bezár
 

színház

2016. 07. 21.
Női könnyek, férfi könnyek
Eötvös Péter és Bartók az Armelen
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Opéra Grand Avignon előadásával nyitott a 2016-os Armel Operafesztivál, ami egy estén belül játszotta le nekünk a külföldön legismertebb élő magyar komponista, Eötvös Péter legújabb, és a valaha élt egyik legnagyobb zeneszerzőnk, Bartók Béla egyetlen operáját.

A fesztivál nyitó- (és mint később kiderült, díjnyertes) előadása, Eötvös Péter Senza sanguéja vállaltan Bartók Béla A kékszakállú herceg vára testvérdarabjának készült. Eötvös operája sok mindenben rokonítható Bartók remekművével: leginkább zenéjében, vállalásaiban – abban, ahogy a librettót elemeli a zene segítségével egy másik, magasabb, lélektani tartományba. Teszi mindezt mindkét mű úttörő módon, Bartók és Eötvös is a korának új, modern fogásait építi be a kottába és sohasem öncélú díszítésként, hanem leheletfinoman aláhúzva a színpadon zajló folyamatokat.

Szkéné színház

Eötvös hosszú keresés után Alessandro Baricco magyarul is megjelenő, Vértelenül című regényét választotta alapanyagul. Az amúgy sem túl vaskos könyvet értő módon adaptálták: az első felében levő mészárlás már csak emlékként, múltidézésként jelenik meg az operában, a librettó teljesen egészében egy férfi és egy nő ambivalens kapcsolatára koncentrál. A kiindulási helyzet a fasizmus utáni olasz irodalomból igencsak ismerős, Bariccót érte is kritika, hogy a Selyem és a Tengeróceán után egy lerágott csont klisét választott témául: egy háború véget ér, partizánok támadnak meg egy házat és tesznek véres igazságtételt (hogy miért, az a darabból nem derül ki). Az áldozat, a főszereplő, Nina apja, a lány kénytelen végignézni a kivégzést, a három gyilkos közül az egyik észre is veszi, de nem buktatja le, így maradhat életben. Nina középkorú nő, a férfi pedig, Tito már vénember, amikor újra felbukkannak egymás életében. A másik két mészárló már halott, a librettó nem mondja ki, de érezteti, hogy a lánynak van köze pusztulásukhoz.

Itt kezdődik az opera, cselekmény szinten nem történik benne más, mint hogy egy férfi és egy nő beszélget egymással, gyilkos indulatok váltják egymást a másik fél megértésére kísérletet tevő pillanatokkal, és kerül Nina és Tito egyre közelebb a másikhoz. Vegytiszta irodalom, kevés lehetőséget is ad Alföldi Róbert rendezőnek, de úgy érzem (és erre az este második fele is bizonyítékul szolgál), hogy egy markánsabb, mozgalmasabb koncepció elvonta volna a figyelmet mind a zenéről, mind pedig az énekesi teljesítményekről. A félkör alakú térben gyakorlatilag két széken és egy asztalon kívül nincs is más díszlet, a rendezői munka leginkább a szereplők Alföldire annyira jellemző geometrikus ívekben történő mozgatására és a színészvezetésre korlátozódik.

Eötvös Péter: Senza Sangue

Eötvös zenéje rendkívül erős, sűrű, nyomasztó, már-már filmzeneszerű atmoszférát teremt. A mű hangszerelése kiemelkedő, a zenekar legváratlanabb pontjairól is érkeznek megkapó (disz)harmóniák, a zene koránt sem annyira misztikus, mint például a néhány éve a Művészetek Palotájában látott Paradise Reloaded című, egyébként fenomenális előadásé volt.

A két főszereplő mind hangilag, mind a játék szempontjából remekül oldotta meg az egyébként nem könnyű feladatot. Romain Bockler és Albene Carrere jóval fiatalabb, mint az általuk játszott karakter, de ez szerencsére egyáltalán nem nyomta rá a bélyegét teljesítményükre; egyikőjük sem próbált meg „öreges” nüanszokat, testtartást belevinni a játékba, és a rendezői koncepcióhoz híven kerülték a melodramatikus gesztusokat is.

Az este második darabja tehát stílszerűen Bartók Kékszakállúja. Nadine Duffaut rendezése tulajdonképpen a két szék közül a pad alá esett, az elvétett koncepciót a két énekes mentette meg. Sokszor úgy érzem, hogy Bartók zenéje olyan szinten tökéletes és részletgazdag, hogy a koncertszerű változatok jobban működnek belőle. Mindenféle illúziókeltő rendezés, ami a férfi-nő viszonyon kívül a közegnek is szeretne hangsúlyt adni (ahogy Balázs Béla szövege is felteszi a kérdést: kint-e a színpad vagy bent), elvesz az élményből. A darab ugyan egy középkori horrortörténeten alapszik, maga a mű szempontjából lényegtelen, hogy a szereplők gótikus kosztümökben vagy századelős alkalmi ruhákban jelennek meg a színpadon. Pedig kifejezetten ötletesen kezdődik az este második darabja: a regős szövegét a misztikusságtól megfosztva, franciául adják elő. Ez akár szentségtörésnek is hathatna, de tekintve, hogy a legenda alapja, Gilles de Rais, azaz Kékszakáll a mai Franciaország területén élt, figyelemfelkeltő felütésként mindenképpen működik.

Ehhez képest a későbbiekben a külcsínben egyáltalán nem érhető tetten semmilyen általános de még lélektani közegbe helyezés sem. A kevés kellék, a jelmezek is inkább „magyaros” benyomást keltenek. Az ajtók feltárulását édeskedő képeslapképek kivetítése kíséri, ami egyértelműen a giccs határát súrolja, csakúgy, mint az előző asszonyok megjelenítése. Az énekesek mozgatásában Alföldi rendezésével szemben nem láttam semmi vezérlő elvet, viszont maguk a művészek nem vallanak szégyent: Miksch Adrienn már rutinos a szerepben, nagy drámai erővel, ugyanakkor finom mimikával adja elő Judith-ot. Szemerédy Károlyt most először láttam a címszerepben – ugyan kifejezetten fiatal a karakterhez, képes volt egy megtört, sokat látott Kékszakáll benyomását kelteni, aki a mű elején még visszafogottabb, aztán egyre indulatosabb lesz. A két szereplő között a darab második felében már robbanásig feszült a konfliktus, és kettejük összjátéka el tudta  feledtetni, hogy maga az előadás körülöttük igencsak megérezte egy átgondolt rendezői koncepció hiányát.

Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára

Az est mindkét darabját maga Eötvös Péter vezényelte. Külön élményt jelentett őt figyelni: karmesteri pálca nélkül dirigálta a zenekart, finom rezdülésekkel kommunikált a zenészek felé, mintha a zenei matéria egy számunkra láthatatlan anyag lenne az előtte levő térben, amit finoman ide-oda kellene tologatni, gyúrogatni, hogy megszülessen a tökéletes hangzás. Külön hangsúlyt kapott minden egyes apró szünet, amik talán más dirigens keze alatt elvesztették volna jelentőségüket. Őt figyelve még azon sem morfondíroztam, hogy a helyszín, a Nemzeti Színház megfelelt-e maradéktalanul a két művel szemben támasztott technikai elvárásoknak. Az énekesekre applikált mikroportok mindenesetre nem ezt sejtetik.

A fentebb vázoltak ellenére az idei Armel megnyitójára nem lehet panasz: telt ház előtt, nagy érdeklődés közepette, egy nívós francia operaház remek képességű művészekkel hozott el egy olyan kortárs magyar művet, amely már elkezdett szép nemzetközi karriert befutni. Külön öröm, hogy a következő évadban itthon sem maradunk Eötvös opera nélkül: a Magyar Állami Operaház régi adósságot fog törleszteni, amikor 2017 januárjában színre visz egy Eötvös művet: a Szerelemről és más démonokról a hazai bemutatóra átdolgozott változatát, ugyancsak a szerző vezényletével.

 

EÖTVÖS PÉTER: Senza Sangue

Az Avignoni Operaház produkciója. (Avignon, Franciaország)
Rendező: Alföldi Róbert
Vezényel: Eötvös Péter


„A Férfi”: Romain Bockler

„A Nő”: Albene Carrere


Közreműködik: a Pannon Filharmonikusok

 

BARTÓK BÉLA: A kékszakállú herceg vára

Az Avignoni Operaház produkciója. (Avignon, Franciaország)
Rendező: Nadine Duffaut
Vezényel: Eötvös Péter

 

Judith: Miksh Adrienn

Kékszakáll: Szemerédy Károly


Közreműködik: a Pannon Filharmonikusok

 

Nemzeti Színház, Armel Operafesztivál

2016. június 27.

 

Fotók: Kállai-Tóth Anett

nyomtat

Szerzők

-- Baráth József --


További írások a rovatból

Gyévuska a Városmajorban
A tatabányai Jászai Mari Színház Hóhérok előadása a Városmajorban
színház

Egy tökéletes nap Szenteczki Zita rendezésében a Hatszín Teátrumban

Más művészeti ágakról

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés