film
PRAE.HU: A filmetek szerint a Limbo Limbo Travel egy különleges utazási iroda, amely a szeretőik által elhanyagolt, unatkozó nőknek ajánl egzotikus utazást egy távoli szigetre, ahol csak férfiak élnek, hordában, anyaszült meztelenül a természet lágy ölén, távol a civilizációtól, és naphosszat fésülgetik hosszú bajszukat. Honnan jött ez a szokatlan ötlet?
Kreif Zsuzsanna: Olvastam arról, hogy bizonyos cégek szervezett utazásokat hirdetnek nyugat-európai nőknek, akik aztán például Kubában felszedhetnek férfiakat, akik éppen ide akarnak jönni. Vannak amerikai társkereső oldalak is, tele olyan hirdetésekkel, melyekben leírják, hogy keress magadnak kelet-európai vagy ázsiai barátnőt, ő majd felnéz rád a sok pénzed miatt. Nagyon bizarrnak tűnt ez az üzleti alapú társkeresés, ebből indult ki a történet. A forgatókönyvet együtt írtuk Borival, és lehet, hogy úgy tűnik, hogy volt bennünk indulat, de inkább arról volt szó, hogy aktív női karaktereket akartunk a történet középpontjába állítani, és ebben éltük ki magunkat. Jó volt, hogy kicsit durvulhatunk, jól szórakoztunk közben.
Képkocka a Limbo Limbo Travelből
PRAE.HU: Miközben a Limbót néztem, eszembe jutottak women-only society témájú (vagyis férfiak nélküli társadalomról szóló) disztópikus sci-fik is. Olvastatok vagy láttatok ilyeneket?
Kreif Zs.: A szakdogámat pont ilyenekről írtam, például a Védett férfiakról¹ és A szolgálólány meséjéről². De a Limbo nem ennyire disztópikus, nem arra akartuk kifuttatni, hogy melyik nem jobb a másiknál.
PRAE.HU: Szerintetek a filmetek a meglévő állapotokat túlozza el, vagy a jövőbe vetített vízió? Szóval szatíra, vagy disztópia inkább?
Kreif Zs.: Mindenképpen túlzó, de az, ahogy a nők közötti viszonyok megjelennek a filmben, szerintem jelen van a világban. Amikor a filmben megérkeznek a nők a szigetre, kialakul az idill, de nem tudnak ebbe beilleszkedni, féltékenykedni kezdenek, rivalizálnak egymással, ebből fakad a pusztulás.
Limbo Limbo Travel
PRAE.HU: A filmben a városi férfiakat lefoglalják a kütyülik, ezért nem figyelnek a nőkre. Tényleg úgy gondoljátok, hogy a technológia káros az emberi kapcsolatokra?
Kreif Zs.: Nem, hiszen akkor is emberekkel kommunikálsz. A filmbe azért kerültek az iPhone-jukat nyomkodó férfiak, mert kellett egy ok, amiért a nők kivonulnak a városból. Ez igazából csak egy bevezetés, nincs túl nagy jelentősége, inkább viccnek szántuk.
PRAE.HU: A film a közös diplomamunkátok volt. Hogyan osztottátok fel a feladatokat egymás között?
Kreif Zs.: Mindent együtt csináltunk, együtt raktuk össze a sztorit, és felesben rendeztünk: leosztottuk egymás között, hogy ki mit kommunikál az animátorokkal. Közösen találtuk ki a karaktereket is. Azt akartuk, hogy nagyon sztereotipizáltak legyenek, mert tudtuk, hogy nem lesz arra lehetőség, hogy elmélyedjünk a személyiségükben. Úgy kellett őket megterveznünk, hogy első ránézésre meg lehessen róluk állapítani, milyenek.
Kreif Zsuzsi önarcképe (közlés a szerző engedélyével)
PRAE.HU: Meddig dolgoztatok rajta?
Zétényi Borbála: Összesen majdnem négy évig! Igazából azért tartott ilyen sokáig, mert 2011-ben, amikor a Visegrádi Animációs Fórumon pitch-eltük a projektet, megkeresett minket Christian Pfohl Franciaországból, és beszállt, mint koproducer.
Kreif Zs.: Ezután nem is a filmet csináltuk, hanem pályázati anyagokat raktunk össze a pénzszerzéshez. Sok idő elment azzal is, hogy vártuk az eredményeket, aztán azzal, hogy megszervezzük a gyártást, és találjunk francia animátorokat. Nagyon sokat tanultunk közben. Korábban csak kitaláltunk egy filmtervet, magunknak animáltuk, legfeljebb besegített még egy ember. Most nagyobb stábbal dolgoztunk, ezért jól meg kellett szervezni mindent. Arra is kellett gondolnunk, hogy mit adunk ki a kezünkből, hogy lesz érthető a többiek számára, amit elképzeltünk. Táblázatokat gyártottunk, figyeltük, hogy ki, mikor, mit küld. Hasznos volt, megtanultuk a szervezést.
Részlet a Limbo Limbo Travelből
PRAE.HU: A kész film 16 perces lett, eredetileg is ilyen hosszúra terveztétek?
Kreif Zs.: Korábban nem csináltunk ilyen léptékű munkát, és nem volt tapasztalatunk abban, hogy felmérjük, egy ekkora sztori milyen hosszú filmet ad ki. Elkezdtük rajzolni, összeraktuk, és csak nőtt, nőtt. Eredetileg öt percesnek szántuk, de aztán mindig változtattunk: „jó, legyen inkább nyolc perc, legyen inkább tíz”. A tanáraink nagyon féltettek minket attól, hogy túl hosszú lesz. Folyamatosan mentek a változtatások, a producer bele is szólt valamennyire a sztoriba, de szerencsére csak olyan dolgokat mondott, amikkel egyetértettünk. A középső részt volt a legnehezebb összerakni, amelyben nyolc nőt követünk. Mivel párhuzamosan történnek az események, és egymás után mindegyikük elkap egy kis férfit, nehéz volt úgy bemutatni, hogy ne legyen monoton. Úgy kellett szerkeszteni, hogy legyen egy íve az eseménysornak, olyan volt, mint egy kirakósjáték. Annecyben beszélgettünk egy kicsit Igor Prassellel, az Animateka szervezőjével. Voltak kritikái a film dinamikájával és a hosszával kapcsolatban. Szerinte a vadászatról szóló rész túlságosan elnyújtott, de ezt el tudjuk fogadni.
PRAE.HU: Szeretnétek majd egész estés animációt készíteni?
Kreif Zs.: Én szeretnék, nagyon izgalmas lenne! Összeállnék valakivel, aki jó dialógokat tud írni, mert nem vagyok író típus. A Limbóból nem hiányoztak a párbeszédek, de egy egész estés filmet azért már nem lehetnek ezek nélkül megoldani.
Figuratervek a Limbo Limbo Travel egyik nőfigurájához, Sexyhez
PRAE.HU: Elnézve a figuráitokat, nekem az észt animációk is beugrottak.
Kreif Zs.: Nagyon szeretem az észt animátorokat, valahogy rokonlelkeknek érzem őket. Tetszik az abszurd történetvezetés a filmjeikben, az összekapcsolódó sok történetszál, a letisztult látvány és a humoruk. Például Priit Pärn munkái nagyon inspirálóak.
Zétényi B.: És Kovásznai Györgyöt is imádjuk, főleg a Habfürdőt!
PRAE.HU: Akkor biztosan nagy öröm volt nektek Másik Jánossal dolgozni, aki a Habfürdő zenéjét is szerezte.
Kreif Zs.: Iszonyú nagy dolog volt, hogy elvállalta!
Zétényi B.: Egyszer régebben viccből mondtuk, hogy milyen jó lenne vele dolgozni…
Kreif Zs.: Zányi Tamás volt a film hangmérnöke, aki korábban már dolgozott Másik Jánossal. Tamás kereste fel, és megkérdezte, hogy van-e kedve megint együtt dolgozni vele ezen az animáción. És volt! Nagyon tetszett neki a film. Akkor kerestük meg őt, amikor már animatikra tudott dolgozni, így írta meg a zenét.
Zétényi Borbála rövid animációja 2007-ből
PRAE.HU: Bori, te plakáttervezéssel és illusztrálással is foglalkozol, több kiállításon is szerepeltek a munkáid, többek között a Printában, a Batthyányi 24 Galériában és a Zipernowsky-házban, és emlékszem egy fél videoklipre is, amit a Specko Jedno Húsgyári randevú című számára készítettél néhány évvel ezelőtt. Hogy kerültél kapcsolatba a zenekarral?
Zétényi B.: Szerettem a zenéjüket, párszor találkoztam Borival³, megmutattam az animációm, és nagyon tetszett neki. Szerette volna, ha be is fejezem, és videoklip lesz belőle, amit a koncerteken is be lehet mutatni, de végül csak félig készült el, és már nem is fogok hozzányúlni. De mindig van valami, ami leköt, a kiállítások mellett most megint együtt dolgozunk Zsuzsival a Candide kalandjain, és remélem, még később is fogunk.
Candide kalandjai 1.epizód (rendező: Kreif Zsuzsanna)
PRAE.HU: A sorozat pilotját és az első epizódját a KAFF-on is vetítették. Miért pont Voltaire-t választottátok a sok klasszikus szerző közül?
Kreif Zs.: Kovásznainak volt egy megkezdett Candide-projektje, de azt nem tudta befejezni. Iványi-Bitter Brigitta, aki az ő életművét kutatja, nagyon szerette volna feltámasztani ezt a filmtervet egy sorozat formájában, aminek ő lett a producere. Megkeresett néhányunkat, Bera Nándit, Turai Balázst és engem is. A Kovásznai-változatból fennmaradt a sztoriboard, a forgatókönyv és néhány figuraterv, amiket megnéztünk, de aztán a nulláról kezdtük el a munkát. Arról gondolkoztunk közösen, hogy lehet ebből valami izgalmasat és „mait” kihozni.
PRAE.HU: És hogyan teszitek „maivá”?
Kreif Zs.: Az első epizód korhű, 18. századi, és ez a kor mindig benne lesz Candide karakterében, de hiába van parókája, közben pólót visel, amin hatalmas smiley van. Ő viszont össze-vissza fog utazgatni a világban, a korok is folyton változnak, és ő sosem érti, hogy mi történik körülötte. Lesz háborús rész, amit mai közegbe ültettünk, szerepelnek benne robotok is, de lesz olyan jelenet, ami Las Vegasban játszódik. Szóval a korokat teljesen szabadon kezeljük. Pangloss mester végig kamu guru-karakter lesz, aki Coelho-szövegeket mond.
Candide kalandjai
PRAE.HU: A pilothoz képest mit változtattok a sorozaton?
Kreif Zs.: A pilotot nagyon sokan készítettük, MTVA-s támogatásból, a rendező Bera Nándi volt. Arra gondoltunk, kipróbáljuk, milyen, ha sok stílus egyszerre jelenik meg, ezért kb. tízen terveztük meg. Én terveztem egy alap figurakészletet, amit mindenki átalakított a saját stílusára. Mindenkitől használtunk karaktereket, ettől nagyon vibráló lett, egy igazi agybaj! Kísérletnek jó volt, de aztán úgy döntöttünk, hogy a sorozatnál kicsit nyugisabbra vesszük a formát, és két stílust tartottunk meg, Hegyi Olivérét és az enyémet. Az első epizód most lett kész, én rendeztem, én terveztem a vizuális világát és a karaktereket, és Olivér volt a társrendezőm.
Zsuzsi és Bori az Annecy Animációs Filmfesztiválon
PRAE.HU: Mi lesz a Candide kalandjai sorsa: websorozat lesz vagy a tévébe kerül?
Zétényi B.: Pályáztunk rá, hogy tévésorozat legyen, és most újabb pályázatok eredményét várjuk. Július közepén derül ki az eredmény, nem tudjuk, mire számítsunk, de bizakodunk, hogy minden gördülékenyen fog zajlani.
Kreif Zs.: Szeretnénk, ha végül összesen 13 epizód lenne, plusz a pilot. Ehhez nagyon nagy stábot kell felállítani.
1 Robert Merle 1974-ben megjelent szatirikus science fiction regénye, amelyben egy férfigyűlölő női társadalom víziója körvonalazódik.
2 Margaret Atwood feminista antiutópiája 1985-ből, amelyben a társadalom szélsőségesen elnyomja a nőket.
3 Ruttkai Bori a Specko Jedno zenekar énekes-szövegírója, emellett képzőművészként dolgozik.