színház
A „címszereplő" Halál Hotelbe természetesen halni járnak az elszánt öngyilkosjelöltek, és a szálloda vezetése mindent meg is tesz a vendégek mihamarabbi távozása érdekében. Ebben jó szövetségesre talál a hotel éttermeként működő Agatha Christie Restaurantban, melynek fő- és egyetlen szakácsa és pincére, Mo Csing mérgezett ételeket szolgál fel a vendégeknek, illetve a Ravatal Rádióban, amely nem éppen felhőtlen szórakozást kínál hallgatóinak, és amelynek szerelmi háromszögbe bonyolódott három bemondóját valaki előre megfontoltan, különös kegyetlenséggel, valamint fejetlenül küldi át a másvilágra, hogy aztán Franc, akarom mondani Frank nyomozó érkezésével kezdetét vehesse a bűntény felderítése.
Egressy darabja csak úgy hemzseg a halállal kapcsolatos szóviccektől és abszurd poénoktól, különösen a Ravatal Rádió műsorainak címében mutatkozik meg a szerző nyelvi kreativitása és humora. Mint fekete komédia jól működik a darab, krimiparódiaként azonban már kevésbé ütős: nem reflektál kellően a krimiműfajra mint olyanra, pedig már csak Agatha Christie nevének állandó jelenléte is arra utal, hogy a bűnügyi történetek kliséinek kifordítása is egyik előre megfontolt szándéka volt. A történet inkább elveszik a klisékben, minthogy tükröt tartana nekik, a krimik legfontosabb részét jelentő megoldás pedig kissé ügyetlenre sikeredik.
Őze Áron rendező jobbára a korábban általa vezetett Magyar Színház társulatának egy részét szedte újra össze, kiegészülve a Skolasztika nővért alakító Kútvölgyi Erzsébettel. Az előadást egyértelműen a Frank nyomozót játszó Cserna Antal viszi a vállán: idegesen tébláboló és nem túl agyafúrt detektívje pont ellentéte a bűntényeket a legnagyobb hidegvérrel és precizitással felderítő Sherlock Holmesnak vagy éppen Hercule Poirot-nak. Göttinger Pál szintén izgalmas játékot nyújt a nyomozóval ellentétben halálosan nyugodt étteremvezető szerepében, Kútvölgyi Erzsébet pedig az életet választó Skolasztika nővér kissé körvonalazatlan alakjából is erős karaktert tud formálni. Ugyanakkor hármójuk mellett a többi szereplő kissé súlytalan marad, amiért egyszerre tehető felelőssé a karakterek nem elég erős kidolgozása, illetve az olykor sajnos középszerű színészi játék.
Őze Áron rendezése különös esztétikai izgalmakkal ugyan nem szolgál, de nem ül fel az üres szórakoztatás csábításának sem, hanem hagyja érvényesülni Egressy irodalmilag igényesen megformált szövegét. Így végül egy témája ellenére is könnyed és színvonalas nyárestének lehetünk részesei.
Egressy Zoltán: Halál Hotel
krimikomédia
Skolasztika nővér: Kútvölgyi Erzsébet
Frank, nyomozó: Cserna Antal
Végh, igazgatónő: Losonczi Kata
Mo Csing, főszakács: Göttinger Pál
Fiatal lány: Holecskó Orsolya
Fiatal fiú: Horváth Illés
Fiatal férfi: Őze Áron
Damoklész, rádiótulajdonos: Takács Géza
Berta, bemondó: Auksz Éva
Sanc, bemondó: Horváth Illés
Rob, bemondó: Takács Géza
Díszlet: Enyvvári Péter
Jelmez: Cselényi Nóra
Jelmez asszisztens: Hatvani Mónika
Akusztikus és vizuális technika: Őze Gábor
A rendező munkatársa: Szinai Eszter
Rendező: Őze Áron
Bemutató: 2015. július 16.
Óbudai Társaskör kertje
Fotó: Sarudi Gyula