film
Martin Scorsese nem először kóstol bele a tévésorozatok világába: ő rendezte a Gengszterkorzó pazar és sokba kóstált pilotját. A Bakelit alkalmával ismét Terence Winterrel dolgozott együtt, aki viszont ezúttal már nem egyedül jegyzi kreátorként a sorozatot, hanem Scorsesével, sőt Mick Jaggerrel és a publicista Rick Cohennel közösen. Bár a fáma szerint ez a projekt elsősorban Jagger gyermeke, a kreátorcsapat keretén is látszik, hogy ez a széria közelebb áll Scorseséhez, nem pusztán a nevét adta hozzá. Mindig is gyakran használt hatvanas-hetvenes évekbeli dalokat filmjeiben, elég az Aljas utcákra, a Nagymenőkre, a Casinóra vagy A téglára gondolni.
1973, New York. Richie Finestra karrierjébe és életébe kapcsolódunk be, aki egy zenei producer. Cége, az American Company épp a tönk szélén áll. Túladna rajta német befektetőknek, de közben elveszíti a legsikeresebb bandáját, a Led Zeppelint. Egy rádiós mogul épp bojkottálja cége zenéit, vele is ki kell tehát békülnie, amihez egy maffiózó segítségét kénytelen igénybe venni.
Remek mesélői döntés, hogy a főhőst épp akkor ismerjük meg, amikor padlón van, hisz válságában kimutatja a foga fehérjét, valamint sok komikus vagy drámaian feszült konfliktusba keveredik szakmai- és szociális életében. Bonyodalmakat kell megoldania. A pilot ráadásul flash forwarddal kezdődik, ami egy bűnügyi rejtélyt is magában hordoz, az alkotók tehát egy csipetnyi krimi-thrillerrel dramatizálják a történetet. A talányra pedig csak a pilot végén érkezik válasz, a nyitó epizódnak tehát kerek zárása is van, mintha csak mozifilm lenne. De persze nem az, hanem csak a kezdete valaminek: a pilotban fedezi fel a főhős James Jagger kezdő punk bandáját.
Scorsese rajongói sem fognak csalódni: Finestrában a Casino Robert De Niro által játszott főnökkaraktere köszön vissza, és nincs hiány őrült figurákból sem Joe Pesci alakításai után szabadon. A karakterek mind érdekesek, és markáns színészek keltik őket életre, gondolok itt különösen Finestrára (Bobby Cannavale élete legnagyobb szerepében) és embereire (Max Casella, P.J. Byrne, J.C. MacKenzie). James Jagger egyébként maga is zenész (bizonyos Turbogeist frontembere), hitelesebb tehát aligha lehetne az apja fejéből kipattant szerepben.
Bár a pilot kifejezetten mozgalmas, Scorsese inkább korfestő, hangulatépítő részletek megalkotásában remekel. Epizódja tele van ötletesen és stílusosan megírt szövegekkel és jelenetekkel. Érdekes módon a pilot csak abban nem erős, amiről szól: zenében. Scorsese nem tudja átadni főhőse katarzisát, amikor először hallja James Jagger punk bandáját, mert a zene nem elég fogós. De ebben könnyedén fog tudni fejlődni az eddig roppant ígéretes sorozat.
A Bakelit február 15-től hétfőnként lesz látható az HBO-n és az HBO GO-n.