film
1912, London. A huszonéves anyuka, Maud Watts (Carey Mulligan) biztos pozícióban dolgozik egy mosodában, látszólag mindent megkapott, amit egy hozzá hasonló lány remélhet a korban. Ám egy napon véletlenül tanúja lesz egy utcai megmozdulásnak, és megismerkedik a szüfrazsett mozgalom tagjaival. És bár egy darabig idegenkedik a női egyenjogúságért küzdő aktivistáktól, szép lassan elkezdi felismerni a társadalom felét sújtó igazságtalanságokat, majd felháborodásában, ahol csak teheti, egyre határozottabban szóvá is teszi azokat. Azonban környezete nem nézi jó szemmel a fiatal nő változását, a munkahelyén egyre többször megalázzák, később férje (Ben Whishaw) elzavarja közös lakásukból, ráadásul Maud újra és újra az igazságszolgáltatás embertelen körülményei között találja magát. Hősnőnk nem adja fel, ám azért, hogy a társadalom végre felfigyeljen és helyén kezelje a nők egyenjogúságának a fontosságát, a szüfrazsettekkel egyre kockázatosabb és vitathatóbb akciókra szánják el magukat.
A szüfrazsett univerzális leírása annak, hogy egy mozgalom teljes elutasításától hogyan jut el valaki ugyanezen mozgalom fanatikus támogatásáig. Maud egy olyan elnyomás ellen emeli fel a szavát, amely a korabeli társadalomban természetesnek hatott, ezért nem is tűnt fel igazán senkinek. Hozzáállását és áldozatát árnyaltan kezeli a film: többször elhangzik például a rendőrség oldaláról, hogy behatárolt, magányos életében csupán barátokat és célt keres, a szüfrazsettek pedig maguk kreáltak a semmiből problémát azzal, hogy választójogot követelnek. De ugyanígy szép a család és barátok elvesztésének összetett bemutatása is.
Mindamellett a film folyamatosan csepegteti a mai szemmel már elképzelhetetlennek tűnő igazságtalanságokat a nőkkel szemben. A férfiak kérdés nélkül megfoszthatták az örökségüktől őket, engedély nélkül nevelőszülőkhöz adhatták a gyereküket, illetve természetes módon molesztálhattak kislányokat a munkahelyükön, a munkaórák, valamint az ezekért járó fizetés felháborítónak ható aránytalanságairól férfiak és nők között még nem is beszéltünk. Abban a módban, ahogy mindez zajlik, és az emberek lehetőségei, vágyai megkonstruálódnak az apró, mindennapi, elnyomó gesztusok révén, párhuzamokat fedezhetünk fel napjaink észrevétlen elnyomásaival.
A szüfrazsett lassan hömpölyög, egyrészt hangulatos korábrázolásnak ad helyet, másrészt annyira távol tartja magát a hatásvadász elemektől, hogy néha ellaposodik, feleslegesen megnyúlik. Csak egy-egy jelenet lesz igazán gyomorszorító, ezek pedig – a zsigerileg undorító kényszeretetést leszámítva – nagyrészt a színészek játékának köszönhetőek.
A Maudot alakító, lányos arcú Carey Mulligan hitelesen ábrázolja a kétségbeesés és a határozottság különböző fokozatait. Helena Bonham Carter a Tim Burton-filmek bohóckodásaiból kikerülve ijesztően meggyötört tud lenni szívbeteg szüfrazsettként. Mellettük Meryl Streep mint a csak egy rövid pillanatig feltűnő, misztikus szüfrazsett vezető, inkább a zene és a színésznő imidzse folytán lesz hatásos, árnyaltabb ábrázolásra nincs nagy tér az ő esetében.
A másik oldalon, a Bond filmek Q-jaként megismert Ben Whishaw egészen izgalmas, új arcát mutatja be megalázott férjként. A film nem titkolja el egyébként, hogy a szüfrazsett mozgalomban rendre mind a két nem tagjai részt vettek, a tömegjelenetekben látjuk a bajszos arcokat, ám az ügyet megértő férfiak (ideértve a nyomozót alakító, mackós Brendan Gleesont is) rendre idős, bölcs, aszexuálisnak ható figurákként jelennek meg.
Valószínűleg érdekesebb és komplexebb film lett volna, ha egy kortárs háziasszony aktív feministává válását mutatják be, ám A szüfrazsett így is elgondolkodtató tud lenni, és ha nem is direkten, de reflektál a napjainkra. Kicsit lassú, de érzékletes felmutatása egy fontos problémának.
A szüfrazsett (Suffragette)
Színes, feliratos, angol filmdráma, 106 perc, 2014
Rendező: Sarah Gavron
Forgatókönyvíró: Abi Morgan
Operatőr: Eduard Grau
Zene: Alexandre Desplat
Producer: Alison Owen
Vágó: Barney Pilling
Szereplők: Carey Mulligan, Helena Bonham Carter, Meryl Streep, Brendan Gleeson, Anne-Marie Duff, Romola Garai, Ben Whishaw
Bemutató: 2015. november 26.
Forgalmazza: UIP-Duna Film
Korhatár: 12