bezár
 

film

2015. 07. 28.
Papíron működik
Jake Schreier: Papírvárosok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A John Green bestsellerén alapuló Papírvárosok izgalmas műfajkoktél, eme moziadaptáció nagy kérdése viszont az, hogy képes-e Jake Schreier rendező és színészgárdája élettel megtölteni egy "papíron”, azaz a prózában olajozottan működő történetet.

Ami zsánereit illeti, a történet tini románcként kezdődik: hősünk, Quentin gyerekkorától szerelmes a szomszéd lányba, Margóba. Kisiskolásként összebarátkoztak, a gimiben viszont egyre eltávolodtak egymástól, mivel Quentin időközben tipikus geekké vált, Margo pedig a suli legjobb nőjévé. Hősünk még mindig szerelmes, de már feladta a reményt, amikor végzős évben Margo egyszer csak megjelenik az ablakában, és feleleveníti a barátságukat. A sztori eme bonyodalomnál bosszúthrillerbe és vígjátékba csap át, hisz a vagány Margo arra kéri a karót nyelt Quentint, hogy segítsen neki bosszúhadjáratában ex-pasija és legjobb barátnői ellen, mivel előbbi megcsalta, utóbbiak pedig hallgattak erről. A vígjáték zsánerét az képviseli a történet eme pontján, hogy gyerekes csínyekről van szó, nem vérbosszúról.

prae.hu

1

Miután végeztek a vendettával, másnap Margo nyom nélkül eltűnik, és ezzel a mystery, azaz a rejtélyes, már-már misztikus krimi zsánere jön be a képbe. A titokzatos, kiismerhetetlen Margo gyerekkorától imád eltűnni időről időre, és nyomokat hagyni maga után. Mint kiderül, ezúttal is így tett, Quentin és két legjobb barátja így aztán amatőr nyomozók módjára kezdik követni a jeleket. Rájönnek, hogy Margo egy “papírvárosba” ment: a papírváros tudniillik csak a térképen létezik, azzal a céllal, hogy a szerzői jogok tulajdonosa észrevegye, ha az engedélye nélkül lemásolták azt. Amikor a geek hős és a két másodhegedűs mellékszereplő egy-egy barátnőjével együtt Floridából a New York állambeli papírvárosba indul kocsival, immár tipikus road movie-t látunk, amikor pedig elérnek oda, a történet giccses, melodramatikus románc helyett immár a felnőtté válásról, a gyerekkori illúziók elvesztéséről szól.

2

A filmet látva aligha lehet kétségünk afelől, hogy papíron ez a történet remekül működött. Még némi irónia és önreflexió is belelátható: a nonkomformista Margo szerint az USA metropoliszai csak papírvárosok, ő maga pedig csak egy papírlány, és valóban, ő és élete csak egy regény lapjain létezik. Ahogy a lány úticélját jelentő város is csak papíron van ott, ez a történet sem több egy papírmasé kalandnál, ami kevés gátlással próbálja valóra váltani egy tinédzser fiú minden álmát. Az író, John Green csúcsra járatja a befogadó vágyainak teljesítését: a geek fiú az olvasó azonosulására van kitalálva, a markáns karakterű, életművész hippi-lány pedig a hasonló filozófiát közvetítő szerző szócsöve. Kapcsolatuk nem csak romantikus, hisz a jóval érettebb Margo már-már mentorálja is önbizalomhiánnyal küszködő, konformista, underdog hősünket. Kényszeríti, hogy legyen férfi végre. Ehhez a szó szerint álomszerű cselekmény biztosít keretet, hisz hősünk missziója az, hogy megismételje a randit Margóval, amelyen nem volt bátorsága ráhajtani (sokatmondó, hogy a bosszúhadjárat utáni nap reggelén ébredve eleinte azt hiszi, csak álmodott). Végül hősünk egy valóra váló álom helyett tényleges valóságot ismer fel, így a jellemfejlődése is kipipálható.

3

Ám, ahogy az lenni szokott, ami működik papíron, nem feltétlenül működik filmen. Egy tetszőleges hosszúságú regényben a műfajváltások életben tartják az olvasó érdeklődését, egy mozi esetében viszont nem előny, ha folyton változik a küldetés és a tét. Hősünk kellően célorientált ugyan, de mivel a rendezőnek egy regényt kell maximum két óra játékidőben zanzásítania, csak sodródunk az eseményekkel. A film nem hagy időt azon gondolkodni, hogy mi lesz a történet végkimenetele, míg egy regény esetében mi osztjuk be az időnket. Míg egy detektívregényben van esélyünk nekünk, olvasóknak észrevenni a nyomokat, a film ágazata sokkal jobban tereli a figyelmünket. Schreier ráadásul meg sem próbálta filmszerűbbé tenni a történetet, elég arra gondolni, hogy didaktikus narrátorhanggal nyitja és zárja munkáját. Egy hű regényadaptációhoz a színészek képesek a legtöbbet hozzátenni, hisz míg egy író fantáziájának szinte semmi nem szab határt, egy hús-vér színész kvázi életre kelti a karakterét, aki így aztán közelebb áll majd egy valós személyhez. A Papírvárosok humora a tinivígjátékokat idézően éretlen, viszont egy pozitívumot azért találni benne: a Quentint játszó Nat Wolff és a két fegyverhordozóját alakító Austin Abrams és Justice Smith komikus alakításai még humorosabbá teszik az eleve jól megírt dialógokat. Minden más azonban papírszagú a Papírvárosokban.


Papírvárosok (Paper Towns)
Színes, feliratos, amerikai romantikus film, 2015 

Rendező: Jake Schreier

Forgatókönyvíró: Scott Neustadter Michael H. Weber

Operatőr: David Lanzenberg

Producer: Marty Bowen, Wyck Godfrey

Vágó: Jacob Craycroft  

Szereplők:   Nat Wolff, Cara Delevingne, Austin Abrams, Justice Smith

Bemutató dátuma: 2015. július 30.

Forgalmazó: InterCom

Korhatár: 12

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Mike Cheslik: Hundreds of Beavers
Adam Elliot: Egy csiga emlékiratai

Más művészeti ágakról

Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Interjú Molnár Judit Lillával
Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés