bezár
 

zene

2015. 10. 11.
A csendről
CAFe Budapest - Bogányi Tibor és a Pannon Filharmonikusok. Zeneakadémia, 2015. október 6.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Csend, majd harangkongás és ismét csend. Ez még kétszer ismétlődik, a végén pedig lassan bekúsznak a hangszerek. A jövőre 40 éve elhunyt angol zeneszerző emlékének szentelte Arvo Pärt a Cantus in Memoriam Benjamin Britten című, 1977-es művet. Majd Brittentől a Négy tengeri közjátékot hallhattuk, aztán a Kalevala egyik tragikus hősével, Kullervóval ismerkedtünk meg, Sibelius monumentális művében.

Arvo Part

Arvo Pärt Cantus in Memoriam Benjamin Britten című darabja Britten emléke és zenei stílusa előtti tisztelgés. A két zeneszerző bár sosem találkozott, de Pärt Britten „zenéjének szokatlan tisztasága” miatt utóbbi halálakor úgy érezte, hogy az a kortárs zeneszerző távozott el, akinek zenei gondolkodása a leginkább közel állt hozzá.

prae.hu

A Bogányi Tibor dirigálta Pannon Filharmonikusok előadásában a Cantus szólamai egymásba olvadtak, összegabalyodtak, és az embert beszippantotta az egyszerű alapokon nyugvó, mégis hihetetlen hatást keltő zene. A hangszerek ereszkedő a-moll skálát játszanak, az egyes szólamok más-más időlépték szerinti beosztásban kapcsolódnak össze, ami a kora reneszánsz ún. mérő vagy prolációs kánon szerkesztési módjára emlékeztető technika.

Bogányi Tibor

A Bogányi Tibor dirigálta Pannon Filharmonikusok igen érzékenyen és a pianók, forték maximális kihasználtságával adta elő a darabot, miáltal jól érzékelhetővé vált a feszültség-elernyedés váltakozása. Nemcsak erre, hanem egy korábbi, sokszor hivatkozási pontként megjelölt 1997-es CD-re is büszkék lehetünk, ahol Benedek Tamás Arvo Pärt műveket, többek között Cantus-t is vezényel.

Arvo hangsúlyozta: a zene a csendből születik. Igaz, minden koncert előtt – jobb esetben – megvalósul ez, ám a darab a kotta szerint is csenddel kezdődik és azzal ér véget. Nem kis hatással van az emberre, amikor ez a végtelenül folyó szférikus zene egyszer csak megáll és lám, ezen az estén csodák csodájára a „hivatalos csendbe” tényleg senki sem köhögött bele, még az a bizonyos légy sem zümmögött.

Az est 2. darabja, Britten Négy tengeri közjáték című műve az angol szerző első, Peter Grimes című operájából származó köz- vagy előjáték, mely eredetileg a jelenetek közötti színváltások technikai áthidalására szolgál. A részek azonban egészet alkotnak, mert Britten mindegyiknek lekerekített befejezést adott. A darab legerősebb része a viharjelenet, azaz a közjáték 4., befejező része. A hangszerek és a zenészek ennél a résznél fizikailag is rendesen igénybe lettek véve: Bogányi Tibornak köszönhetően igen nagy vehemenciával, de még véletlenül sem öncélúan jelenítették meg a vihar tombolását. Kicsit túlzás azt állítani, hogy a Vihar előtti három rész kissé egyhangúnak tűnő zenemű – főleg mert  a zenekar azokat is hasonló odaadással játszotta – ám kétségkívül olyan érzete van a embernek, hogy csak bevezetésül szolgálnak az igazi végkifejlethez, a „jó zenéhez”.

Markus Nieminen

A szünet után olyan mű következett, amely méltán versenyezhetne a leghosszabb komolyzenei alkotás címéért, hiszen – karmestertől függően – 70-80 perces előadásban is hallható a Magyarországon egyébként most először felcsendülő mű. Bogányi Tibor – bár ez nem érződött – a hosszabb „verziót” választotta.

A mű 5 részben meséli el a Kalevala hősének, Kullervónak a történetét. Az 1., 2. és 4. instrumentális míg a 3. és az 5. vokális, így lesz a darab megnevezése ún. kórusszimfónia. A 3. tétel, melyben nemcsak a férfi kórus, hanem szólisták is szerepelnek (Kullervo és lánytestvére), önállóan is megszólaltatható: a tétel nemcsak zeneileg és nyelvileg izgalmas, hanem vidám is, annak ellenére, hogy maga a mű igen borús hangulatú. Kullervo 3 lányt próbál elcsábítani, ketten visszautasítják, csak a 3. lány enged neki, akiről utólag derül ki, hogy a testvére. A tragédia alapját ez adja később: mindketten öngyilkosok lesznek.

Tuija Knihtilä

Azt gondolom, hogy ehhez a főleg egyszólamú, de koncentrált éneklést kívánó darabhoz az olyan összeszokott társaság, mint a Honvéd Férfikar éppen ideális. Az est két szólóénekes vendége Sibelius hazájából, Finországból érkezett: Tuija Knihtilä Kullervo nővérét alakította, Markus Nieminen Kullervót hozta. Mindketten teljes magabiztossággal, hitelesen, mégis mesélve (nekünk, a hallgatóknak) énekeltek - igaz, ezt csak viszonylag rövid ideig tudták megmutatni, hiszen a tétel hosszúsága ellenére a monológok és párbeszédek csak kis részét teszik ki a műnek.

A Pannon Filharmonikusok ismét megmutatták, hogyan lehet magas színvonalon, ám az érdeklődést fenntartva, élvezetesen zenélni. Bogányi Tibornál hitelesebb karmester pedig nem is kell ehhez a repertoárhoz, mivel Finnországban élt sokáig és az összes nagy finn zenekart dirigálta, ráadásul a Sibelius Akadémián, a finn szerző partitúráin nevelkedett dirigenssé.

A műsoron:

Arvo Pärt: Cantus in Memoriam Benjamin Britten
Britten: Négy tengeri közjáték a Peter Grimes című operából
Sibelius: Kullervo-szimfónia, op. 7

Közreműködtek:

Tuija Knihtilä (mezzoszoprán), Markus Nieminen (tenor), Honvéd Férfikar (kargazgató: Strausz Kálmán)

nyomtat

Szerzők

-- Szlávik Dóra --


További írások a rovatból

Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés