bezár
 

film

2016. 07. 05.
Szörnyek völgye
Nicolas Winding Refn: Neon démon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mérhetetlen undor a tökéletesre csiszolt képek mögött. Nicolas Winding Refn ezúttal a benne lakó 16 éves lányt keresi, és amit talál, förtelmes, borzasztó. Új mozija a 2008-as Bronson óta tartó „elemelt valóság”-korszak legnegatívabb fejezete. Ki a showbusiness ajtaján belépsz, hagyj fel minden reménnyel.

A dán szerző, akarva-akaratlanul, cáfolja-e vagy sem, Isteneket, a leírhatatlannal, felsőbbrendűvel kapcsolatba lépő figurákat szerepeltet műveiben immár nyolc éve. Stációkat mutat be: a magát abszolútumnak nevező fegyenctől (Bronson) a fokról fokra Magasságossá lényegülő harcoson (Valhalla Rising) vagy a szomorkás ábrázatú helyi popkulturális ikonon (Drive) át a rendőruniformisba bújt Isten és önmagát kereső bűnös lélek harcáig (Csak Isten bocsáthat meg) több relációt vesz észre röntgenszemmel. A Neon démon tematikai cezúra – korántsem azért, mert maszkulin vizsgálódását femininre cserélte, hanem, mert a csúcsra emelkedés ezúttal illúzió, gusztustalan álca, igazi felemelkedésnek nyoma sincs.

prae.hu

Neon Démon

Refn ignorálja a hegemón férfiasságról vagy nőiségról alkotott téziseket, és nyomatékosan a nemiség többosztatúságáról beszél. Korábbi filmjeinek zöme férfiak kasztrációját vagy potenciáljuk elnyerését ábrázolta, ezúttal a nővilágba kalauzol bennünket két írótársával, Mary Laws-zal és Polly Stenhammel, a Fausta énekét és az Országúti bosszút fotografáló Natasha Braierrel, 118 perces delíriumát pedig szeretett feleségének, Liv Corfixennek ajánlja. Amennyiben a gender-politikát választjuk, a Neon démon rendkívül komplex, éleslátó darab – mélystruktúrája a sztereotípnak, egyszerűnek bélyegezett sztorit is képes magasabb szintre emelni. Noha centrumában a nagybetűs Szépség, illetve azzal együtt a Birtoklásvágy állnak, Refn ezeket nagy Egészként definiálja, miközben nem fél belemenni az apró, de annál hatásosabbnak tetsző kicsi differenciákba, részletekbe. Beszéljünk a női oldalról: a Neon démon az üde naivitáson, a betegesbe forduló őszinte-leszbikus románcon, valamint a rémséges, képmutatáson nyugvó hatalmi játszmákon zongorázik végig, sőt, központi szereplőjén át még a tiszta lelkűek beképzeltté silányulásáról is ejt pár keresetlen mondatot. Mintha a Valhalla Risingot néznénk pepitában, maszkulin válság helyett feminin krízissel – az ottani Nagy Jeruzsálem-ideát a Nagy Szépség elorozása jelenti. Hiábavaló a romlatlanság iránt sóvárogni: a frissesség, a technikai gyarmatosítás (plasztikai sebészet, smink) nélküli lét megszerzése puszta délibáb. Ahogy a Valhalla Risingban, úgy itt is egy kívülálló figuráé a legnagyobb erény és tisztaság: Egyszeműt most Jesse-nek hívják, a vikingek, keresztes lovagok divatmodellek. 2016-ban viszont már az ártatlan, tisztán látó hősnő is egy lesz a rosszindulatú hódító dominák között – lakmároznak belőle, ő maga is lesüllyed a szintjükre. Refn olvasatában a véghez érkeztünk, a jó feloldódik a végtelen undorban, a tiszta, beavatkozás-mentes képek birodalmából átlépünk a látszat régiójába, a mesterségesen életben tartott csillogó, ámde üres, vérrel, fekáliával, zsírleszívással, szilikon-testrészekkel összetartott, és ideig-óráig cukrozható ál-képek territóriumába.

Neon Démon

Jóval konkrétabban, a nemiség szférája felől: a Neon démonban egyfelől adott Jesse és a halottakat kenceficéző Ruby viszonya. Barátság, mentor-tanítvány reláció torkollik ellökésbe, majd árulásba, lidércnyomásba. Összetartozásuk akár még tisztának is látszódhat, amennyiben a sminkeslány nem hatalomért, hanem valóban szeretetből kötődik a főszereplőnőhöz, és lelki társként osztaná meg vele gondjait-bajait. Őszinte érzelmek viszont itt nem léteznek, szükségszerűen pervertálódik Jesse és Ruby csiki-csukija. Másfelől ott találni Sarah és Gigi duóját – ők képviselik a legrosszabbat, figuráik emóciók nélküli próbababák, hús-vér emberi voltuk régen pusztulásra ítéltetett. Könnyekre, szemgolyó-falásra, vérben mártózásra egyszerűsödött ösztönlények ők – Istennői státuszuk csupán ürügy és eszköz, céljuk a kifutó első helye és a Hatalom. Üvegház előtt strázsálnak rikító színű ruhákban, a ragyogó napfény, a kaliforniai miliő illúziója szennyben gázolásuk után lesz végképp semmis. Báthory Erzsébet tör felszínre a személyükben, Palvin Barbara elvész. A Babák völgyéből átcsúszunk A texasi láncfűrészes mészárlás déli Bőrpofa-család vágóhídjára – a Neon démon legfőbb tézise, miszerint a Kép csalóka, belező, csonttörő hadjáratukon keresztül nyeri el érvényét, hentesmunkájukra pedig csak ráhúzzák a szépséges modell-illúziót. Istennők már nincsenek, halottak vagy mészárosok, nem iránymutatók, vallja Refn. Sőt, Jesse hiába van tisztában eleve adott gyönyörűségével, még ez sem transzcendens, égig emelő. Hírnévtől részegen sutba vágja a barátját, és amikor az életére törnek, valamint a Puhser 3. nyugtalanító záróképére rímelő üres úszómedencébe lökik, csupán egy ripityára tört porcelánbaba marad, akinek éteri finomsága nem volt elég erős ahhoz, hogy megvédje magát.  És amit a maszkulinitásról üzen Refn, az sem szívderítőbb. Bárdolatlan, pengét nemi szervként, orális behatolás metaforájaként használó, sértegető moteltulajdonost vonultat fel – Keanu Reeves szívtipróból és akcióhősből züllik állattá. Kisajátító fotósokról rántja le a leplet: a Jesse-t pucérra vetkőzető, aranyba öntő férfi pusztán kisajátítja a heroina testét, gépének kattintgatásaival vadászként ejti el prédáját Vilém Flusser nézeteire hajazva, netán a Refnt inspiráló Richard Kern The Evil Cameraman 12 percesét idézve. (Nyitóképként pedig a hullaként beállított, kanapén heverő, vérbe fagyott Jesse alakul nagybetűs Illúzióvá és a kamera kattintása által lelőtt áldozattá.) A divattervező két világ lakója. A főszereplő belső szépsége rögtön elbűvöli, ám azt is tudja, hogy szívünk választottjára nem ezért, hanem külső adottságaira nézünk rá. Összetett megközelítés. Dean, a hősnő fotós barátja pedig naiv báránykaként válik a Szerelmet őrizni kívánó romantikussá – Refn ún. gender-swapet hajt végre, a hőslányból farag merev arcú férfit, a srácot változatja epekedő lánnyá.

Neon Démon

Szimbólumai, noha egyszerűek, mégis telitalálatok. Hold ragyog a kivilágított Los Angeles fölött, Jesse az Angyalok városa fölött pózol és táncol, a Neon démon például így hirdeti a feminizmus erejét, Aleister Crowley okkultizmusa bujkál a snittek között. Különböző színekben, vörösben, kékben pompázó háromszögek zúdulnak a nézőre, a nőcentrumúság ilyen értelemben sem tűnik el. Lacani tükörfázist láttat, első blikkre a cseperedés pszichológiájával kacérkodik, végül összetöri a tükröt, a megszűnt józanész pszichothriller-szilánkjait (v.ö.: Kon Satoshi: Perfect Blue, Darren Aronofsky: Fekete hattyú) sepri össze. Ráadásul a mostani Refn legszínesebb darabja: rögtön a végefőcím palettája mellbevágó, ám kiderül, ez ugyanolyan illúzió, mint a vászonerőszak. Sárgába, lilába, zöldbe, szürkébe, vörösbe burkolt látomások szedik darabokra az elmét, a csillámporos ragyogás valójában a fültől-fülig felvágott Fekete Dália hullájára cipzároz zsákot. Domináns fehér takarja be a válogatás-jelenetet, a Neon démon többször visszatér ehhez a színhez: a nyitányban a művészet-mészárlás illúziójára reflektál, a hősnő tisztaságára is utal, valamint tabula rasaként tételezi őt, az ártatlanság virágával a vadak bármit megtesznek egy színtelen vászon előtt. Jesse nem a Sóhajok gillao-bajnoknője, aki lángba borítja a balettintézet boszorkányait, és Istennőként vonja uralma alá az éjszakát, a világot, hanem egy a Beyond the Valley of Dolls (az őt játszó Elle Fanning „kötelező olvasmánya”) című Russ Meyer-exploitation nyomorult celebjei közül, elveszve az álvilág kaleidoszkópjában. Dobhártyát kényeztet Sia Waving Goodbye-a, miközben a nőcsapat utolsó túlélője bőrdzsekiben, győzedelmesen vonul a sivatagos tengerparton, a háta mögött pedig leszáll az éj, a Gonosz győz – Nosferatu járványa tovább terjed az idegenséget ébresztő poszt-Caspar David Friedrich-festményen. Ruby nekrofil aktusba bocsátkozik Jesse-re vágyva, párhuzamos montázsban a hősnő rózsaszín ruhás kéj-fetrengését nézzük – eltűnt az öröm és fekély demarkációs vonala. A hősnő virágot kap, majd elájul, Jesse és partnernői szürke táncalakot bámulnak, a 16 éves lánykát vörös háromszögek izzása ejti transzba. Refn avantgárd stílusmesterként ötvöz ellentétekkel játszó epizódokat. Idézi az Amerikai Psycho és a Glamoráma című Bret Easton Ellis-regények szellemiségét: a kecses, finom, míves felszínt ízzé-porrá szaggatják a mentális őrületkavalkád. Ez a rémvízió jóval keményebb, mint a Térkép a csillagokhoz vagy a Starry Eyes

Neon Démon

2012-ben jött ki a direktor Gucci Premiére-reklámja Blake Lively szereplésével, melyben a színésznő aranyba öltöztetett álomalakként áll a szintén ilyen színben fénylő Los Angeles felett – hogy aztán a fikció után lássuk a realitást, a kamerákkal, lámpákkal, derítővászonnal, szélgéppel generált szemfényvesztést. Ugyanezt hajtja végre a Neon démon, és még feketébbre pingálja a képet – Refn horrorja egyrészt tanúságtétel a veszélyes, sokoldalú nemi szerepek mellett, másrészt taszító, hipnotikus erejű univerzális rege látszatról, valóságról.

 

Neon démon (The Neon Demon)

Színes, feliratos francia-dán-amerikai horror, 2016, 117 perc

Rendezte: Nicolas Winding Refn

Írta: Nicolas Winding Refn, Mary Laws, Polly Stenham

Zene: Cliff Martinez

Operatőr: Natasha Braier

Vágó: Matthew Newman

Szereplők: Elle Fanning (Jesse), Karl Glusman (Dean), Jena Malone (Ruby), Abbey Lee (Sarah), Keanu Reeves (Hank)

Forgalmazza: Vertigo Média Kft.

Korhatár: 18

Bemutató: 2016. június 24.

 

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

James Mangold: Sehol se otthon
Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Lakos Nóra: Véletlenül írtam egy könyvet

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés