bezár
 

építészet

2016. 06. 13.
Hol focizik a magyar?
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Igazán delikát helyszínen térhet vissza a magyar válogatott a nemzetközi foci színterére. A svájci Herzog & de Meuron építésziroda a stadion, mint a mai kor katedrálisa hasonlatot teljesen magáévá téve alkotta meg a csupa fehér, légies épületét.

A 2015-ben átadott bordeauxi stadionnal a pekingi olimpia madárfészeknek nevezett Stadionja, vagy a müncheni Allianz Arena után a svájci tervezők ismét emlékezetest alkottak stadionfronton. Viszont az önmagukat focirajongóként meghatározó építészek a sport kemény világát most hófehér, éteri poézisban tálalták. A 42 ezer férőhelyes épület úri gyerek, aki hófehér ünneplő ingben várja a feltehetőleg minden tekintetben sokszínű és nem minden tekintetben finom modorú használókat. Míg a müncheni Allianz büszkén viseli a két csapatmezt attól függően, hogy a Bayern vagy az 1860 München játszik éppen, addig a a Nouveau Stade Bordeaux még utalást sem tesz arra, hogy köze lenne a focihoz. Fehérre festett karcsú oszlopok fátyolerdejébe érkezik a látogató, ami a stadion nagy tálját keretezi, így a pontosan kijelölt sarkok teljesen elfeledtetik a stadionok ovál formáját. Ez a diszkrét oszlopcsarnok neoklasszikus eleganciát ad Bordeaux UNESCO által védett történelmi központjában fekvő épületnek.

prae.hu

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Fotó: Philippe Caumes

A karcsú oszlopokat - melyekre az okos statikai megoldás miatt részben támaszkodik a tetőfelépítmény, részben húzott kábelként tartanak ellent a nagy súlynak - a város széli fenyőerdő ihlette. A szokatlanul vékony oszlopok sokasága takarja a stadionlelátók alkotta tálat, ami a fonákján is lépcsőzik, utalva a belső lépsőzésre, illetve erősítve a stadionhoz vezető lépcsősor drámaiságát.

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Fotó: Philippe Caumes

A tervezők sem hagyták szó nélkül az épületbe vezető lépcsősort:  "Adja magát a klasszikus templomokkal való összehasonlítás, de a  templomoknál az elemelés a cél, itt a nagy bejárati lépcső elmossa a határokat a belső és külső között"

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Hol focizik a magyar?

Fotó: Philippe Caumes

 

Fejléc kép: Iwan Baan

nyomtat

Szerzők

-- Csillag Adél --


További írások a rovatból

építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Az építészet mint idea és realitás a 80-as évek Magyarországán
építészet

A végeredmény nem feltétlenül építészeti, hanem társadalmi kérdés is
építészet

A Gizella Malom metamorfózisa 

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés