bezár
 

színház

2015. 08. 06.
Halál a kertben
Egressy Zoltán legújabb darabja Óbudán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Könnyed nyáresti szórakozást ígér az egyik legsikeresebb még élő magyar drámaíró, Egressy Zoltán halálról írt fekete krimikomédiája, amelyet Őze Áron rendezésében mutatott be az Óbudai Társaskör. A szerző saját két novelláját alapul véve az óbudai kultúrcentrum megrendelésére írta a darabot az intézmény nyári programsorozatához, nyári előadás lévén eleve a Társaskör szabadtéri kertjére adaptálva. A nézőtér itt alakíttatott ki, a színpadot lényegében a ház belső felének tornáca képezi, és három tábla jelzi a három helyszínt: a hotelt, az éttermet és a rádiót.

A „címszereplő" Halál Hotelbe természetesen halni járnak az elszánt öngyilkosjelöltek, és a szálloda vezetése mindent meg is tesz a vendégek mihamarabbi távozása érdekében. Ebben jó szövetségesre talál a hotel éttermeként működő Agatha Christie Restaurantban, melynek fő- és egyetlen szakácsa és pincére, Mo Csing mérgezett ételeket szolgál fel a vendégeknek, illetve a Ravatal Rádióban, amely nem éppen felhőtlen szórakozást kínál hallgatóinak, és amelynek szerelmi háromszögbe bonyolódott három bemondóját valaki előre megfontoltan, különös kegyetlenséggel, valamint fejetlenül küldi át a másvilágra, hogy aztán Franc, akarom mondani Frank nyomozó érkezésével kezdetét vehesse a bűntény felderítése.

Szkéné színház

Egressy darabja csak úgy hemzseg a halállal kapcsolatos szóviccektől és abszurd poénoktól, különösen a Ravatal Rádió műsorainak címében mutatkozik meg a szerző nyelvi kreativitása és humora. Mint fekete komédia jól működik a darab, krimiparódiaként azonban már kevésbé ütős: nem reflektál kellően a krimiműfajra mint olyanra, pedig már csak Agatha Christie nevének állandó jelenléte is arra utal, hogy a bűnügyi történetek kliséinek kifordítása is egyik előre megfontolt szándéka volt. A történet inkább elveszik a klisékben, minthogy tükröt tartana nekik, a krimik legfontosabb részét jelentő megoldás pedig kissé ügyetlenre sikeredik.

Őze Áron rendező jobbára a korábban általa vezetett Magyar Színház társulatának egy részét szedte újra össze, kiegészülve a Skolasztika nővért alakító Kútvölgyi Erzsébettel. Az előadást egyértelműen a Frank nyomozót játszó Cserna Antal viszi a vállán: idegesen tébláboló és nem túl agyafúrt detektívje pont ellentéte a bűntényeket a legnagyobb hidegvérrel és precizitással felderítő Sherlock Holmesnak vagy éppen Hercule Poirot-nak. Göttinger Pál szintén izgalmas játékot nyújt a nyomozóval ellentétben halálosan nyugodt étteremvezető szerepében, Kútvölgyi Erzsébet pedig az életet választó Skolasztika nővér kissé körvonalazatlan alakjából is erős karaktert tud formálni. Ugyanakkor hármójuk mellett a többi szereplő kissé súlytalan marad, amiért egyszerre tehető felelőssé a karakterek nem elég erős kidolgozása, illetve az olykor sajnos középszerű színészi játék.

Őze Áron rendezése különös esztétikai izgalmakkal ugyan nem szolgál, de nem ül fel az üres szórakoztatás csábításának sem, hanem hagyja érvényesülni Egressy irodalmilag igényesen megformált szövegét. Így végül egy témája ellenére is könnyed és színvonalas nyárestének lehetünk részesei.

 

Egressy Zoltán: Halál Hotel

krimikomédia

 

Skolasztika nővér: Kútvölgyi Erzsébet

Frank, nyomozó: Cserna Antal

Végh, igazgatónő: Losonczi Kata

Mo Csing, főszakács: Göttinger Pál

Fiatal lány: Holecskó Orsolya

Fiatal fiú: Horváth Illés

Fiatal férfi: Őze Áron

Damoklész, rádiótulajdonos: Takács Géza

Berta, bemondó: Auksz Éva

Sanc, bemondó: Horváth Illés

Rob, bemondó: Takács Géza

 

Díszlet: Enyvvári Péter

Jelmez: Cselényi Nóra

Jelmez asszisztens: Hatvani Mónika

Akusztikus és vizuális technika: Őze Gábor

A rendező munkatársa: Szinai Eszter

 

Rendező: Őze Áron

 

Bemutató: 2015. július 16.

Óbudai Társaskör kertje

 

Fotó: Sarudi Gyula

 

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Csaba --


További írások a rovatból

Gyévuska a Városmajorban
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés