentmondva Esztétának víziókat vázol fel): lényegében szeretne nyugodtan, a városban dolgozni, majd hazamenni, nyugodtan pihenni, esetleg szórakozni, sétálni. Emberi módon kellene élni, amit itt egyre kevésbé lehet. Itt pedig idegesek, stresszesek az emberek, sokkal idegesebbek, mint máshol.
Esztéta: Nem idegesebbek. A nagyvárosok természetes velejárója a stressz, Budapesten nem idegesebbek az emberek, mint más nagyvárosokban. Hol látott Biciklista stresszmentes nagyvárost?!
Biciklista: London.
Esztéta (ellentmond): London jólszituált, gazdagabb kerületeiben járhatott, ilyen van minden nagyvárosban. Őt sem éri igazán nagy stressz Pasaréten, stressz akkor van, mikor a Pesti belvárosba kell bejutnia. Budapesten is egyre nagyobb a különbség az egyes kerületek között.
Közönség, egy sokáig külföldön élő budapesti, aki visszaköltözött Bécsből: Nem értek egyet Esztétával. Lehet, hogy Bécs sok tekintetben rendezettebb város, de az emberek zárkózottak, nincs kapcsolat köztük, ezért jöttem vissza Budapestre.
Közönség, egy másik hallgató: Sem Esztéta, sem az Energetikus nem tudja az igazságot, az is lehet jó, amit Energetikus mond, az is, amit Esztéta, a kettő együtt működőképes lehet.
Zárszóként meghallgathatjuk ki mit szeret Budapestben. Általában: szép a város. Az este folyamán tehát felvetődtek a már sokat hallott problémák, három nagyon különböző szemszögből, három nagyon különböző véleménnyel, igényekkel, elvárásokkal. Hallhattunk tényszerű adatokat, féligazságokat, és talán hamis mondatokat is. Ami világosan látszik: még három ember sem tud egyetérteni abban sem, hogy mi probléma, és mi nem. De a beszélgetés talán előrevisz, talán fejlődhet tőle Budapest - velünk együtt.
Szereplők
Esztéta - György Péter (ELTE-BTK Esztétika Tanszék docense)
Biciklista - Kürti Gábor (Hajtás Pajtás)
Energetikus - Gonczolik Tamás (főenergetikus)
Moderátor - Varró Szilvia
További írások a rovatból
A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával