bezár
 

zene

2015. 10. 21.
Mire jó a kortárs zene?
CAFe Budapest - Lutosławski Quartet 2015. október 12. Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mire jó a kortárs zene? Nem először fordul elő velem, hogy figyelmetlenségből rossz terembe ülök. Ezúttal még időben figyelmeztettek tévedésemre, és már nem is értem, hogy képzelhettem, hogy a Lutoslawski Quartet koncertjét a nagyteremben rendezzék meg?

Teljes nyugalommal beültem a Zeneakadémia nagytermébe, sőt még a jegyszedőtől is tanácsot kértem - jegyemet felmutatva -, hogy hol lesz az ülésem. Aztán egyszer csak felbukkant egy hölgy, aki érdeklődött, hogy hová szól a jegyem, mert mint kiderült, mindkettőnké ugyanazt a szék- és sorszámot mutatta. Aztán végül a jegyszedő tette rendbe a helyzetet tisztázva, hogy „ugyanabba” a székbe, ám egy másik terembe szól a jegyem.

prae.hu

Még pont annyi időm volt, hogy felrohanjak az emeletre, a Solti Gyögy Kamaraterembe, és lehuppanjak a valóban nekem rendelt ülésre. Ugyanakkor meg kell jegyeznem, hogy jóval kisebb terembe kerültem, és még a kisebb teremhez képest is jóval hézagosabban ültek itt az emberek.

De nagyon hamar elkezdődött a Lutoslawski Quartet koncertje, és kiderült, hogy miért vannak itt jóval kevesebben: tudniillik a négy hegedűs üveghangon kezdett el játszani. Gyengébbek kedvéért, ez nem azt jelenti, illetve nem csupán azt, hogy rendkívül magas hangokat játszanak, sokkal inkább azt, hogy „hangeffektekből” áll a játék, amelyek nem csak magasak és kivételesen nehéz megszólaltatni őket, hanem egészen különösen szólnak, és meglehetősen halkan.

Lutoslawski Quartet

Volt persze később „normális” játék is, ám rendkívül sok hangeffektet hallhattunk, amelyek tökéletesen illettek a zenei szövetbe. A hangeffektek mellett egy másik jellemző volt, hogy a „dallamot” alkotó hangokat elosztották a hangszerek között, mondjuk egy sebesebb menetben minden játékos csak egy hangot szólaltat meg a futamból, amely a különböző hangszerek hangjaiból állt össze (ha jól tudom, Anton Weberntől ered ez a technika a modern zenében).

A különleges skáláktól eltekintve a vonósnégyes néha úgy szólalt meg, mint egy igazi romantikus kvartett, csak ehhez jócskán lazán kellett értelmezni a hangokat (beleértve a különböző effekteket is) és nem szabadott túlságosan megfeledkezni arról a sajátos tényről, hogy a szólamok gyakran különböző temperálásokban szólalnak meg. De nem csak „romantikus” négyesként szóltak, volt, hogy a hangok fázisával játszottak és egészen Steve Reich-es (Vermont) counterpoint-ot hoztak létre. Illetve több olyan rész is volt az előadásban, amikor az „alaphang” folyamatosan emelkedett avagy süllyedt.

Ugyan az effektszerű hangok piano hangzást tettek szükségessé, a hagyományosabb hangoknál azonban jókora (és érzékeny) dinamikát alkalmazott a zenekar, szóval a muzsika hiába volt olykor tapétaszerű minimál-hangzás, az előadásba jókora csúcspontok kerültek, és a két részes koncertnek jól követhető íve volt, amelybe az utoljára játszott ráadás-darab is tökéletesen illett.

Talán három-négy olyan néző volt, aki a szünetben valamiért elment és nem tért vissza a koncertre. Aki maradt, az elhűlten nézte és hallgatta a zenészeket és lenyűgözve tapsolt az előadás végén.

Lutoslawski Quartet

Nyilván nem mindenki szereti azt, ha a hegedűvonóval „fűrészelnek” vagy pusztán üveghangokból állnak elő a szólamok, ahogy valószínűleg kevesebben értékelik azt, ha a zenekar tagjai egymástól független skálákon játszanak, mint ahány hallgatót zavar a „hamis” játék.

Azt hiszem „túl sok” hagyományos zenét kell hallgatni, hogy az ember eljusson a pontig, ahol már émelyíti a „tökéletes” hangzás, és ezen élményét össze kell vetnie azzal, hogy a világban sem a túlzott összhangot tapasztalja. Na meg (túl)érzékeny fül kell, hogy az ember meghallja a sokadik felhang által sugallt kapcsolatot: hogy ne az egymásnak feszülő szólamok visításától szenvedjen, hanem az extrém hangzást élvezze.

Aki a Solti teremben volt, az a kevés, kiválasztott ember láthatóan kedvelte a különös muzsikát, és értékelte a zenészek szinte földöntúli buzgalmát (és tehetségét) a különleges hangok, hangzások előállításában.

Felejthetetlennek, és sajnos leírhatatlannak bizonyult az élmény: soha, egyetlen pillanatra sem bánom meg, hogy nem a nagyteremben maradtam, a sokak számára szóló zene befogadására.

A műsoron:

Lutosławski Quartet

2015. október 12., 19.30

Zeneakadémia — Solti György Kamaraterem

 

Paweł Mykietyn: 2. vonósnégyes

Paweł Szymański: Öt darab vonósnégyesre

Marcin Markowicz: 3. vonósnégyes

 

Lutosławski: Vonósnégyes

A modern lengyel zenének elkötelezett Lutosławski Quartet a legnevesebb modern zenei fesztiválok visszatérő fellépője. A kvartett a klasszikus repertoár mellett a műfaj legjelesebb 20. századi reprezentánsai specialistájának számít és gyakran szólaltat meg kortárs műveket is.

A tagok nyitottak a legkülönbözőbb stílusok irányába, neves jazzmuzsikusokkal is felléptek már, többek között Kenny Wheeler, John Taylor és Uri Caine oldalán. A Karol Szymanowski vagy Dmitrij Sosztakovics műveinek legavatottabb tolmácsolói közé tartozó kvartettben egy zeneszerző is muzsikál, a második hegedű pultjánál helyet foglaló Marcin Markowicz. A budapesti hangversenyen természetesen megszólal az együttes névadójának egyetlen vonósnégyese is, melyet az elmúlt fél évszázadban a legkiválóbb kvartettek tűzték műsorukra. A mű speciális feladatot ró a kamaramuzsikusra, ez a kompozíció ugyanis „olyan muzsikusokra számít, akik egymástól függetlenül gondolkodnak, éreznek és határoznak. Mindegyik játékos úgy adja elő a szólamát, mintha egymaga játszana” – írta a szerző.

A vonósnégyes tagjai:

Bartosz Woroch, Marcin Markowicz – hegedű, Artur Rozmysłowicz – brácsa, Maciej Młodawski – cselló

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Platon Karataev: Napkötöző
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről

Más művészeti ágakról

Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés