bezár
 

film

2016. 04. 21.
Csontig csupaszítva
Interjú Jeremy Saulnier filmrendezővel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Három évvel ezelőtti revizionista bosszúdrámája, a Blue Ruin korántsem nevezhető közönségbarátnak, ám azon kultfilm-rajongók, akik látták, egyöntetű elismeréssel szóltak róla. A 2007-ben egy horrorkomédiával debütált Saulnier ismét zsánert váltott. Tavaly Cannes-ban, a Rendezők Kéthete szekcióban jött ki a „Die Hard egy backstage-ben” címkével is illethető ostromfilm, a Green Room, mely naturalizmusával sokkolja az akcióthrillerek kedvelőit. Ez a beszélgetés a 48. Sitges-i Filmfesztiválon esett meg a városka kikötőjében. 

PRAE.HU: Mielőtt átnyergeltél a rendezésre, céges videókat készítettél. Beszélnél erről az időszakról?

prae.hu

Hosszú időbe telt, míg a reklámszakmában felküzdöttem magam a szamárlétrán. Produkciós asszisztensként kezdtem, majd ebből jöttek a későbbi munkáim. Valahányszor honoráriumot kaptam, egy kisfilmbe öltem a pénzt, vagy összedobtam egy SPEC-hirdetést (speculative ad), amivel házalhattam. Mindig próbáltam előrébb jutni, ezért rendeztem néhány TED-reklámot, közülük egyet pedig beválogattak egy nemzetközi kampányba. Hirtelen Párizsban, Dublinban, Moszkvában találtam magam, ahol egy kis videokamerával forgattam reklámokat, aztán jött a 2008-as válság, ami rendesen betett nekem. A Gyilkos mulatság című első filmemet abból a sok pénzből finanszíroztam, amit korábban kerestem. Húzós időszak volt ez, mert a film nem hozott bevételt. Jó móka volt forgatni, én is örültem, hogy végre letettem valamit az asztalra, de az első mozim és a krízis után pénzügyi gondok adódtak, így az egészet kezdhettem elölről. Azt is, hogyan kell használnom a kamerát, a riget. Vissza kellett térnem az alapokhoz, hogy megtanuljam, milyen apparátussal forgatnak igazi, 35mm-es filmeket. Rendezni tanultam, vágni, képeket felvenni, egy furgonban szállítgattam a saját kamerafelszerelésemet. Olyan voltam, mint egy egyszemélyes utazó zenekar. Céges videókat készítettem, és abból kerestem sok pénzt, hogy mindent én csináltam. A hálómat rendeztem be vágószobának. Technikai forradalomnak minősült 35.000 dollárból. Olyan videókat raktam össze, amelyek versenyezhettek a nagyvállalatok 200.000-es anyagaival. Ebből már meg tudtam élni, sőt, rájöttem, hogy ez valójában túl messze is van a történetmeséléstől, vagyis attól, amiért ebbe az egészbe belevágtam. Innentől kezdve a szakmám jövedelmet biztosított, a művészetem kiteljesített. Szerencsére a kamerák csak fejlődtek az évek során, és a Blue Ruinban is rengeteg céges technikát használtam. Ugyanazzal a géppel forgattam, amelyikkel régen interjúkat vettem fel és a videókat csináltam, plusz szereztem egy kis kamerát, egy slidert hozzá, és az eszközeimmel végre készíthettem egy igazán személyes történetet. Úgyhogy a céges múltam igencsak szolgálta a célt.

PRAE.HU: A Blue Ruin egy igen komplex, rendhagyó bosszúfilm egy átlagember hányattatásairól. Honnan jött az ötlet?

A saját forrásaimra támaszkodtam. Zsánerfilm lebegett a szemeim előtt, kedvelem őket. Leültem, és végiggondoltam, mire van szükségem. Gyakorlatiasan álltam a készítéséhez, és ha az első perctől a saját tartalékaidra hagyatkozol, könnyebb kompromisszummentes sztorit írnod. Onnantól fogva semmit nem kell kitalálnod, nem is kell javítani a forgatókönyvön. Ha még az írás előtt felismered a korlátaidat, rájössz, hogy nem lesz elég pénzed, és a színészeid sem tapasztaltak, rögtön megteheted főszereplőnek a legjobb barátodat, beleírhatod a könyvbe a szüleid régi kocsiját, és mindent, ami körülvesz téged. Nagyon minimális költségvetésből gazdálkodtunk, közben pedig nem kötöttem kompromisszumot. Remek érzés volt. A sztorit is alaposan kidolgoztam, például a 20 évvel korábbi tragédia szálát. A karakterek sem szólnak ki a nézőkhöz, nem osztják meg a közönséggel azt, amit ők már tudnak. Ódzkodom az ilyesmitől. Jobban szeretem, ha a figurák egymással beszélgetnek, és a közönség tölti ki a réseket. A Blue Ruin éppen ezzel tűnt ki: műfajfilm, jól néz ki, de az ellipszisekkel aratott tetszést.

Blue Ruin

Blue Ruin (2013)

PRAE.HU: A Green Room viszont sokkal egyszerűbb felépítésű mozi. Hogyan vált ilyenné?

Gyakorolni akartam a feszültségkeltést. Megnéztem a Fogságbant, és hosszú idő után az volt az első film, amin tövig rágtam a körmöm. Számomra nagyon nehéz ilyen hangulatot kreálni. Úgy döntöttem, inkább nem bonyolítom túl a cselekményt és az intellektusomat sem csepegtetem bele, hanem ijesztőre veszem a figurát és olyasmiket lépek meg, amiket nem szabadna. A karaktereket is a szituációnak rendeltem alá, nem pedig a saját írói önkényemnek. Például, amikor a női főszereplő lemegy az alsó szintre, kirobban az erőszak, én pedig nem avatkozom közbe. Belefeledkeztem ebbe a hirtelen zűrzavarba, egy hiteles, improvizatív változásba. Egyes kulcsjelenetekhez nem is írtam második forgatókönyvvázlatot. 90 percen át egy-egy karakter fejében akartam maradni. Én vagyok az író, aki sosem lép ki a figurák mozgásteréből, és aki folyamatos rohanásra bírja a szereplőket. Nem fordítok vissza senkit. Legfeljebb annyi időre fordulok vissza, hogy ellenőrizzem a helyesírást, de a forgatókönyvön nem módosítok.

PRAE.HU: Egy interjúban háborús filmnek nevezted a Green Roomot. Miért?

Mert az egész csak egy csata. Senkit nem kínoznak meg, nincs szadizmus, az egész nagyon pőre. Bonyolult ezt részletezni, mert egészen a befejezésig nem is érted, mi folyik. Ugyanakkor minden okkal történik, és bár a maguk brutalitásában látod a dolgokat, az erőszakot vonakodva követik el. Számomra ez a gyakorlatiasságról, valamint egy nagyon egyszerű, de kiszámíthatatlan összecsapásról szól. Nem rejtélyt, túlcsavart mesét vagy összeesküvést akartam, hanem kíméletlen ütközetet.

PRAE.HU: Westernnek hívnád-e?

Hasonlították a Rio Bravóhoz, de azt nem láttam korábban. Vannak odaillő elemei, persze, azonban kevés westernhez vagy ostromfilmhez volt szerencsém. De igen, itt is egy erődben ragadnak a szereplők, és megpróbálnak kitörni. Lecsupaszítottnak, retrónak hat olyan értelemben is, hogy modern technológia híján kénytelenek harcolni, amitől még időtlenebb a csata, sőt, középkori, ha azt vesszük, hogy pengékkel kaszabolnak és kutyákról veszik le a pórázt.

Green Room

Green Room (2015)

PRAE.HU: A kutyák hogyan jutottak az eszedbe?

Őshonosak a harcos kultúrákban. Ezek a törzsek szívesen fogadnak be harci kutyafajtákat. Rengeteget kutattam a témában, és picit meglepett, hogy az Egyesült Államokban a legtöbb halálesetet a kutyák okozzák, noha barátságosak. Csupán rosszul bánnak velük vagy agresszívvé nevelik őket. Legyen szó gyilkos pitbullokról, náci skinheadekről, városi rockbandáról, a mélyen bennük lakozó, lecsupaszított emberi természetük jelenti a közös pontot.  

PRAE.HU: A Green Roomot Amerikában az A24 nevű független stúdió forgalmazza, amely rengeteg kiválóságot (többek között a The Spectacular Now-t, az Országúti bosszút, az Egy durva évet - Sz. Á.) vállalt be. Milyen velük a munkaviszonyod?

A Torontói Nemzetközi Filmfesztiválnak vették meg a filmet, és levetítették az ottani közönségnek. Ismerjük már egymást, eddig minden oké. Kanadába hozták a színészeket, bulit szerveztek nekünk. Okos döntéseket hoznak, remek ízléssel bírnak, és azon kevés forgalmazó közé tartoznak, akiknek van egy jól körülhatárolható brandjük, amiből akár a tetszésindex is lemérhető. Találni olyanokat, akik úgy akarnak A24-mozikat nézni, hogy azt sem tudják, mi is az adott film. Ráadásul imádom bennük, hogy mernek kockázatot vállalni. Izgalmas dolgokba vágnak bele, olyasmikbe, amikbe a nagy stúdiók félnek belemenni. Öröm hozzájuk tartozni.

 

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Sofi Oksanen esszékötetének margós bemutatójáról
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés