bezár
 

film

2008. 02. 11.
A legenda xenomorfiája
Colin & Greg Strause: Alien vs Predator 2 – Requiem (2007)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A legenda xenomorfiája Az Alien vs Predator 2 - Requiem (A Halál a Ragadozó ellen 2) természetesen nagyon rossz film - méltatlan nagy elődeihez. Ám ez önmagában cseppet sem érdekes. Sokkal fontosabbak és izgalmasabbak e két legendás történetfolyam egybeolvadásából létrejövő agónia tünetei.

Az Alien-tetralógia és a Predator első két részének zárt és jól kidolgozott világai sikerükkel nagy elvárást támasztanak azon alkotókkal szemben, akik e nagy ikonok sorsfonalát tovább kívánják göngyölíteni. A gyökerekhez visszatérni és a másolás vermét maguknak kiásni nem volt kedvük, ezért megnyitották a két sci-fi univerzumot, hogy soha nem látott helyzeteket teremtsenek. Az AvsP 2 ezzel azonban műfaji válsághelyzetbe került.

A két földönkívüli faj kapcsolatát első ízben a Predator 2 végén villantották fel, amikor is az idegen vadászok a koponya-trófeákat egy olyan vitrinbe helyezik, ahol számos más ismeretlen lény fejcsontja között tisztán kivehető egy, az Alienből ismert életforma koponyája. Ekkor merült fel, hogy a két faj univerzuma azonos. Az így megszellőztetett lehetőséget aztán egy nagy sikerű számítógépes játéksorozat aknázta ki, amelynek egyenes következménye volt egy azt illető kimondatlan várakozás, hogy egyszer majd a filmvásznon is megelevenedik e csillagközi találkozás. 2004-ben került a mozikba az AvsP, melynek fékezett habzású sikere megosztotta a műfajba kiruccanó ínyencekből és ősfanatikusokból álló közönségrétegeket egyaránt. Záró képeiben egy predator testéből előtörő "mellkas-robbantót" láthattunk a predatorokra jellemző szájszervvel; ez a cliff hang volt hivatott borítékolni a második rész eljövetelét.

Az AvsP 2 nyitójelenete szinte képkockára azonos az előző rész - nem annyira sokat sejtető, mint inkább határozott ígéretet megfogalmazó - záradékával. Az így létrejött predalien persze nagy galibát okoz a predator-űrsikló fedélzetén, így az egy amerikai egyesült államokbeli kisváros határában lezuhan. Az életforma kirajzik; mindenféle korrektséget nélkülöző módon elveszejt gyermeket, feketét, szöszit, terhes kismamát. A predatorok galaxisában fogják a balsorsú űrsikló feketedobozának jeleit, és egy "bevégző" harcost küldenek, hogy megfékezze a járványként terjedő szaporulatot. Amikor a helyzet már nagyon súlyos, beavatkozik a Nemzeti Gárda: ledobja az atomot.

avp2_03A történet tehát kicsit sem izgalmas, nem fordulatos; esetlen, kauzális hibáktól hemzseg. Izgalmas azonban az elbeszélés módja, valamint az, ahogy a kertvárosi miliőt és emberi (anti)hőseit ábrázolják. Meglepő, hogy miután röviden jelzi, az idegenek lassan rászabadulnak az emberekre, több, mint húsz perc erejéig a városka lakóinak életébe, mindennapjaiba pillanthatunk bele (természetesen rövid, párhuzamos suspense-jelenetekkel tarkítva). A kötelező kulissza-közhelyek között (fehér kerítés, zöldövezet, kutya, jóserif) tinédzser főszereplőink szerelmi szálainak útvesztőibe, ellenlábasok vetélkedésébe kalauzol a film. Egy ilyen expozíció után, már vissza sem tér a sci-fi-horror hangulat - a sztori működési sémája a tini-horror (tini-thriller) alműfaj elveiből lett felépítve. A maroknyi menekülő fiatalból álló csoport tagjai egyenként hullanak el, megfelelő ritmusban, akárcsak egy klasszikus slasherben. Az AvsP2 alkotói tehát abba a hagyományba csatornázták be a két földönkívüli faj mítoszát, amely valahol John Carpenter 1978-as Halloweenjának nekropoliszként bemutatott kertvárosában ébredhetett, és amely a Sikoly-sorozaton és a Tudom mit tettél tavaly nyáron című alkotáson keresztül (hogy csak a legemblematikusabbakat említsük) máig elevenen hat; sőt, a mozilátogatók életkorának csökkenésével egyenes arányban növekvő igény miatt, folytonosan mind nagyobb teret nyer. A kötelező elemek pedig a főhősök közti kezdeti széthúzás, majd a rémséges történések - mintegy kalandpedagógiai jelleggel - precízen működő menekülő-brancsot kovácsolnak a fiatalokból; akik pedig a szívük mélyén rosszak, persze válogatott borzalmak közepette elvesznek.

avp2_01Az AvsP2-ben a tini-slasher motor azonban nem válhat a történet szilárd gerincévé - csak egy gyenge protézis, mivel a figyelem nagyon diszperz: sok képben kell megmutatni a főszereplő fajokat, hogy látványukban gyönyörködni lehessen, és csak mellékesen a főszereplő mellékszereplőket, a fiatalokat. A suspense-elemek nem működnek, mindig mindenbe belekap a filmfigyelem, szóval az említett zsáner erényei nem aktiválódhatnak. Az elővárosi környezethez kapcsolódva a családi filmek közhelyeit is megvillantja a film: egy molekuláris család rezignált, negédes drámájába csöppennek bele az idegenek. Meg is oldódik minden szívfájdalom, mert aztán már csak a futásra kell gondolni.

Az alkotók úgy érezhették, hogy mindez még nem ad (?) a történetnek elég lendületet. Amikor a predator, "vadjait" egy elektromos erőműig hajszolja, hírhedt vállra erősített nyomkövető plazmaágyújával nagy károkat okoz, így az egész városban megszűnik az áramellátás. Az ekkorra megérkező katonai egységek sem bírnak a szörnyekkel, így csak még nagyobb közúti felfordulást okoznak. Ráadásul vihar is tetézi a dolgot, szóval a végeredmény az, hogy a menekülő fiatalok hajszaszekvenciája már nem pusztán az idegenektől való menekülésről szól, hanem az elemekkel is meg kell küzdeniük. Ezt a kataszrtófafilmes köntöst még az tetézi, hogy a néző - a szereplőkkel ellentétben - tudomást szerez a nukleáris töltet használatának kilátásba helyezéséről. Hőseink tehát nem csak az elemeknek és a szaporulatnak feszülnek neki, de tudtukon kívül az idővel is versenyt futnak (vagy legalábbis a katonai mérlegeléssel). Ebbe a hajszába az atom-paranoia-honvédelem dramaturgiájára felfűzött - járványfilmekből ismerős - morális dráma giccses kliséi is be vannak injektálva. Ezt azonban épp csak meglebbentik, a katonaságról sokat nem tudunk meg, tulajdonképpen legfőbb dramaturgiai feladata az, hogy fegyvereket, páncélozott járműveket hoz, melyeket elhalálozván a vitéz kertvárosiaknak hátrahagy.

avp2_02Az AvsP2 műfajisága tehát meghatározhatatlan, felépítése tagolatlan és átláthatatlan; ennek következtében, a film világa is képlékeny, nincs benne egyetlen orientációt segítő pont sem (hacsak a lények, jobban mondva a testükön hosszan elidőző képek nem azok). A cselekmény ezért annyira darabos, hogy az sem pontosan követhető, kik, hogyan jutnak egyik helyről a másikra; a karakterek egydimenziósak, tulajdonképpen nem mások, mint "keltetők" és felfalni való zsákmányok.

Az Alien-saga lényei egyedfejlődésük során magukba építik a gazdatestek bizonyos tulajdonságait. Ezért hívják őket - bizonyos kristályszerkezeteket "másoló" kristályok megnevezésére használt kőzettani kifejezést adoptálva - xenomorfoknak. A túlhajszolt sci-fi-horror szubzsánerei, jelen esetben az Alien és a Predator ugyanezen az elven működnek: a két ikon már oly’ sok lehetséges jelentést felvett, hogy kiüresedett, és mára semmit sem jelent (…an alien is an alien is an alien…). Ezt remekül példázza, hogy a predalien a filmben nem termékeny műfogás, nem lendíti előre a mítoszt: a két MÉM feloldódik egymásban, elveszti arculatát. A predalien e kiüresedés páratlanul kifejező szimbóluma. E két legenda ráadásul - a semlegesség ezen állapotában - a különféle egyéb műfajok elemeit is mintegy egymásba behelyettesíthető panelekként képes integrálni, tetszőleges összetételben és (oksági) egymásra következésben. A különböző film-univerzumok közötti határok vékony és sérülékeny hártyává vékonyodnak, a különböző atmoszférák és belső logikák egymásban feloldódnak. A két földönkívüli faj harcának univerzumába betör és szervetlenül beépül a Dawson és a haverok világa, hogy motorizálja az egyébként üres viadalt; majd a hajsza- és katasztrófafilmek mechanizmusai, valamint a járvány-milícia motívum kliséi energetizálják e belsőleg inkoherens valóságegyüttest. Ahogy a xenomorfok hasonulnak az életformához, mellyel kapcsolatba lépnek, úgy inkorporálja e sci-fi alműfaj más műfaji "gazdatestek" formai sajátságait. Tulajdonképpen ez a legenda saját túléléséért folytatott, reménytelen rugódozása csupán.

avp02_04E két nagy sci-fi ikon saját történetiségének áldozatává vált: sikereik máig elnyúló csóvája, egész kultuszuk, maga alá gyűrte és teljesen elfedi őket. Az AvsP (1-)2 "nem lát át" nagy elődeik világába, nem emlékszik saját eredetére. A régi filmek, mint filmek persze élnek és hatnak csorbítatlanul, de a legenda egésze nem folytatható, világaik (belső, kezdeti feltételeik mellet maradva) érdemben nem gazdagíthatók. Értékes és izgalmas (cseppet sem gyászos!) pillanatok tanúi lehetünk, amikor is két kulturális MÉM - akárcsak a két idegen faj képviselői a filmben - felszámolja önmagát.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kele Fodor Ákos --


További írások a rovatból

Az Egy újfajta vadon és A legbelsőbb Ázsia - Magyarok nyomában Mongolországban című filmek a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

A HUBBY Év Gyerekkönyve Díj nyerteseinek kihirdetése
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Interjú Molnár Judit Lillával
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés