bezár
 

film

2015. 09. 12.
Rendező az iskolában
Interjú Steve De Jarnatt filmrendezővel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kino Lorber nyáron, kék lézerlemezen piacra dobott két ’80-as évekbeli, itthon alig ismert kultuszdarabot: a Cherry 2000 című sci-fi akciówestern-turmixot, valamint a Ne várd a csodát! című hibátlan atomháborús melodrámát. Megálmodójuk, Steve De Jarnatt a ’90-es és a 2000-es években többnyire tévésorozatok felett (Vészhelyzet, X-akták, Nash Bridges – Trükkös hekus, Lizzie McGuire) bábáskodott, ám két mozifilmjének újrakiadása felélesztette harci kedvét. Skype-on beszéltünk vele.  

PRAE.HU: Többek között John McTiernannel, Martin Bresttel és Amy Heckerlinggel együtt jártál az AFI Konzervatóriumba. Közös elképzelésetek volt arról, hogyan készítsetek filmeket, vagy mindenki ment a maga útján?

prae.hu

Körülbelül egy évet töltöttem ott forgatókönyvíró-aspiránsként, majd távoztam, de azokkal a stábtagokkal, akik Amynek és Martynak is segítettek, csináltam egy noir-rövidfilmet. Akkoriban mutatták be a Taxisofőrt, így hirtelen mindenki arra mozdult rá. Rengetegen az NYU-ból jöttek át az AFI-ba. Marty Brest, Amy Heckerling, az operatőrök. A Taxisofőr mellett talán még a Sivár vidék gyakorolt ránk nagy hatást, azt is próbáltuk utánozni.

PRAE.HU: 1973 és 1976 között történt ez, ugye?

Igen, ’75-ben, ’76-ban. 1978 táján fejeztem be a filmes képzést. A ’70-es években mozigépészként is dolgoztam, méghozzá abban a vágószobában, ahol a Mennyei napok utómunkálatai zajlottak. Kiléptem az AFI kapuin, aztán egy fényűző Beverly Hills-i palotába csöppentem. Ott forgatták a Vérző olaj bowlingpálya-fináléját. Maga a film is részben Edward Doheny olajmágnás életén alapul. Az ő villáját használták a készítők, én meg kvázi oda jártam iskolába.

PRAE.HU: 1978-ban fejezted be a Ne várd a csodát! forgatókönyvét is?

Valamivel később. A Tarzana című fekete-fehér kisfilmen bíbelődtem előtte. Több mint 2 évig pepecseltünk rajta, az egészet négyszer vettük fel, három operatőrt is elfogyasztottunk. Eddie Constantine játszik benne az Alphaville-ből, Timothy Carey a Gyilkosságból, Edie Adams is szerepet kapott. Beválogatták a Filmex programjába. Los Angelesben tartották, nagyjából az volt a Sundance korabeli megfelelője. Hollywoodból mindenki Marty Brest 70 percesére, a Hot Tomorrowsra özönlött, miközben én a nyitónapon kezdtem. Biztos voltam benne, hogy a nép halálra unja magát, és senki nem fedez fel.

Ne várd a csodát!

Ne várd a csodát! (1988)

PRAE.HU: A Ne várd a csodát! romantikus filmként nyit, majd atomháborús drámává fajul. Hogyan jutott eszedbe ez az ötlet?

Bementem a Warner Bros-hoz, és felvázoltam a sztorit Mark Rosenbergnek, a stúdió akkori elnökének. Eredetileg Julie (Mare Winningham karaktere – Sz. Á.) nagyszüleinek kibékülése állt volna a centrumban. Az idős néni, bácsi visszatér az exéhez. Aztán fordult a kocka, összehoztam a két fiatalt La Breában. Szerelembe esnek, és azt gondolod, egy nyálas, ’80-as évekbeli izét nézel furcsa frizurás karakterekkel. Majd megcsörren a telefon… Úgy-ahogy valós idejű a történet, amikor Harry, a főszereplő (Anthony Edwards alakításában – Sz. Á.) felébred, előtte még kapsz egy kis montázsszekvenciát. Onnantól értelmezheted a látottakat álomként, ugyanakkor létezik egy olyan sík is, mely szerint mindennek vége, nincs világmegmentő hős. Az Ohiói Egyetemen forgatókönyvírást tanítok, és a hallgatóimnak is herótjuk van az olyan filmektől, ahol rögtön tudod, mi fog történni. Persze, lehet, hogy nem működik a csavar, amivel élsz, de legalább valami újjal próbálkozol.

PRAE.HU: Számos különböző viselkedésmintát látni a filmben, például ahogy az étteremben reagálnak a mellékszereplők Harry kirohanására, vagy később, amikor az utcákon elszabadul a pokol. Hogyan dolgoztad ki a figurák reakcióit?

Az események zöme már a forgatókönyvben is szerepelt. Jut eszembe, az egyik extrában… Megvan a Blu-ray?

PRAE.HU: Sajnos nincs.

Dolgozunk rajta, hogy Európában is elérhetővé váljon. Összegyűjtöttem az étkezdei jelenet összes mellékszereplőjét 26 évvel a premier után, lefilmeztem őket a régi idők emlékére. Egyébként rengeteget próbáltunk, a szkriptet vettük alapul, és úgy álltunk hozzá, mintha egy egyfelvonásos színdarabot költöztetnénk a deszkákra. Nagyszerű színészekkel találkoztam. Denise Crosbyval a Kedvencek temetőjéből és a Star Trekből, Earl Boennel a Terminátorból, és az apróbb szerepekre is sikerült olyasvalakiket szerződtetni, mint Jenette Goldsteint, aki Vasquezt alakította A bolygó neve: Halálban vagy Brian Thompsont. Óriási volt összeverbuválni ezt a csapatot.

Ne várd a csodát!

Ne várd a csodát! (stábfotó)

PRAE.HU: A figurák magatartását hogyan összegeznéd?

A főszereplőnk farkast kiált. Információhoz jut, elcsíp egy nagyon zaklatott hívást, ami egyúttal igen hitelesnek is tűnik, majd belép az étteremben üldögélők közé, és ő a kívülálló. A többiek nem is nagyon foglalkoznak vele, egyedül Landa figurája, akit Denise játszik, ő érti, miről beszél. A szkript korai változatában a nő rögtön meg is volt győződve arról, mi történik. Lebegtettem a kérdést: valóban megtörténik-e az egész vagy sem? Mi sül ki ebből? Az emberek hágják át a szabályokat, oltsanak ki életeket és kerüljenek bajba? Az áruházbeli autóbaleset ilyen értelemben feloldozást hoz, hiszen lehet, hogy a főszereplő zűrbe sodródik, de közben rájövünk, hogy már a világgal is baj van. Így terveztem, az érdekelt, mit tud a főalak, mit lép ezek ismeretében? Természetesen ilyenkor eltér az emberek magatartása. Van, aki csak vállalt von, míg más helikopterre ülteti Harryt és Julie-t. Pontosan ez állt szándékomban, bemutatni az összes reakciót.

PRAE.HU: Olyan filmek sorába illeszthető a Ne várd a csodát!, mint Az utolsó part, a Fonalak című BBC-tévéfilm vagy a Másnap. Inspirált téged valamelyik?

Fel akartam rázni a világot. A környezetünknek máig szüksége van erre. Keményen küzdöttem az eredeti befejezésért. Magát a szkriptet kevéssel 1980 előtt fejeztem be, azt hiszem, 1979 decemberében nyújtottam be a kéziratot, de a pitch-re már egy évvel azelőtt sor került. Akkoriban nem sok embert hozott lázba a téma. Korábban épp a britek rugóztak a dolgon, például Peter Watkins The War Game-je. A Testamentum és a Másnap bizonyították, akad közönsége az olyan filmeknek, amelyek sötét tónusban ábrázolják az atomháború következményeit, és ezek lehetővé is tették a Ne várd a csodát! elkészültét. A Bombabiztos és a Dr. Strangelove pedig szinte ugyanazon érem két oldalai: az egyik egy nagyszerű vígjáték, a másik egy éleslátó dráma.

PRAE.HU: Ahogy látom, van affinitásod a szerelmi történetekhez. A Ne várd a csodát!-ban akad ilyen szál, némileg a Cherry 2000-ben is, a Her Great Blue című novelládban főleg.

Igen, a Blue-ban egy nő és egy bálna között bontakozik ki a viszony. Plusz vedd hozzá a vizet, a katasztrófát. Nincs ebben tudatosság, egyszerűen csak visszatérek a régi témáimhoz. A legjobb novellám alighanem a Rubiaux Rising, amelyik a Katrina-hurrikán után játszódik, és a címe az emelkedő vízszintre utal. Észre sem veszem ezt, azt sem, miért fulladnak nálam vízbe a szereplők. Csak bevillan, hogy ezt korábban már csináltam, nem szándékosan döntöm el, mi legyen.

Cherry 2000

Cherry 2000 (1987)

PRAE.HU: Említetted a hurrikánt a Rubiaux Risingból, a Mulligan című történetedben pedig jégeső tombol...  

Megjelent egy újabb írásom is a New England Review-ban (Wraiths in Swelter címmel – Sz.Á.), azt hiszem, olvasható a neten. Bizonyos értelemben abból sem mellőztem a katasztrófát, lévén az 1995-ös chicagói hőhullám inspirálta, amely 600 idős ember életét követelte.

PRAE.HU: Kik a kedvenc rendezőid, melyek a kedvenc régi és kortárs filmjeid?

John Huston az egyik kedvencem. Rendeztem őt az Alfred Hitchcock bemutatja egyik epizódjában, a Man from the South-ban. Fel is töltötték a YouTube-ra. Király volt Hustont instruálni. Gyönyörű. Kim Novak és Melanie Griffith szintén feltűnnek benne. Melanie-val aztán a Cherry 2000-ben is együtt dolgoztam. Billy Wildert ugyancsak kedvelem. A Polanski-filmek vizualitását szintén, valamint Andrzej Wajda követőfelvételei is tetszenek. Coppola, Scorsese megint csak bejönnek, de nem az összes filmjük. Peter Weirtől Az utolsó hullám pedig talán a leghatásosabb apokaliptikus mozi. Örökké valami varázslatos lengi át a filmjeit. Nem feltétlenül a cselekményüket, hanem azt, ahogy a filmnyelvhez viszonyul. Lehetetlen beállítások szerint, rutinszerűen elemezni, amit csinál, épp ezért máig is rendeznie kellene, óriási fickó. A Sivár vidék ugyebár nagy liblingem, most vettem meg Blu-ray-n. A Kínai negyed sztorija zseniális. Imádom a karaktereit, a helyszínrajzát, azt, amit a kapzsiságról, erkölcsiségről mond. Nagyszerű a látványvilága is. Szabályszerűen belezuhansz a miliőjébe, az ábrázolt korba. Kevés olyan kortárs film van, ami igazán gyomron vágott, de a Michael Clayton tetszett. Bírtam Charlie Kaufman dobásait is, A John Malkovich-menetet vagy azt, amelyikben Philip Seymour Hoffman játszott. (Kis-nagy világ – Sz. Á.)

A rendező 1987-ben

A rendező 1987-ben

PRAE.HU: Tanítottál az AFI Konzervatóriumban, idén az Ohiói Egyetemre mész. Beszélnél kicsit a képzésről?

A barátnőm, Natasha negyedéveseknek szervez könyvklubot. Filmkészítési gyakorlatot, kezdő forgatókönyvírást is oktat nekik. Én a másod-, illetve harmadéveseknek adom le ugyanezeket a hároméves Képzőművészeti Mesterképzés során. A világ minden tájáról érkeznek hozzánk fiatalok. Ez egy olyan filmiskolai program, ahol a jelentkező diákok nemcsak tandíjat, de munkát is kapnak. Idén ősszel épp egy lengyel srác készül forgatni Torontóban. Rajta kívül még Törökországból, Iránból, Ghánából és… Kentuckyból is jönnek hozzánk. (nevet) Mindenhonnan. 

 

A portrét és a stábfotót rendelkezésünkre bocsátotta: Steve De Jarnatt

 

 

nyomtat

Szerzők

-- Szabó Ádám --


További írások a rovatból

James Mangold: Sehol se otthon
Adam Elliot: Egy csiga emlékiratai

Más művészeti ágakról

Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés