bezár
 

színház

2015. 12. 14.
Bábértelmezés, síkokra bontás
Harlekin Bábszínház, Hamlet
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az egri Harlekin Bábszínház Hamletjének egy órájában mindent megkaptunk, amitől egy kortárs bábszínházi előadás izgalmas és újszerű tud lenni: pontos struktúrát, amit a bábok használata tett igazán izgalmassá; továbbá lélegzetelállítóan szabad és kreatív ötleteket, amik végigvezettek az előadás egészén.

A 8. Gyermek-és Ifjúsági Színházi Szemlére beválogatott előadások között ebben az évben is igen széles spektrumot vonultattak fel a beválogatott művek – vidéki és fővárosi előadások, bábelőadások és tárgyanimáció; társadalmi problémákat feldolgozó kortárs darabok és klasszikusok új ruhában… Somogyi Tamás rendezésében két síkban játszódik a dán királyfi története. Az előadás első és legfontosabb vizuális eleme a középen elhelyezett akvárium – az ebben felbukkanó világ: Hamlet Dániája, a Börtöndánia. A húszcentis, egy színész által mozgatott, Csonka Erzsébet és Kaló Attila által tervezett bábok térben való megjelenésének változatai képzik az előadás egyik síkját, míg a másik sík, a hatalmasságok sötét Dániája, a színpad hátterében elhelyezkedő emelvény, amelyen az uralkodó család idősebb tagjai embernagyságban mozognak. Itt a szereplők testét az emberi test kiegészítéseként megjelenő maszkok és báb-testrészek együttes mozgása adja.

Szkéné színház

Hamlet anyja és a mostohaapa

A kezdő jelenetben, majd többször ezt megidéző képsorokban egy valódi akvárium közszemlére tett díszhalaiként jelennek meg a figurák, ezzel egy álomszerűen valószínűtlen világot idéznek meg. A bábok úsznak az üvegtároló tárgyai között, véletlenszerűen találkoznak és szétválnak. A nézők, ahogy a háttérben elhelyezkedő embernagyságú maszkos alakok is, megfigyelőként vesznek részt ebben. Az üvegen belül, Hamlet tragédiájában, tudván a saját akvárium-helyzetükről, néha valóban szenvednek Dánia bezártságától, belerúgnak, ütögetik, összefirkálják az átlátszó falat.

A szereplők fiataljai, azaz Hamlet generációja valódi, mai kamaszokként jelennek meg, kézzelfoghatóan, szimpatikusan. Hamlet jó barátaival pacsizva köszön, Ophelia sértődős, de kedves fiatal lány. Az előadás humorforrását nagyban az ő jelenlétük, mozgásuk kajlasága, valószerű kifinomultsága adja, amely néhol átvált az akváriumlét valószerűtlen világába.

Azzal, hogy kamasznak ábrázolják a valóban kötelességei és önmaga meghatározása között lévő Hamletet, igazán működőképes ifjúsági előadást visz színre az egri bábszínház. A szereplők kortárs szituációban való elhelyezése nem zavaró – sőt rendkívül árnyaltan illeszkedik a Hamlet-értelmezés lehetséges irányvonalaiba. A fiatal, túl heves, végletekben gondolkodó, de mégis folyamatos halogatásra hajlamos főhős hihető személyként áll előttünk: egy bábságában is hús-vér fiatal, tapasztalatlan fiú, aki őrlődik a kötelesség, a bosszú és saját identitása megtalálásának kérdései között.

Ophélia

A szereplők másik típusa a háttérben táncos magánszámmal kommunikáló királyi páros. Az ő sötét, erotikus táncukat szinte Hamlet szemével látjuk mi is. Testbeli fölényük, halotti maszk-szerű, torz óriásarcuk és együttes mozgásuk megmutat valamit a kapcsolat hamleti problémájából.

A két sík között létezik átjárás – többen kettőzött szerepben is megjelennek: létezik báb és embernagyságú figurájuk is a színen. Bár a fiatal generáció nem jelenik meg a „felnőttek” hatalmi színpadán, mégis átmerészkedik a színpad hátterébe. Egyedül Hamlet az, aki egyáltalán nem képes síkot váltani: beszorulván saját helyzetébe, a közszemlére tett, megfigyelés alatt tartott díszállat-sorban játssza végig a darabot.

A Hamlet különleges értelmezésén túl, mely a legkézenfekvőbb, bábos eszközökkel, túlmagyarázás és szájbarágás nélkül történik, az alkotók képesek közelebb hozni a darabot. Külön ki lehetne emelni megannyi jelenetet, amely pusztán vizuális humorral lendíti elő a dramaturgia menetét – mint például Hamlet atyja szellemének szétváló, a vásári bábjáték idézeteként is megjelenő bábfiguráját vagy éppen Hamlet falfirkaként megjelenő szavait, de ugyanígy említeni lehet Rosencrantz és Guildenstern zsákaljú figuráit, amelyek épp úgy hasonlítanak lesúlyozott zsákokra, mint keljfeljancsikra, sőt a királyi páros labdajátékot is játszik velük.

Hamlet

Az előadás válasz tehát arra, hogy mit tud a bábművészet pusztán a bábok vizuális megjelenítésével hozzátenni egy ifjúsági előadáshoz. Az egérfogójelenet leegyszerűsített, alig ötcentis botbábjai, a szépen kidolgozott, élő és virtuóz mozgásra képes akváriumi bunraku-bábok és a hátsó síkban elhelyezkedő maszkos testkiegészítések olyan keretet adtak az előadásnak, ami újdonságként égett be a néző agyába.

 

William Shakespeare: Hamlet

 

Claudius: Horváth Virgil

Gertrud: Mészáros Pancsa

Hamlet: Kosznovszky Márton

Polonius, Laertes: Sóvári Csaba

Ophelia: Soó Gyöngyvér

Horatio, Rosencrantz, Guildenstern: Molnár Zsófia Boróka

 

Dramaturg: Khaled-Abdo Szaida

Díszlet-és bábtervező: Jakob Nóra

Bábkészítők: Csonka Erzsébet és Kaló Attila

Díszletkészítő: Koszorús István

Világítástervező: Szilágyi László

Hang: Németh János

Rendezőasszisztens: Molnár Zsófia Boróka

 

Rendező: Somogyi Tamás

 

8. Gyermek-és Ifjúsági Színházi Szemle

2015. november 9-15.

Marczibányi téri Művelődési Központ, Budapest

Bemutató: 2014. október 3.

Harlekin Bábszínház, Eger

 

Fotók: http://www.harlekin.hu/galeria/14150052711726

nyomtat

Szerzők

-- Éva Hutvágner --


További írások a rovatból

Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
színház

A Fővárosi Nagycirkusz szakmai délutánjáról
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés