bezár
 

film

2016. 11. 20.
Ismerős idegen
Denis Villeneuve: Érkezés
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rideg tudományoskodás helyett erős érzelmi töltettel bíró sci-fi-t szállított Denis Villeneuve. Ugyan az Érkezés nem ér fel korábbi két remekművéhez (Fogságban, Sicario – A bérgyilkos), mégis kifinomult darab, amely nyomot hagy nézőiben.

Fentebb hivatkozott két mozija alapján Villeneuve roppant analitikus szerzőnek tűnik. Úgy rántja görcsbe nézői gyomrát, ahogy az amerikai fél-független szcénában nagyon kevesen, valóban nem túlzás fizikai rosszullétről beszélni, miközben filmjeit nézzük. Essen szó gyermekrablós thrillerbe oltott moralitásdrámáról, netán újfent csak az erkölcsről filozofáló drogháborús bűnmoziról, a kanadai direktor sokat bíz az atmoszférára, a képek erejére, saját rideg ábrázolásmódjára. Szuggesztivitása olyan dolgozataiból sem marad ki, mint a Felperzselt föld, a Polytechnique vagy a mindfuckkal kokettáló erotikus rémálmot férfi-voyeurizmussal nyomatékosító Ellenség. Noha utóbbiban szürreáliával, absztrakttal köt házasságot, tagadathatatlan, őt a finomhangolt rendezői húzások, az óvatosan létrehozott érzéki benyomások foglalkoztatják.

prae.hu

Az Érkezés, csakúgy, mint előző művei, midcult, amely destruáló megoldásokkal ugyanúgy él, mint kanonikus cselekményszövő vívmányokkal. Ugyanakkor hiba volna hard sci-fi-ként definiálni az új munkát. Lényeges szerepet tölt be a filmben a nyelvészet, a matematika, főleg az első. Mégis, Villeneuve képes ezeket magasabb szintre emelni, ha úgy tetszik, transzcendálni. Összefűződik a kicsi-bensőséges, illetve a nagy-eposzi: a rajtunk túlnövő science fiction-problémákat humán drámába illő, katartikus emberpillanatokkal sikerül orvosolni. Így az Érkezésben olyan, mélyen bennünk gyökerező problémák lépnek a száraz elméletek, unalmas terminusok helyébe, mint a kommunikáció, társra lelés, gyászfeldolgozás. A soft sci-fi erénye: a film rossz értelemben idegenítené el magától közönségét, ha csak professzori zsargon lenne. Kubrick objektivitása ötvöződik Spielberg emocionális utazásaival – tegyük hozzá, a 2001: Űrodüsszeia sem kizárólag hard sci-fi, lévén több hozzáfűznivalóval kecsegtet változásról, egzisztencializmusról, az ismeretlen befogadásáról. Némileg hasonlóként jár el Villeneuve is. Lingvisztikai determinizmus-tanulmányát, például a Sapir-Whorf-hipotézis beemelését hangsúlyos karakterdráma váltja fel, csupán párszemélyes eszmecsere születik, hús-vér figurák interperszonális kérdései kerülnek terítékre. Ted Chiang alig 40 oldalas, cselekményszegény novellája, az 1998-as Életed története belső konfliktusokban gazdag ontológiai-melodrámai alkotássá duzzad.

Érkezés

Egymásra felel Dr. Louise Banks csaknem olajfestményeket idéző, barnában rögzített, nagyrészt közelképekkel operáló személyes krízise, valamint a nagy esemény felfedezése, a földönkívüliek gigantikus hajója vagy kagylója, amelynek belseje első látásra kibogozhatatlan fekete űr, taszító, messzeségbe lökő szürkeség – az Érkezés ilyenkor részletekben hívő, apróságokat hatalmassá növelő darab. Színkezeléssel, architektúrával, egy különleges univerzum rendhagyó gravitációs mezejének beemelésével találkozunk. Kapcsolatfelvételen megy keresztül az ember, vizuálisan ugyanúgy szemünk elé tárul a befogadhatatlan, mint akusztikailag. Jóhann Jóhannsson minimalista taktusai vagy Bradford Young természetes fénnyel árasztott képei zsigerileg, érzelmileg hatnak, a csenddel, morajjal, zúgással játszó hangkulissza nemkülönben. Rendkívül hitelesnek tűnik ez az interpretáció: Villeneuve azért is analitikus-gondolkodó beállítottságú, mert tudja, a kevesebb több, a semmi egyenlő a mindennel. Hipnotikusan lebegünk az űrhajó belsejében, váratlanul bukunk alá, az Érkezés nem a 3D csalfaságával adja nézőinek szereplői csodálkozását, hanem elegánsan, kifinomultan, sejtetésekkel. Tudósnőnk és a matematikus szinte pontosan ugyanúgy lépnek át a földi materializmusból a földönkívüliek birodalmába, ahogy a Sicario FBI-ügynöknője átkel a mexikói határ farkasföldjén. Rémületről most szó sincs, ez a dermedtséggel vegyes áhítat pillanata: a rendező a sűrű fehér ködből emelkedő fekete hétlábú ufók színre lépését sem mismásolja el, őrzi rejtélyességüket.

Érkezés

Körök rajzolódnak a levegőbe, az ábrákon kunkori formák tartalmaznak újabb jelentéseket – Villeneuve olvasatában a megértés, percepció nemcsak beszédszinten bontakozik ki. Nyelvészeti felvetésekkel találkozni militarista pragmatizmus, kultúra vs. tudomány-oppozíció mellett, összeesküvés-elméletben hívők szélsőséges reakciói türemkednek elő rombolásról, aggodalomról tudósító globális híradófelvételekből. Az Érkezés így is összehorgolja az individuum gondjait a nagyvilág forrongásával. Indokolt, ha a „járni” ige jelentését táblára írva, sétálással egybekötve prezentálják a készítők, ám a dialógusokat, a tekintetekbe rejtett árulkodó gesztusokat sem érdemes alábecsülni. Idővel pontosan ezek képeznek hidat nagyszabású és parányi, ellenséges fellépés és optimista attitűd között – az emberség úgy lopja be magát a fémesbe, a katonai értetlenségbe, a tudomány merevségébe, a fegyvert lóbáló aggodalmaskodó életébe, ahogy Max Richter On the Nature of Daylight kontemplatív-spirituális melódiája aláfesti a szomorú nyitóképet. Hiábavaló fegyvert ragadni, bezárkózni, falakkal bástyázni magunkat: a jó sci-fi az emberfilozófiáról ismerszik meg. Rólunk hánt le számos réteget a Metropolistól A nap, amikor megállt a Földtől egészen Spike Jonze 3 évvel korábbi technokráciát melankolikus románcra cserélő szerzői dobásáig (A nő). Beszéljünk akár a Harmadik típusú találkozásokról, netán a Robert Zemeckis-féle Kapcsolatról, a legnagyobb szabású tudományos fantasztikumok is csempésznek valami eredendően emberit a soraik közé. Jelen esetben például az idő tapasztalatát, határok nélküliségét, non-linearitását, tünékenységét, majd újra meglelését, vagy éppen memóriadarabjainkon átszűrődő erejét – az Érkezés e ponton bucskázik picit.

Érkezés

Szeretetről értekezik, olykor giccs-borotvaélen táncol, és noha nem bukik el, az összezárás, két ember újjászületése, következő egymásra lelése, röviden kommunikációja az idegenek síkjáról áttevődik férfire, nőre, sőt, gyermekre, mégis, a kelleténél jobban túlcsordul. James Cameron (A mélység titka) vagy Alfonso Cuarón (Gravitáció) Coehlo-szentenciái lépnek Villeneuve addig objektív-leíró, analitikus közelítésmódjának helyébe, és ez bár nem zavaró, de érezhető visszalépés a gáláns, minimalista-egyszerű megoldások után. Világos üzenet: privát tragédiáink újjászületéshez vezethetnek, bánatunk katarzissá formálódhat, sőt, ugyanez, jelesül a személyes oldal a világ megmentését is elősegítheti, az Érkezés melodráma-montázsok, végső könnyzacskó-ingerlés nélkül is bizonyíthatná ezt. Hiszen 2013-ban épp Villeneuve volt az, aki jéghideg, döbbenetet idéző, megalkuvást nem ismerő thriller-motivikával pipálta le mexikói kollégája űrmeséjének konyhamorfondírozását. Csupán ennyi veszi el tőle az üdvösséget: minden egyéb kivesézni vágyott témájára öröm figyelni.

 

Érkezés (Arrival)

Színes, feliratos amerikai sci-fi, 2016, 116 perc

Rendezte: Denis Villeneuve

Írta: Ted Chiang novellája nyomán Eric Heisserer

Zene: Jóhan Jóhannsson

Operatőr: Bradford Young

Vágó: Joe Walker

Szereplők: Amy Adams (Dr. Louise Banks), Jeremy Renner (Ian Donnelly), Forest Whitaker (Weber ezredes), Michael Stuhlbarg (Halpern ügynök), Tzi Ma (Shang tábornok)

Forgalmazza: InterCom

Korhatár: 12

Bemutató: 2016. november 10. 

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

Nuri Bilge Ceylan: Elszáradt füvekről
Emberpróbáló filmnézés a cannes-i filmfesztiválon
Denis Villeneuve: Dűne – Második rész

Más művészeti ágakról

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés