bezár
 

film

2015. 09. 28.
Négyzetrácsba zárt gyermekkor
Lucile Hadzihalilovic: Evolution
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Lucile Hadzihalilovic Innocence című filmje nyomasztó, de egyben gyönyörű mestermunka. 2004-ben a New Directors szekció díját nyerte el San Sebastiánban. Az Evolution, melyet idén a fesztivál hivatalos szelekciójában mutattak be, ennek párfilmje; ismételten a gyermeki félelmek legsötétebb zugaiba vezeti nézőit, melyek ezúttal szemben a leányiskola finom ódonságával, hidegek, nyirkosak és málladoznak.

A víz pezseg, gyors sodrású – az Innocence első képei egy patak csobogásának közeli felvételei. A tenger ezzel szemben nyugodt, hatalmasságával nehezedik rá a színes vízi világára, és egy fiatal fiú holttestére, amit a nagyjából vele egykorú Nicolas fedez fel úszás közben. Egy szürke kaviccsal beborított szigeten vagyunk. A kis faluban, mely pár kopott fehér házból áll, csak nők, az anyák, akik szinte a megtévesztésig hasonlítanak egymásra, és 10 év körüli fiaik laknak. Senki nem hisz Nicolas-nak, de egyik éjszaka anyja a többi nő társaságában a tengerhez megy, és felhozza a testet. Nicolas az egyetlen, aki gyanakodni kezd, hogy valami nagyon nincsen rendben. Mikor egyszer egy lámpással utánuk oson a sötétségbe, különös szeánszon kapja rajta a nőket.

prae.hu

Evolution

Az Innocence a maga bizarr módján szépségre és finomságra törekedett; színes szalagok a kislányok hajában, ropogó parketta, az órák ketyegése. Egy külvilágtól elzárt világ, ahova a lányok koporsóban érkeznek meg, és ha kijárták az iskolát, a számukra ismeretlenbe távoznak. A szépség mögött azonban van valami borzasztóan nyomasztó is: aki megpróbál elszökni, örökre eltűnik, soha nem tudják meg a többiek, mi történt vele. A legidősebbek egy színházban lépnek fel, egy sötétben ülő arctalan közönség előtt - hogy kik ezek az emberek, és honnan jönnek, rejtély marad. Az Innocence éppen azért hátborzongató, mert mindenre találhatunk racionális, és megnyugtató magyarázatot, de soha nem tudjuk meg, hogy igaz-e.

Az Evolution nyíltabb és erőszakosabb film. Nem kislányok ugróköteleznek és hintáznak a park hatalmas fái között, várva, hogy mi lesz taníttatásuk végén, mi vár rájuk az ismereten jövőben, kint, a hatalmas, futónövényekkel benőtt falak mögött, hanem kisfiúk próbálják élni gyermekkorukat egy kopár, ingerszegény környezetben. Nincs itt semmi, csak a tenger. A szobák, az utcák üresek. Nicolas-nak van egy kis kockás füzete, ebbe rajzol dolgokat, melyek normális esetben benépesítik a gyermekkort; autót, hintalovat, különböző állatokat. Melyek közül azonban semmi nem található meg a szigeten. Innen kerülnek a fiúk a kórházba, ahol a falak folyton nedvesek, szivárog belőlük a víz, mint egy Tarkovszkij- vagy Tarr-filmben, minden rozsdásnak és réginek tűnik, és a nővérek és orvosnők különös kísérleteket hajtanak végre rajtuk.

Evolution

Az Evolution tele van alapvető félelmekkel: félelem attól, hogy az anya mégsem az anya, hanem valami idegen, a világ csak álca, ők pedig teljesen egyedül maradnak benne. Félelem a kiszolgáltatottságtól és alávetettségtől a kórtermekben, a saját testtől való elidegenedés, melyben ismeretlen folyamatok indulnak meg. Végül pedig a kizsákmányolás, az értéktelenség marad, csak hordozói valaminek, a reprodukció elemei, ahol maga a folyamat a fontos, nem pedig a folyamatot fenntartó egyedek.

Hadzihalilovic tovább alakítja szimbólumait; a csillag, mely a lányokat szállító koporsót jelölte az Innocence-ben, most tengericsillag képében tér vissza, mely a halott fiún bukkan fel először, majd Nicolas-ékhoz kerül. A forma később visszatér, amikor Nicolas-t a műtőasztalra fektetik, és szemében a műtőlámpa fénypontjai tükröződnek. Az Innocence színei a fejlődést jelképezték; az újonnan érkezett lányok piros szalagot kaptak a hajukba, akik elhagyták az intézetet végül lila szalagokat tettek bele a kis szelencébe. Nicolas-t szintén piros pólóban és fürdőruhában látjuk, mely élesen elválik a sziget fehérjétől és szürkéjétől, valamint a kórház romló zöldjétől. Piros maga a tengericsillag is, és vörös haja van annak a női rajznak, melyet a fiú titokban a füzetébe rajzol, és mely kitépett lapként ott marad vele. Elkezdenek mást jelenteni a formák és színek, valamit, amik nem a folyamat egyes fázisaira utalnak, hanem annak megtörésére, valami kiutat biztosítva ebből a morbid evolúcióból.

Az Evolution a sci-fi és horror elemeivel játszadozik, lassú cselekményvezetésének, többnyire statikus képeinek, homályos fogalmazásának azonban nem a szórakoztatás vagy borzongatás a célja. Stílusában olyan filmek nyomdokaiba lép, mint az Upstream Color (írásunk a filmről itt olvasható) vagy az Under the Skin. Hadzihalilovic, habár olyan művet készített, mely megmarad emlékeink között, nyugtalanít és elgondolkodtat, pontosan ezen elemek, a nyíltabb és közvetlenebb fenyegetés miatt, veszít erejéből korábbi filmjéhez képest.

A film adatlapja a fesztivál honlapján.

nyomtat

Szerzők

-- Ruprech Dániel --

Ruprech Dániel a Pécsi Tudományegyetem filmelmélet és filmtörténet, valamint esztétika szakán végzett, jelenleg a berlini Deutsche Film- und Fernsehakademie hallgatója.


További írások a rovatból

A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Szilágyi Zsófia: Január 2.
Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét

Más művészeti ágakról

Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről
A Tabuk és gyerekirodalom című kerekasztal-beszélgetésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés