bezár
 

film

2015. 10. 03.
Török büszkeség és balítélet
Deniz Gamze Ergüven: Mustang
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Mustang című film nyerte a CineFest fődíját, a Pressburger Imre díjat, sőt a hírek szerint Franciaország ezt nevezi a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjra, ami szép eredmény az elsőfilmes török rendező, Deniz Gamze Ergüven részéről. Munkája egy bátor és élesen társadalomkritikus film a nők helyzetéről és a női felnőtté várásról Törökországban.

A 12. CineFest Filmfesztivál versenyprogramjában számos darab foglalkozott a felnőtté válással (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, Sangalie nyara, A tinilány naplója), kettő viszont nem elsősorban tinédzserek problémáira koncentrált, hanem inkább a családon belüli szülő-gyermek (pontosabban nevelő-nevelt) viszonyokat vesézte ki. Az egyik a szlovák-cseh Gyerekek (Deti), melynek magyar vonatkozása is van, hisz a producer Prinkler Mátyás (Köszönöm, jól). E szkeccsfilm különböző gyereksorsokat mutat be négy rövidfilmen keresztül: egy apa autista gyerekéhez próbál közelebb kerülni, egy férfi a börtönből is hazaszökik a családjához, egy fiú életét pokollá teszi a mostohaapja, egy nő pedig agg, hanyatló elméjű atyjával bajlódik. A rögrealista és dokumentarista kisfilmek mind eredendően tragikusnak ábrázolják a bemutatott kapcsolatokat és a neveltek vagy (ritkábban) a nevelők sorsát. A másik ilyen darab a Mustang, ami nagyságrendekkel jobb film: nem négy, hanem öt gyereksorsot mutat be, ám mindezt jóval társadalomkritikusabban teszi, ráadásul kiutat is kínál.

prae.hu

1

A film a török vidéken játszódik, nyár elején. Az iskolából hazafelé tartva öt tinédzser lánytestvér korukbeli fiúkkal játszadozik a vízparton. Ártatlanul, gyerekesen bohóckodnak a nyári szünet kezdetétől megrészegülve, ám egy falubeli meglátja őket. A szomszéd szerint e játék mégsem volt olyan ártatlan, és jelenti az esetet a nevelőszülőknek. Akik ettől kezdve szorosabbra fogják a gyeplőt: a családi házat már-már börtönné alakítják, kijárási tilalmat rendelnek el, elvágják a lányokat a külvilágtól, mindennapjaikat háztartástan-órákká változtatják. Igyekeznek tökéletes leendő feleséget gyártani belőlük, de persze épp ellentétes hatást érnek.

A nyitány rögtön remekbeszabott: látunk egy vészjósló, tragédiát ígérő rövid flash forward narrációt, majd az ominózus vízparti játékot. A jelenet látványos fényképezése nem öncélú, hisz mint később kiderül, a lányok számára ezzel vége is a nyárnak és egyben a boldog gyermekkornak. Ez a szcéna a történet bonyodalma, annak pedig pazar, hisz vizuálisan dinamikus és hatásos, képek lehet elmesélni, és sikerült is. A lányok elveszítik az ártatlanságukat, de nem a fiúkkal való játék alkalmával, hanem a falusi felnőttek rosszhiszeműsége, prüdériája miatt. Később ugyanis minden más értelemben is elveszítik az ártatlanságukat, azonban mindezt a legkevésbé sem ideális módokon teszik, ami nevelőik szigorának köszönhető. Annak is van jelentősége, hogy a lányok árvák és a nagymamájukkal meg a nagybátyjukkal élnek: belőlük még a szülők ösztönös szeretete is hiányzik, előbbi ráadásul egy még korábbi és még elmaradottabb generációt képvisel, utóbbi számára pedig csak terhet jelentenek unokahúgai.

3

Találó a cím: az öt leánytestvért úgy próbálják betörni, mint a fiatal vadlovakat. Amire ők viszont nem reagálnak az elvárásoknak megfelelően: az ingerszegény, klausztrofób környezettől depresszióba esnek, viselkedésük ön- és közveszélyesen vakmerővé válik. És így csakazért is azt csinálják, amitől nevelőik fanatikusan óvták őket. A nevelők tehát keményen dolgoztak azon, hogy valóra váltsák legszörnyűbb rémálmaikat. És azok a rémálmok irreálisan szörnyűek, a török vidéken ugyanis elevenen élnek még a legbigottabb hagyományok is, amilyen a szülők által amolyan üzleti tranzakcióként lebonyolított házasság, a szüzességi vizsgálattal hitelesített menyasszony és a véres lepedő bemutatásának kötelezettsége a nászéjszakán.

55

Afelől sem lehet kétségünk, hogy ez manapság is teljesen általános jelenség a török vidéken: a film több alkalommal is mutat bejátszásokat helyi szexista propagandából. Miközben a mű nyilvánvalóan univerzális is, hiszen a progresszióról és a generációk közti szokásos különbségekről szól. Bárhol játszódhatna, akár egy magyar faluban is. Ez a keserű felnőtté válásról szóló történet olyan, mint Dzsafar Pahani legjobb filmjei, mondjuk a Taxi Teherán. Fontos társadalmi problémák éleslátó tárgyalása és a bátor politikai proteszt mellett filmélményként is emlékezetes, még a fanyar humor sem hiányzik belőle.

A film adatlapja a fesztivál honlapján.

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Lev Birinszkij: Bolondok tánca a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés