bezár
 

film

2015. 09. 07.
Egynyári kaland
Jonathan M. Goldstein, John Francis Daley: Vakáció
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A hollywoodi reboot-láz elérte a John Hughes és Chevy Chase nevével fémjelzett, 1983-ban bemutatott Családi vakáció című klasszikus vígjátékot is. A vadiúj Vakáció nem olyan vicces és szerethető, mintha a néhai Hughes írta volna, de nem sok hiányzott, soha rosszabb rebootot.  

A Családi vakáció sikerét jól példázza, hogy három folytatása is készült. Hogy az USA-ban máig mekkora kultusza van, azt ékesen bizonyítja, hogy jelen reboot trailere is felelevenítette első képeivel, arra pedig elég kevés példát találni, hogy egy vadiúj hollywoodi blockbuster előzetese egy 32 éves film archív snittjeivel kezdődjön. A Családi vakáció sikerén nehéz csodálkozni, hisz nem más jegyzi a forgatókönyvet, mint a 2009-ben elhunyt John Hughes, számos nagyszerű tinikomédia (többek közt: Nulladik óra, Meglógtam a Ferrarival) rendezője és családi megasikerek írója (Reszkessetek, betörők!, Beethoven).

prae.hu

1

E reboot mögött alighanem az a logika áll, hogy a felnőtt korhatáros családi vígjáték műfaja roppant jövedelmezőnek bizonyult a Családi üzelmek alkalmával. Ezúttal nem egy kamucsalád, hanem egy vérbeli diszfunkcionális família látható a főszerepben, és nem Jennifer Aniston, hanem Jóbarátok-beli nővére, Christina Applegate játssza az anya szerepét. Filmünk férfi főszereplője a Másnaposok-sztár Ed Helms, aki már a Családi üzelmekben is kapott egy kisebb szerepet. Az egyik fiúgyerek szerepére pedig sikerült egy még Will Poulternél is mókásabb fizimiskájú ifjú színészt találni (Skyler Gisondo).

2

A karakterek ráadásul az 1983-as eredetihez is kapcsolódnak, hisz a családfő immár a klasszikus előd famíliájának fiúgyereke, Rusty Griswold. Saját családjával ő maga is nekiindul a Disneyworld (filmbeli álnevén: Walley World) meglátogatására, átszelve Észak-Amerikát (és persze ami elromolhat, az ezúttal is elromlik). Útközben meglátogatják Rusty nővérét a ‘83-as klasszikusból, és végül persze a szülőket, akiket ráadásul már ugyanaz a Chevy Chase és Beverly D’Angelo alakítanak, mint az eredeti installációban.

3

“Én még sose hallottam az eredeti vakációról” – mondja a családfőnek fia (már az eredeti nyelvű trailerben is), amire az a válasz Rusty részéről, hogy “Nem baj, mert ez a vakáció megáll majd a maga lábán is”. Félreérthetetlen kikacsintás ez, amit már megszoktunk a kortárs hollywoodi blockbusterekben, viszont az önirónia itt ennyiben ki is merül (ellentétben a 21 Jump Street-duológiával), és már sokkal inkább apológiaként, védekezésként hat. Ráadásul e szcénában a főhős is csak annyit tud felhozni a film védelmében, hogy ezúttal már nem egy lány és egy fiú, hanem két srác képviseli a kiskorúakat a családban.

54

További gyengéje jelen filmnek, hogy a Családi üzelmekkel ellentétben sikertelenül próbál labdába rúgni szexkomédiaként. Számos szexvígjátéki poén van benne, melyek viszont nem következnek a film koncepciójából, hisz míg a Családi üzelmek kamu-famíliájának tagjai közt bőven volt feloldatlan szexuális feszültség – Jennifer Aniston egyenesen sztriptíztáncost játszott benne – ezúttal a főhős pusztán családi életébe próbál színt vinni. Jobb esetben még a komédiáknak is van drámai szála, ami viszont e filmben meglehetősen súlytalan. Nincs e filmben semmi feszültség, se drámai, se thrilleri, míg a Családi üzelmekben mindkettő volt, hisz ott a hősök küldetése eleve bűnügyi természetű volt (drogcsempészet kényszerből), a karakterek pedig mind magányos vesztesekből kovácsolódtak pótcsaláddá.

6

A film humora is hagy maga után némi kívánnivalót. Már a főcím alatt viccesen rosszul sikerült, (ál)amatőr fotókat látunk, amiknek viszont alig van köze egymáshoz vagy a film road movie zsánerű cselekményéhez. A humor tehát meglehetősen hatásvadász, felszínes és összefüggéstelen, aminek remek táptalajt biztosít a road movie műfaja, mely általában eleve külön kis rövidfilmeknek is beillő állomásokból tevődik össze. Ha mást nem is, e film annyit mindenképpen bizonyít, hogy a vígjáték ideális gazdazsánere a road movie. Az utazás mint cselekményszervező narratíva még olyan jeleneteket is megment, amikben egyébként alig van humor, ilyen például Charlie Day feltűnése egy vicceskedő rafting túravezető szerepében.

8

A film humora tehát inkább kvantitásban ambíciózus, de abban olyannyira, hogy az már-már kompenzál az emlékezetes vagy szatirikus komikum hiányáért. Ahogy az alkotók bevállalják a leginfantilisebb és legeklektikusabb gegeket is, az már önmagában is nevettető. A Vakáció komikuma – azon túl, hogy felnőtt korhatáros – megidézi a nyolcvanas, kilencvenes évek vígjátékainak hangulatát és abszurdba hajlóan harsány humorát is, és ezzel sokkal jobban járunk, mint jópár kortárs romkommal (az esküvői vígjátékoktól a Csábítunk és védünkig) vagy a gyengén megírt, így aztán komédiának álcázott dramedykkel (pl. St. Vincent), melyekben legfeljebb egy trailerre elég poén van. A karakterek hangszerelése is remek komikumforrás: Rusty egy lúzer, felesége pedig egy kiöregedett bombázó, akik között így éles az ellentét, ahogy a két fiú között is, hisz a nagyobbik egy nyámnyila művészlélek, a kisebbik pedig egy agresszív bajkeverő. Helms ugyan nem csinál mást, mint vicsorog és dülleszti a szemét, de ami az alakításokat illeti, mindenért kárpótol Chris Hemsworth feltűnése egy jól felfegyverzett cowboy szerepében.

E film tehát csak egy habkönnyű és játékos komédia, ami éppoly biztonságos, szolid és nosztalgikus élvezeteket kínál, mint egy családi nyaralás, azaz nem ad mást, mint amit a címe ígér.


Vakáció (Vacation)
Színes, magyarul beszélő, amerikai vígjáték, 99 perc, 2015 
16 éven aluliaknak nem ajánlott
Rendező: Jonathan M. Goldstein, John Francis Daley
Forgatókönyvíró: John Francis Daley, Jonathan M. Goldstein
Operatőr: Barry Peterson
Zene: Mark Mothersbaugh
Producer: Chris Bender, David Dobkin
Vágó: Jamie Gross  
Szereplők: Chris Hemsworth, Chevy Chase, Leslie Mann, Beverly D'Angelo, Christina Applegate, Ed Helms
Bemutató dátuma: 2015. augusztus 27.

Forgalmazó: InterCom

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Till Attila: És mi van Tomival?
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián

Más művészeti ágakról

gyerek

Jubileumi kiállítás a Deák17-ben
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés