art&design
A Konfirmáció művei erős befogadói fantáziát és szellemi munkát igényelnek. Igazán leredukált képi világot láthatunk néhány alapszínnel és geometrikus formákkal. Ez a leegyszerűsítés teszi lehetővé, hogy a figyelem mindinkább kibontakozhasson egy-egy kép előtt állva. A markáns táblaképeken dominánsan fekete alapmező látható. Ez a megjelenés erősíti a művész mondanivalójának komolyságát, ami koncepciójának alapja. De ez még csak az első felütés, az alapozás. A művek végső formája szinte lírikussá válik. A fekete, mely minden színt magába foglal, mégsem kelt nyomasztó érzetet, hanem a képek mélységét hivatott szemléltetni. Az ipari festékkel létrehozott felület azonban nem homogén, hanem csurgatott technikával többféle rétegből áll a képeknek. Erre kerül rá az a nagyon letisztult, lekövethető szimbólumrendszer, ami Bereznai Péter sajátja.
A Lenyugvó Nap háza, a Karácsony éjszaka a művésztelepen, a Szakra, a Mágikus éjszaka a Szamárhegyen mind-mind olyan képcímek, amelyek segítik a nézőt az orientációban. Jellemzően Szentendre-specifikus kompozíciók ezek, melyek mutatják a művész kötődését a modern magyar művészet egyik ikonikus bölcsőjéhez. Mindez szakralitással telített. A pálcatagokból felépített házformák az otthon és a bensőséges légkör megteremtői. Innen indul az egyre erősebb tartalmi kifejezőeszközök felsorakoztatása.
A kereszt, mely sokszorozva jelenik meg az egyes kompozíciókban, nemcsak a temető absztrahált szimbóluma, hanem a keresztény vallás legelemibb jelképe és a négy égtáj jele is, konkrét helyzetmegjelölő eszköz, egyúttal a négy evangélista közös attribútuma – de még sorolhatnánk tovább a kultúrtörténeti vonatkozásokat. Ez az egyszerű, mégis hangsúlyos szimbólum végigkíséri az emberiség történetét az ókortól napjaink művészetéig. Ehhez hasonló a háromszög alakzat, mely az istenég megjelenítésre hivatott forma. Maguk a táblaképek az ikonok műfaját is megidézik, nevezhetnénk őket modern ikonoknak is, ahol nonfiguratív megfogalmazásban tűnik fel egyfajta ősi vallásosság az elemi szimbólumok megjelenítésével. A kiállítás két fő falán egymással szembe néző, hosszanti elrendezésben megjelenő triptichonokat láthatunk. Tehát a forma, a téma és a megjelenítés eszközei egyöntetűen és harmonikusan egy személyes hitvallás kifejezői, amelynek alapja a szakralitás, a művészet és az otthon tisztelete.
A képépítés legfelső felülete pedig egy újabb dimenziót nyit. A vörös, fehér, ezüst és arany négyzetek, valamint keresztek a színek érzelmi kifejezőereje által tartalmi többletet nyújtanak. A tisztaság, a szeretet, a bölcsesség és a tisztesség attribútumai pedig kétségtelenül ünnepélyes emelkedettséget közvetítenek. A művek további erőssége, hogy képesek megragadni a figyelmet, ami által szeretnénk kódolni a látottakat.
Egy – a művész fia által jegyzett – videoinstalláción keresztül az egymásból kinövő síkok és formák folytonos kibontakozásának, átalakulásának tanúi lehetünk. Ebben a műben ismétlődnek a kiállított festmények szimbólumai, de számos más olyan minta is felbukkan, amelyek Bereznai Péter munkásságában hangsúlyosak. Hipnotikus élményt nyújt a folyamatosan változó és alakuló képelem sorozata.
A kiállítás tereit végigjárva megannyi gondolat felmerülhet bennünk, ami a keresztény kultúrkör legnagyobb ünnepe idején igazán aktuális. Bereznai Péter képek által segít lelkünket egy olyan állapotba eljuttatni, ami képessé tesz az igazán felszabadító ünneplésre. Mi is lehetne a művészet célja és hivatása, ha nem ez? A kiállítás kurátora Muladi Brigitta volt.
Bereznai Péter Konfirmáció című kiállítása a szentendrei Ferenczy Múzeumban tekinthető meg 2017. január 22-ig.
Fotók: Ferenczy Múzeum