art&design
A Teslában tartott sajtótájékoztatón Etentuk Inemesit, az Artlocator egyik alapítója elmondta, hogy amikor 2013-ban létrehozták az applikációt, akkor elsősorban azokat a fiatalokat szerették volna megszólítani, akiket ugyan érdekel a kultúra, azonban az úgynevezett „küszöbfélelem” vagy a nem megfelelő kommunikáció és tájékoztatás miatt mégsem vesznek részt a kortárs művészeti eseményeken. E korosztály elsősorban az internetről informálódik, ezért gondolták, hogy egy alkalmazáson keresztül lehet őket a leghatékonyabban megszólítani. És nem is tévedtek, hiszen a szponzorált tartalmakat mellőző, ingyenes Artlocator App felhasználóinak száma mindenféle hírverés nélkül is gyorsan növekedett és valóban online iránytűként szolgált a laikus, de érdeklődő fiatalok számára.
Most pedig megérett az idő arra, hogy a projekt kilépjen a virtuális valóságból és matériát öltsön. Etentuk Inemesit úgy látja, hogy az online jelenlét mellett az printnek is fontos szerepe van, mivel, ha egy tipográfiailag átgondolt, színvonalas megjelenésű és igényes tartalommal feltöltött lapot sikerül létrehozni, akkor azt az emberek örömmel vásárolják majd meg, illetve gyűjtik. Az első számot a sajtótájékoztatón már kézbe is vehettük, így mi magunk is megtapasztalhattuk, tényleg sikerült létrehozni egy olyan lapot, ami esztétikus, s progresszív megjelenésének, átgondolt tagolásának, szép fotóanyagának, minőségi tartalmainak köszönhetően sokunk kedvenc/kedvelt „iránytűje” lesz a közeljövőben.
A sajtótájékoztatón megtudtuk azt is, hogy e lapszámot még megelőzte egy kis lexikon, a Kortárs művészeti vezető, ami egyértelműen azok számára nyújt segítséget, akik eddig abszolút idegenkedve viszonyultak a kortárs művészeti kiállításokhoz. Ez egy designérzékeny kiadvány volt, amiben már az úgynevezett AR tartalmak is megjelentek.
A Teslában Etentuk Udeme, a projekt másik alapítója röviden mesélt arról is, hogy mit értünk AR tartalom alatt. Elmondta, hogy itt lényegében arról van szó, hogy egy online tartalmat hívhatunk elő azáltal, hogy a megjelölt 2D-s tartalmat egy táblagép vagy okostelefon segítségével beolvasunk. Az AR tartalom minden esetben valami pluszt ad az offline mondanivalóhoz. Az alapítók a kislexikon esetében úgy tapasztalták, hogy az AR tartalomra igény van a fiatalok részéről, így ezt a magazinba is beépítették. Az első számban 12 oldalon találjuk meg az AR logót, ezekhez a részekhez tartozik plusz, online tartalom. Etentuk Udeme hozzátette, hogy mivel a magazin félévente jelenik meg, így fontos, hogy ezek az AR részek is hat hónapig relevánsak legyenek, illetve az is lényeges, hogy informatikailag és grafikailag is egyedi dolgot tudjanak megmutatni, ezért folyamatosan fejlesztik az online felületet, ahol megjelenhetnek ezek a szövegek, képek, videók stb.
A magazinról egyébként el lehet mondani, hogy igen szélesen értelmezi a kultúra és a művészet fogalmát, így tehát nemcsak a galériák és múzeumok, illetve azok kiállításai kapnak reflexiót a lapokon, hanem fiatal tervezők webshopjait, hazai divatmárkákat, szubkultúrákat is bemutatnak a magazinban, így igazán progresszív és sokszínű kiadványt vehetünk a kezünkbe. Sőt, e magazin több is, mint iránytű, hiszen benne riportokat és klassz cikkeket találunk magyar és angol nyelven.
Közben az Artlocator App is új formát öltött, frissült a design, új ajánlók és plusz tartalmak kerültek fel rá. Az alkalmazás továbbra is ingyenesen letölthető, a magazint pedig a nagyobb művészeti intézményekben (Trafó, Jurányi, Írók boltja) és online szerezhetjük be. A következő szám áprilisban jelenik meg.
Az Artlocator kortárs képzőművészeti magazin bemutatója, Tesla, Budapest, 2015. szeptember 30.