bezár
 

irodalom

2016. 05. 30.
Az életet rendező zene
Dragomán György: Oroszlánkórus; Novellák. Magvető, 2015. 247 oldal, 3490 Ft
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A zene, a művészeti ágak között, pár szempontból előnyös helyzetben van. Bárki számára könnyen hozzáférhető, és mindenki foglalkozik vele – énekel, játszik valamilyen hangszeren, vagy egyszerűen csak hallgatja. Szinte az összes élethelyzetünkbe bekúszik, a kapcsolatainknak aláfestést, de gyakran akár irányt is ad. Ezért is ötletes Dragomán György új könyvének a címe, az Oroszlánkórus. És, mivel a novellák közös témája a legkülönfélébb helyeken felhangzó, különböző stílusú zene, a kötet darabjai ezért is mutatnak olyannyira változatos arcot.

Az Oroszlánkórus talán legnagyobb erőssége, hogy a legtöbbször egyes szám első személyben elbeszélt novelláknak igen sajátos, jellegzetes, sok esetben önmagukért beszélő hangjuk van. A zene a könyvben nemcsak témaként jelenik meg, de az elbeszélői nyelv is meglehetősen zenei, ritmusos. Éppen ezért a szöveg szándéka: erőteljesen – a muzsikához hasonlóan, illetve azzal együtt – hatni az olvasó érzelmeire, nemcsak egyszerűen a történetet felvázolni.

prae.hu

A zene mellett a novellák másik összetartó ereje, a család. A harminc darabból mintegy nyolc a gyerek szemszögéből íródott, és a felnőttek sokszor problémákkal, sérelmekkel teli világát veszi górcső alá. Különösen megindító ezek közül a Húsleves című, ahol egy kislánynak az édesanyját elcsábító, majd öngyilkosságba hajszoló zongoraművész szomszéddal, illetve apja hatalmas hazugságával kell szembesülnie, és fel kell nőnie a(z állat)gyilkosság, a vér látványához. Számos novella gyerekhőse ennél sokkal játékosabb formában ismerkedik meg a zenével, mint például a Füles fotel című novellának, a regény címét kölcsönző, Oroszlánkórus „al-novellájában”, ahol a nagyapa a nevetésével egy oroszlánlábú fotelt és a szoba különböző tárgyait rázza, szólaltatja meg.

Azok a novellák is, melyekben már nem kisgyerek a főszereplő, a család körül forognak. Talán nem véletlenül, hisz a könyv ajánlása úgy szól, hogy „Fiaimnak”. Sok esetben épp az apa (vagy a nagyapa), a családfő az, aki ragaszkodik ahhoz, hogy a zene hagyománya tovább öröklődjön. Van, hogy ez a ragaszkodás a mániával egyenértékű, a család többi tagja számára terhet jelent, sebeket szaggat fel, és természetesen van, amikor átsegít a problémákon. Más novellákban pedig a zene egyben a lelkiismeret hangját jelenti.

Az Oroszlánkórust olvasva viszont mégsem maradunk csupán a család intim keretein belül. Több évtizednyi, főleg Erdélyt érintő történelem is megszólal néha a háttérben (mint például a Szeánsz-, A rendszer és ellenségei, vagy a Puerta del sol című novellában), ritkán vezérszólamként. Ez utóbbiban, a spanyolországi jelenben felhangzó flamenco ének és cipőkopogás hívja elő az emlékeket: a tömeg dübörgését, a diktátornak szóló tapsot és a monoton szólamok kiáltását, hogy végül mégis a napfény, és az abban fürdő két flamenco énekes zenéje elmossa azt, és a főszereplőben csak az öregek dallamának lüktetése maradjon.

Ahogy a novellák különböző zenei műfajokat kedvelő emberekről íródtak, úgy az elbeszélők is változatos, az általuk kedvelt műfajhoz hasonló hangon szólnak. A Hevimetál elbeszélője értelemszerűen a hevimetálra hajaz, a Limon con sal című novellában a La Lloronát éneklő, El Salvadorból érkezett lány is mintha pont Chavela Vargas híres zenéjének dallamára írta volna saját történetét. A nagymamát a keringő kelti új életre / veszi le a lábáról, mások életének a fordulópontját pedig ugyanaz, a legkülönfélébb műfaji sajátosságokat mutató szám, a Cry me a river jelenti, mely számomra a kötet egyik legerősebb, leglüktetőbb darabja is egyben.

Bár a könyv mély és komoly témákat tár fel, nagyon sok novella olvasása közben nemcsak elmosolyodunk a bajszunk alatt az intellektuális poénokon, de szívből fel is kacagunk (lásd Seprű). Dragomán legelső novelláskötete legalább annyira szórakoztató, amennyire megindító is egyben: az olvasás élvezetét a fénylő, piros könyvborító meg is előlegezi számunkra.

Némelyik novellában, például a Halleves címűben, a zene csupán búvópatakként, nem pedig vezérszólamként jelenik meg. A Stockholmban elköltött halleves kagylóinak a húsa, „hosszan kitartott mély csellóbúgásra” emlékeztet, mely „mohóságra csábít”. Ettől az élménytől, asszociációtól fogja magát a két szereplő – bár több évtizednyi különbséggel – otthon érezni magát a városban. És, talán a zenétől, vagy attól, hogy az élet lényeges dolgaihoz dallamot írunk, kerül majd minden a helyére.

Fotó: Árvai András

nyomtat

Szerzők

-- Kovács Rita --


További írások a rovatból

irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai
Nemes Nagy Ágnes összegyűjtött gyerekversei
Fekete István Lutrájáról

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés