bezár
 

gyerek

2016. 03. 03.
Mondd, te kit választanál?
Y-generáció: beszélgetés Laboda Kornél mátéPONTindul című regényéről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Valamit nagyon el kellett találnia annak a szerzőnek egy ifjúsági regényben, ha még felnőtt kritikusok is képesek lelkesen arról beszélni, hogy olvasás során kinek drukkoltak, a főhős melyik lánnyal jöjjön végül össze. A Petőfi Irodalmi Múzeum Y-generáció sorozatának legutóbbi eseményén Laboda Kornél mátéPONTindul című regényről beszélgetett Szerekes Nikoletta, Fenyő D. György, Mészáros Márton és Totth Benedek. 

Kőkuti Máté egy átlagos 17 éves srác, átlagos szülőkkel, átlagosan frusztrált kamaszlélekkel. Reménytelenül szerelmes egy lányba, Annába, miközben legjobb haverja is lány, őt Médinek hívják. Kitör a nyári szünet, Máté eléri, hogy ne kelljen a szülőkkel tartania a horvátországi nyaralásra, majd kezdetét veszi egy szürreális trip, s egyáltalán nem lehet az olvasónak biztos képe arról, vajon mennyi játszódik ebből a regény valóságában és mennyi csupán a fiú fejében. 

prae.hu

Az Y-generáció című sorozat kritikusai számára éppen ez a már-már valószerűtlen váltás kínálta talán a legkomolyabb vitaalapot. Szekeres Nikoletta és Mészáros Márton többször is visszatért rá, Laboda Kornél könyve mennyire nem koherens, a regény három különálló egysége egyáltalán nincs összefésülve, tényleg három különálló egység marad. Mészáros Márton szerint a fiú jellemében is változás áll be, a történet második felében már egyáltalán nem az a frusztrált átlagos kamasz, Szekeres Nikoletta szerint azonban Máté továbbra is szerencsétlen marad, csupán ennek más-más kivetüléseire irányul az elbeszélés. 

matepontindul1

Fenyő D. György és Totth Benedek ezzel szemben nem érezte úgy, hogy ennyire szétesett lenne a regény, bár Totth felvetette azt is, hogy ami olvasás közben a könyv szerkezeti felépítését illetően furcsának hat, az lehet szándékolt szembemenés is az olvasói elvárásokkal. Fenyő D. György Szerb Antal Az utas és a holdvilág című regényéhez hasonlította a történetet, szerinte ebben van olyasfajta kizökkenés az időből, amilyennel a mátéPONTindul esetében is találkozhatunk. Számára egyébként az alapsztori nagyon is érthető: a főszereplő fiú egy olyan lányba szerelmes, akit csak az iskolában szokott látni, ám most kitör a nyári szünet, és két és fél hónapra még ennyi se jut neki belőle. Teljesen reálisnak hat az is, hogy a történet végén - amelyet Szekeres Nikoletta muszáj-lezárásnak érzett, mert láthatóan kényszerből kellett varrni minden szálat - Máté elutazik Keszthelyre, a városba, amiről egyébként nem hiszi, hogy létezik, és ott találkozik ezzel a lánnyal. Hiszen lehet, hogy fél füllel hallotta az iskolában, ahogy Anna meséli, Keszthelyen fog nyáron dolgozni, s mikor a fiú egy nap ezzel a szóval ébred, akkor tulajdonképpen csak addig terjed az emlékezete, hogy valamiért fontos neki a hely, de azt már nem tudja felidézni, miért. 

Valóság és fikció keveredése azért is volt egyaránt fontos mozzanata a regénynek és a róla szóló beszélgetésnek is, mivel ahogyan Mészáros Márton is említette, a kamasz fiúk életében épp ez az az időszak, amikor képesek azon töprengeni, vajon ami körülveszi őket, tényleg létezik-e vagy mindez csupán a saját tudatuk, képzeletük kivetülése. Ugyancsak ez az az időszak, mikor az erről szóló filozófiai nézetekkel is ismerkednek a fiatalok, éppen ezért fontos, hogy az ezzel kapcsolatos gondolatok is teret kapnak a regényben. Ugyanakkor Mészáros a tézisregény kifejezést kritikai éllel használta, szerinte ahelyett, hogy a cselekményből következnének bizonyos felismerések a főszereplő számára, a történet túlságosan is alá van rendelve annak, hogy ezek a nagy filozofálgatások egyes jelenetek formájában megjelenjenek. 

matepontindul2

Hasonlóképp a koherencia hiányát rótták fel hibaként a bibliai utalások kapcsán is. Itt elsősorban a nevekre (Máté, Simon) vagy egyes véletlenszerűen felbukkanó szereplőkre (prédikátor, halárus) kell gondolni. Túl kézenfekvőek ezek az utalások, mégsem állnak össze koherens egésszé. 

Pozitívumként beszéltek a résztvevők ellenben a regényben ábrázolt családmodellről. Máté ugyan lázad a szülei ellen - hisz mégiscsak egy kamasz - ám közben szeretettel is beszél róluk. Sem az elvált vagy alkoholista szülők toposza nem jelenik meg, s még a hirtelen felbukkanó (vagy csupán csak elképzelt?) nagybácsi is jó fej, nem hangolja Mátét az apja ellen. 

Érdekes és élénk vitát kiváltó felvetés volt Totth Benedek részéről, hogy a regény igencsak "fiús", s hogy kíváncsi lenne, hogy azokat a mozzanatokat, melyeket egy férfi olvasó össze tud vetni saját kamaszkori emlékeivel, hogyan értelmezi egy női olvasó. Szóba került a jól ismert probléma, hogy az iskolai olvasmányokban rendre a fiúk világa jelenik meg, kivételként leginkább Szabó Magda Abigéljét lehet említeni, így aztán Fenyő D. György szerint a lányok hozzászoknak ahhoz az értelmezési csavarhoz az olvasás során, hogy az alapvetően férfi élethelyzeteket, férfi konfliktusokat megpróbálják egy női szemszögbe átültetni.

matepontindul3

S hogy vannak örök témák, amelyek könnyen beszippantanak és vitára késztetnek felnőtt, az irodalmi szövegekkel szakemberként is foglalkozó embereket, az a regény két lánykaraktere Anna és Médi közti szembenállásról alkotott vélemények mutatták meg leginkább. A két szereplő ugyanis két női archetípus: Anna a légies, áttetsző, éteri, csak távolról imádható, de távolról annyi minden szép és jó tulajdonság beleképzelhető, Médi ellenben az eleven, a hús-vér valóság, egy vagány és talpraesett csaj, aki viszont annyira valós, hogy csak haverkodni lehet vele, például elmenni kocsmázni, bármennyire is odafigyel, ha kell, aggódik és gondját viseli a srácnak. Végül Mészáros Márton 1-3-as vereséget szenvedett, egyedül ő mondta, hogy annak drukkolt, Máté Annával jöjjön össze, míg a többiek mind remélték, csak lesz valami más is a Médivel való haverkodásból. Ám ahogyan Totth Benedek fogalmazott: sajnos, Máté pont nem indult. 

 

Fotó: Bach Máté

nyomtat

Szerzők

-- Pethő Anita --


Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés