bezár
 

színház

2016. 06. 23.
Nem tudunk jól gyászolni
Beszélgetés a POSZT-on: Lear király
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mindig jó, ha egy darabról lehet beszélni, mert az azt jelenti, hogy megmozgatta a sima felszínt. A Radnóti Színház Lear királyáról pedig nemcsak lehet, de kell is. A Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai beszélgetésének keretében Alföldi Róbert, Kováts Adél, Nádasdy Ádám, Schneider Zoltán, Martin Márta és Pál András válaszolt Veiszer Alinda és a közönség kérdéseire.  

Az Alföldi Róbert rendezte Shakespeare-darab kapcsán órákig lehetne folytatni az eszmecserét: hogy működhet a vándorlástörténet egyetlen térben? Mit jelképez a már-már főszerepet játszó díszletelem, az asztal? Hogy lehet, hogy Lear király egy ereje teljében lévő férfi, nem pedig egy legyöngült agg? Kent miért vált anyafigurává, a feleség miként vedlett át Bohóccá? A diskurzusra sajnos csak egy óra állt rendelkezésre, ám az alkotók így is igyekezték felfejteni az előadás minél több jelentésrétegét Veiszer Alinda moderálásának segítségével.

Szkéné színház

A beszélgetés magával a textus megvitatásával indult, Nádasdy Ádám, a darab újrafordítója a munkája során felmerült kételyekről, nehézségekről mesélt: „A lányok magázzák az apjukat, mint ahogyan az egy régimódi, vidéki családban még ma is előfordul. Ettől színesebb lesz a szöveg, és jobban is jellemzi a szereplőket – mintha kosztümöt adnék rájuk. Az is érdekes kérdés, hogy mit is csináljon a magát bolondnak tettető fiú, Edgar, a megvakult apjával. A másik probléma a Bohóc karakterében rejlett, akit hagyományosan udvari bolondnak is szoktak nevezni. Én azért neveztem Bohócnak, hogy világos legyen: ő az egyetlen az egész darabban, aki nem bolond. A két szó jelentése ugyanis egyáltalán nem ugyanaz.”

A Bohóc karakteréből következett is az újabb kérdés: hogyan hal meg? Hiszen a színpadon egyedül neki nincs látványos elmúlása. Alföldi Róbert és Kováts Adél azonnal felhívta a figyelmet arra, hogy az addig folytonosan fricskázó Bohóc a darab utolsó harmadában már nem is beszél, hiszen ráébred, hogy nem tud változtatni semmin – egyszerűen az a feladata, hogy vigyázzon Lear királyra. Éppen ezért, nem is az a fontos, hogy a néző észrevegye, a Bohóc miként nincs, hanem az, hogy már ő sincs.

De ki is indítja el azt az őrületes halálsorozatot a történet végén? A lányok? Az árulók? Aligha. Tulajdonképpen maga Lear, a hangsúlyozottan ereje teljében lévő férfi, aki egy pillanat alatt leépül. „Van egy olyan generáció nálunk és a világban is, amelyik negyvenöt-ötven éves koráig folyamatosan hajtja magát azzal a céllal, hogy ekkor majd leteszi a lantot. Programszerűen tervezi a feleséget, a gyerekeket, a családot, ez a darab pedig éppen azt mutatja, hogy ez nem működik. Nem véletlenül nagyon vidám nálunk az első jelenet: nincs semmi titok, minden rendben van. Egy rossz pillanattól azonban összedől minden, és kiderül, hogy nincs felépítmény – azaz a lényeg: a szeretet. A család. Mert azt gondoljuk, hogy előbb meg kell teremteni mindent, hogy utána egymásra tudjunk figyelni, és szerintem ennek fordítva kellene történnie.” Kováts Adél hozzátette: „Lear rendkívül autoriter módon működhetett a családjában, hiszen amikor ad, akkor is kér valamit cserébe. A lányai pedig ugyanúgy kezdenek el működni, mint ő. Ez a legnagyobb tükör.”

Nincs tehát egyértelműen ártatlan és világosan bűnös ember a darabban, mint ahogyan az életben is kevés a tiszta helyzet. Éppen ezért nem mondhatjuk azt sem, hogy Gloucester gróf lenne az a kiválasztott, aki előtt tisztán kirajzolódik minden. Schneider Zoltán fel is hívta a figyelmet arra, hogy az ő karaktere egyáltalán nem okosabb Learnél, elvégre ugyanúgy belesétál a csapdába, amit állítottak neki. Emellett azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a gróf Edmundot évekig nem ismerte el fiaként, majd egy pillanat alatt tagadta ki törvényes gyermekét – tehát nem egy normális családmodell áll fenn ebben az esetben sem.

A közönség igazán aktív részesévé vált a beszélgetésnek, az is látszott, hogy a legtöbben alaposabb háttértudással is rendelkeznek. Egy néző fel is vetette, hogy Alföldi Róbert pár évvel ezelőtt azt nyilatkozta, szeretné színpadra állítani a Lear királyt – a címszerepet Blaskó Péter játszotta volna –, mert sikerült megfejtenie a darabot. Ugyanakkor teljesen nyilvánvaló, hogy László Zsolt egészen más karakter. A kérdés tehát: lehet-e kétszer megfejteni a drámát? A felelet pedig: nincs igazi ellentmondás a két gondolat között, hiszen most más a helyzet, a társulat, a tér. És valóban, egy másik színházban valószínűleg egy családi vacsora nem vált, vagy nem ilyen módon vált volna halotti torrá – ha pedig Gothár Péter nem rendezi meg a Nemzeti Színházban a Lear királyt, és Alföldi Róbert nem alakítja benne Cornwallt, akkor valószínűleg most a Radnóti Miklós Színház repertoárjából is hiányozna ez az eleven, őszinte, és végtelenül emberi előadás, amelyben végig ott rejlik a humor lehetősége.

A záróképben a halottak visszaülnek az asztalhoz, újra enni kezdenek. Az utolsó mondat pedig egyértelművé teszi, hogy egyetlen dolgunk maradt már csak: a gyászolás. És hogy miért is itt kell véget érnie a történetnek, nem pedig az új rendszer felállításánál? Alföldi Róbert kész volt a kérdésre: „Szerintem mi még ott tartunk, hogy meg kellene tanulnunk rendesen gyászolni, és ránézni a halottainkra, akik ott ülnek mellettünk. Utána esetleg el tudunk kezdeni építkezni. De addig nem.”

 

Fotók forrása: www.poszt.hu

nyomtat

Szerzők

-- Dézsi Fruzsina --


Más művészeti ágakról

Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés