bezár
 

irodalom

2015. 07. 01.
A kőszínház és a talaj alternatívái
JAK műfordító tábor 2015, nyolcadik nap
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ha már a problémaérzékenységnél tartunk, ha van műnem, melyről biztosan elmondható, hogy mindig is erőteljesen jelen volt benne a társadalomkritika és a kor problémáinak tematizálása, hát a dráma az. És körötte a színház – a mai nap erről szólt a JAK műfordító táborában.

Mátrai Diána Eszter dramaturg, a prae.hu színház rovatának vezetője beszél nekünk a kortárs magyar színházról. „Kőszínház? Van abban alternatíva?” Ezt a címet adta előadásának, a cím idézet a Mohácsi testvérek Liliomfi-átiratából. Sok különböző irány megfigyelhető a magyar színjátszásban, mondja, a kortárs dráma sajnos kevéssé van jelen, azonban erőteljes tendencia, hogy a színházak klasszikusokhoz nyúlnak és azokat átértelmezik. A színház helykeresésének tematizálása is fontos tendencia, a legtöbb előadás reflektál önmagára, a színház helyzetére. Már a darabválasztás is politikai állásfoglalás, vagy hívjuk inkább témaválasztásnak, hiszen a másik fontos tendencia az alkotópárosok, vagy egyenesen csoportok megjelenése, és dráma helyett gyakori, hogy inkább előadásszövegről kellene beszélnünk. Emellett a drámaiság új nyelvet, gesztusrendszert kapott, fontos lett a mozgásszínház, a bábszínház is megújult – utóbbiak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen külön képzést is kaptak.

prae.hu

Az alkotócsoportok megjelenésével (vagyis azzal, hogy már nem egy drámaíró és egy rendező jegyez egy-egy előadást, hanem legalább egy rendező és egy dramaturg, olykor a díszlettervező, a zeneszerző és a színészek is, egy egész társulat) a darabok már nem értelmezhetők önmagukban, hiszen azok gyakran a színészek aktív közreműködésével jönnek létre, vagy épp az adott színészekre írják a szerepeket, és gyakran a színpadi tér, a zene is hangsúlyos része egy-egy előadásnak, az csak velük együtt működik. Így volt ez Shakespeare korában is, mondja Dini, tulajdonképpen visszatértünk ehhez a hagyományhoz.

Mátrai Diána Eszter

Négy előadást választott, melyekről részletesebben beszélve, majd melyek szövegrészleteinek elemzésével bemutatja a mai magyar színházat. A Bodó Viktor rendező és Kovács Krisztina dramaturg által létrehozott A revizort a Vígből, Pintér Béla és társulata Titkainkját, a Mohácsi testvérek e föld befogad, avagy SZÁMODRA HELY című előadását és Zsótérék W. S. Othello néger mórját a Stúdió K-ból. Ezek mindegyikére igaz, hogy alkotócsoportok hozták létre őket, hogy a díszlet és a zene jelentős szerephez jut bennük ('Zsótérékon' az imént Zsótér Sándor rendezőt, Ungár Júlia dramaturgot és Ambrus Mari díszlettervezőt értettem). Mindegyikben megjelenik a színház önreflexiója, és jellemző, hogy az előadás depresszív, de közben végignevetjük; a komikum és a tragikum úgy lép bennük interakcióba, hogy előbbi nem felkönnyíti az utóbbit, hanem épp ellenkezőleg hat, és elmélyíti azt. A nevetés ki is zökkent, ettől aztán a színpadi történés távlatot nyer, és a néző elkezd gondolkodni a problémáról. Nagyon sok ezekben az előadásokban a keresztutalás, melyek áthallásokkal, gyakran szójátékok által idéznek fel kontextusokat, és vonnak be más műveket, vagy éppen napjaink történéseit a darabba.

Esti vendégünk Székely Kriszta rendező, akire szintén jellemző, hogy alkotótárssal dolgozik. „A legjobb barátom és dramaturgom Szabó-Székely Ármin, hosszú éjszakákon át folytatunk vérre menő vitákat, beszélgetéseket arról, hogy mi maradjon és mi ne. Nagyon fontos nekem a sűrűség. Nem szeretem a túlírt szövegeket, nem tesznek jót a színháznak. Eleve nagyon nehéz dolog darabot választani. Tekintetbe kell venni, hogy melyik színházban melyik országban rendezek, kiknek akarok mondani valamit, a színészek hol tartanak az útjukon épp, kinek milyen szerepet kellene adni. Ha megvan a darab, akkor jön az Árminnal való szkander, aki nagyon tisztességesen védi a szövegeket a hülyeségektől” – mondja.

Székely Kriszta és Mátrai Diána

„A színházban a legnagyobb élmény a színész, és az, amire ő képes. Azon vagyok, hogy mindenki hozza ki magából a maximumot, de ez nehéz. A jó színészek tényleg az idegrendszerükkel és a lelkükkel dolgoznak. Nem könnyű darabokat rendezek, és amikor valakit heteken át napi 8 órában arra kényszerítesz, hogy ezeknek a bugyroknak a legmélyére lemenjen, azokra a helyekre, melyekre az ember nem szívesen látogat el magában, előbb utóbb ki fog borulni, és azt mondja, elég a kínzásból. Ilyenkor, ha ő azt érzi, hogy már ott van, én pedig azt, hogy még nem, át kell lendíteni őket ezen a ponton, de ez konfliktusokkal jár.”

„Nagyon sokat foglalkozom a térrel. A beszélő díszleteket nem szeretem, de igyekszem olyasmiket kitalálni, amik szolgálják a célt, a mondandót, vagy újabb értelmezési síkot hoznak be. A Vígben rendeztem az Asszony a frontont, ott azt szerettem volna, ha a színpad térdig tele van sittel. Nem engedték, és ez nem is baj, de ezt például szeretem, mondhatni mániám. Dinamikus talajnak hívom ezt, nem szeretem, amikor látni lehet a színpadot. A Színművészetin Moliére Don Juanját rendeztem, egy kisteherautónyi földet cipeltünk fel a terembe, és az borította a színpadot.”

Szó esett arról is, hogy befolyásoló tényező természetesen, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre egy-egy előadás létrehozására. E témában először természetesen először az mondható el, hogy mindig kevés, ami van. De a kérdésre, hogy mit csinálna akkor, ha végtelen mennyiségű pénz állna rendelkezésre, Kriszta nagyon fontos választ ad: „Nem lenne jó, ha végtelen mennyiségű pénz lenne erre. Ha két teniszütővel megy egy labdával kimész a rétre, és ott ütögetni kezded, az nem olyan élvezetes, mint amikor van háló, és fel van rajzolva a pálya – azon megszületik a játék. Ha nincsenek keretek, nincs játék sem; az nem tenisz, csak a semmiben ütögetsz egy teniszlabdát.”

Elmesélte a teljes alkotási folyamatot, beszél a színészvezetés módszereiről, ezeket nyilván nem írhatom le, pedig érdekes volt, de marad az olvasóknak az eredmény – Kriszta sok külföldi felkérést kap, de a Katona társulatához csatlakozott, és ez a tény biztosítja, hogy láthatjuk itthon is rendezését. Sőt, tervei szerint a színházépületen kívüli tereket is birtokba vesz majd. 

nyomtat

Szerzők

-- Dúll Kata --


További írások a rovatból

irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai
Kritika Vass Norbert Kappanfölde című kötetéről
Fekete István Lutrájáról

Más művészeti ágakról

Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
színház

Szigethy Gábor: Régi mosolyok, régi könnyek
Richard Strauss: Ariadne auf Naxos a Bécsi Állami Operaház előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés