bezár
 

gyerek

2008. 01. 30.
Amíg Lóci óriás lesz
Lackfi János: Törpe és óriás között
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Amíg Lóci óriás lesz Lackfi János költő öt gyermek édesapja: talán ez az oka annak, hogy bár Törpe és óriás között című verseskötetének témái vegyesen szólítanak meg kisebbeket és nagyobbakat, s a kiadói ajánlás is „csomó fontos dolgot” ígér, „ami nincs benne a tananyagban” – a versek formája, ritmusa elsősorban talán mégsem az iskolásokat, hanem kisebb testvéreiket ragadja magával, akiknek a zeneiség önmagában élményt jelent.
A három ciklusba sorolt versek egy része valóban a kisiskolások gyermekhangján szólal meg, s szépen cseng a cérnahang is: bajok akkor vannak, mikor óhatatlanul belehallani a felnőtt szólamokat a kvázi-gyerek megnyilvánulásokba. Olyankor oda a báj, s a didaxis térhódításával oda a vers hitele is. Például a Lajcsi meg a tajcsi című vers beszélője egy Lajcsi nevű kisfiú. Lajcsi tajcsival szembeni kritikája azonban valójában felnőtt kritika, s a gyerek szájába adott szavak nem pusztán keserűen, de kifejezetten hamisan csengnek, mikor Lajcsi „apukáját” minősítik: „Ha az apukám tajcsizik,/ magam eláshatom,/ se lát, se hall, mint egy süket, / lelassított majom.”

prae.hu

A természetesen létező felnőtt-gyerek ellentét gyermekszemszögű megfogalmazása kristálytiszta hangot kívánna; de kilóg a lóláb a nevelő célzatú Szupermen című versből is. A zsebben hordott Szupermen élő lelkiismeretként működik, s az ötlettel talán nem is lenne baj, de a versben beszélő gyermek sóhaja nyelvileg gyenge, emberileg – gyermekileg – hiteltelen: „Helyes fiú ez, így merengtem,/ de nyaktól fölfelé fejetlen.// Hiszen meszet azért nem ettem, / sosem bulizni lehetetlen.”

Lackfi János: Törpe és óriás közöttSajátos társadalomkritika jelenik meg a Soroló című versben is – viszont olyan erős nyelvi szövevényben, hogy csiribiri-zabszalmaként funkcionálnak a különböző lehetetlen árucikkek nevei, s mivel a formát nem feszíti szét a többetmondás kényszere, így a szöveg önálló életre kel és hitelesen működik.

A kötet legszebb darabjaira érvényesnek bizonyul Szabó T. Anna költőnő Lackfi János „felnőtt” verseire vonatkozó megállapítása: „a hétköznapira csodálkoznak rá, úgy mutatják fel a közönséges tárgyakat – egy barna füstarany-lapokkal borított hagymát, a leves zöldes lápvilágát, a páfránylevelek fogazatát, egy utca perspektíváját – mint egy megkomponált csendélet egybeillő részeit, a világban ható erők metszéspontját. Ez nem puszta áhítat és még csak nem is igazságkeresés: csupán a létezés vállalása.”

A törpe és az óriás közötti létforma az emberé: nem mindegy, mire és hogyan irányítjuk rá gyermekeink tekintetét, figyelmét, míg maguk is törpéből – Lóciból – óriássá lesznek. És amikor – Szabó Lőrinc szavaival élve – „ijesztő (…) odalentről, / hogy olyan nagyok a nagyok,/ hogy mindent tudnak és erősek, / s én gyönge és kicsi vagyok”, biztosan előbb jelent vigaszt és örömet a gondolat, hogy „Ha a szememet lehunyom,/ Isten rajzol a szemhéjamon.”, vagy a rímes disztichonba – leoninusba – foglalt Téli leltár (Fű-fa-bokor csupa szálka, mint nagyapának az álla,/ sörtebozontja fehér, / zizzen a, villan a dér.”) – mint a gyerekversnek álcázott, törpét és óriást is feddő pedagógia.

Móra, 2007. 62 oldal (1490 Ft)

(A recenzió eredeti megjelenésének helye a Csillagszálló)

nyomtat

Szerzők

-- Tamás Zsuzsa --


További írások a rovatból

Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
Schein Gábor Apa átváltozott című könyvéről (Pagony, 2024, Budapest)

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
színház

Bolondok tánca a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés