bezár
 

film

2015. 06. 04.
Ehhez a filmhez fegyelmezetten lehetett csak hozzányúlni
Cannes-i interjú Nemes Jeles Lászlóval
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A rendhagyó vizuális megoldásokat használó, Auschwitzban játszódó magyar Holokauszt-film cannes-i premierjén lenyűgözte a szakmát és azonnal világsiker lett. A Saul fia nem láttatja a tömeggyilkosságot, mégis felkavarja és napokra hatása alá vonja a nézőt. A rendkívüli érzelmi hatást biztosító rendezői koncepcióról, a film fejlesztéséről és forgatásáról Nemes Jeles Lászlóval beszélgettünk a díjkiosztó előtti napokban.

PRAE.HU: A Saul fiát a Cinéfoundation Résidence programmal fejlesztettétek 2010-ben. Hogy zajlott ez a folyamat?

prae.hu

Nemes Jeles László: Beadtuk a treatmentet, ezzel vettek fel a programba. A forgatókönyvet Párizsban írtam meg egy szobában ülve, másfél hónap alatt ‒ egy jelenet: egy nap.

PRAE.HU: Miért érdemes ma egy Auschwitzban játszódó történetet újra elmesélni egy más nézőpontból?

Egyrészt, mert a Holokauszt-film zsáner lett, aminek a kódjai nem működnek, a néző szempontjából nincs érzelmi azonosulás. Másrészt az európai zsidóság kiirtása sajnos még tovább kísérti a társadalmainkat. Ha a társadalmak éreznének valamit ebből, akkor nem itt tartanának.

PRAE.HU: A filmkészítés mellett történelem szakot is végeztél. A Sonderkommando megjelenítésekor a történelmi hűséget, vagy inkább a filmes szempontokat tartottad szem előtt?

Ez egy fikciós film, amiben megpróbáltuk megőrizni, amit a kutatásaink során, és a történész szakértő segítségével feltártunk. Ezek az információk abban segítettek, hogy a terek, a díszletek, a hierarchia, a munka és a Sonderkommando szabályainak logikáját megőrizzük. Ez nem feltétlenül egy milliméteres pontossággal rekonstruált világ, inkább arra törekedtünk, hogy a logikáját visszaadjuk.

Nemes Jeles László

PRAE.HU: Például a rabok hátára festett X-ről hallottatok, vagy ti adtátok hozzá a történethez?

Ez valós dolog volt, az SS-ek azért festették fel a ruhákra, hogy ha valaki elmenekül, könnyebben lehessen rá célozni.

PRAE.HU: Mire figyeltél a színészvezetésnél?

Az igazi kihívás az volt, hogy elkerüljük a túl szentimentális játékot, hogy ne legyen történelmi filmes, drámai íze a filmnek. A Sonderkommando rabjai a pokol közepén vannak, és nap mint nap látják a megsemmisítési folyamatokat, azt, hogy az SS-ek sok tízezer embert megölnek a gázkamrában. Ezért egy idő után olyan poszttraumatikus állapotba kerülnek, amiben már nem létezik számukra normális emocionális skála. Persze még ott van bennük a lélek, de nem reagálnak a külvilág fájdalmaira. Emiatt nagyon le kellett vinni a játék sokszínűségét, és teljesen más regiszterben kellett működtetni őket.

PRAE.HU: Hogyan instruáltad Röhrig Gézát?

Általában egyszerű játékot kértünk tőle. Inkább létezési formának lehetne hívni, mert klasszikus játéknak nem volt helye a filmben. Géza ösztönösen értette a feladatot. Voltak saját ötletei is, időnként maga próbált ki dolgokat, ezek egy részét a végén belevettünk a filmbe.

Nemes Jeles László

PRAE.HU: Hogyan hidaltátok át a forgatáson a soknyelvűségből eredő nehézségeket?

Többnyire színházi színészekkel dolgoztunk, Németországból, Lengyelországból, Magyarországról, Erdélyből, Izraelből jöttek, ezt a káoszt valahogy kontrollálni kellett. Volt olyan lengyel színész, aki nem tudott angolul, de mindenki mással angolul vagy franciául beszéltünk, ha nem magyarul. A bábeli zűrzavar benne van a film textúrájában, a logikájában, és organikusan bele van építve a történetbe: egy nehézség a főhős szempontjából. A lágeri jiddist egy szakértő segítségével alkottuk meg több különböző európai változat alapján. Autentikusságra próbáltunk törekedni.

PRAE.HU: Erdély Mátyással megbeszéltetek bizonyos formai megkötéseket, amiket következetesen végigvittetek a filmben. Mik voltak ezek?

Kézikamerát használunk, emberi szemmagasságból filmezünk. Ezt követni is akartuk, tehát, ha a főhős lekerül a földre vagy felmegy a teherautóra, akkor mi is megyünk vele. 40 mm-es optika, mert az volt a legneutrálisabb és a leginkább hasonló ahhoz, ahogy az emberi szem lát. A főhős nem nézi a horrort, mert már ebben az állapotban van, amiről az előbb beszéltünk, ezért mi sem nézzük, csak töredékesen szűrődik be a képbe. Amit ő néz, azok a fiúval kapcsolatos események. Ez az, ami vizuálisan ritmizálja a filmet. Így tudunk kitekinteni ebből az alagútból, ami a film zártságát adja.

PRAE.HU: Ha újra együtt dolgoztok Erdély Mátyással, el tudod képzelni, hogy ismét megkötéseket használjatok?

Mindenképpen fogunk még együtt dolgozni, de szerintem nem fogunk dogmákat írogatni más filmekhez. Ehhez a filmhez a rendezést illetően nem lehetett akárhogy hozzányúlni. Egy másik film, az más, de ehhez iszonyatosan fegyelmezetten lehetett csak hozzányúlni. Én így találom elképzelhetőnek a Soá reprezentálását.

Nemes Jeles László

PRAE.HU: Szerinted előnyt vagy hátrányt jelent a cannes-i versenyprogramban egyetlen elsőfilmesként szerepelni?

Az életem szempontjából mindenképpen előny. De egyáltalán nem érzem a versenyt. Nem foglalkozom vele. Akármilyen furcsán is hangzik, nem azért jöttem, hogy díjat nyerjek, tényleg nem. A cannes-i válogatók kérték a filmet versenybe, mi megelégedtünk volna az Un Certain Regard szekcióval.

Cannes, 2015.

Képek: Mozinet

nyomtat

Szerzők

-- Puskás Lilla --


Más művészeti ágakról

Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés