bezár
 

film

2007. 11. 07.
Mumust ölt a zombi
Halloween (2007)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mumust ölt a zombi „– Ha nem hagyod abba, kisfiam, elvisz a Mumus!– Jaj, ne! Félek! Ki az a Mumus, Anyu? A megtestesült Gonosz, félelmeim és szorongásaim kivetülése, a mindennapjainkat kísértő Sátán?– Nem. A Mumus egy csonka család elnyomott gyermeke, aki az őt ért traumák hatására az erőszakba menekült. Rossz szociális helyzete is szerepet játszott személyiségének eltorzulásában. Mindenesetre jobb, ha félsz tőle, mert elviszi a rossz gyerekeket!"Rob Zombie a fenti párbeszéd szemléltetésére rendezhette meg a slasher-alapmű elbaltázott remake-jét.
Remake-szezon van, alacsonyan szállnak a meggyalázott klasszikusok. Az invázió és az új Halloween után engem már csak egy szépemlékű mozi felújítása érdekel: Spielberg Cápájáé.

prae.hu

Első jelenet: A Cápa anyukáját látjuk. Jó karban lévő, igazán áramvonalas nőstény, aki sajnos csak ritkán jut jobb falatokhoz, és rájákkal járkál randizni. Gyermekét, a későbbi Nagy Fehér Cápát megsínylik ezek az évek, ráadásul a haverjai pontynak csúfolják, rendszeresen leüti egy tengerisügér-banda, és a fogai is szabályozásra szorulnának. Miután az öreg halász fejbekókányolja, Cápánk teljesen elveszíti a vizet uszonyai alól. Évekig érleli magában a dühöt, hogy aztán a film 50. perce táján felbukkanjon Amity partjainál, és mészárolni kezdje az úszni vágyó turistákat.

Nem szemléltetem több példával a helyzetet, amely – sajnos – túlzás nélkül tragikus. Pedig Rob Zombie rendező jó szándékához kétség sem férhet. Nem azért tesz anális erőszakot John Carpenter 1978-as moziján, hogy nagyot kaszáljon (szemben például A texasi láncfűrészes mészárlás – nagyságrendekkel sikerültebb – remake-jével), vagy a feldolgozásfilmek létének paradoxonát szemléltesse egy posztmodern tréfa keretében (mint Gus van Sant az ő Psychójával). Nem, Rob Zombie-t őszinte érzések vezérlik. Megtartotta a régi film sztoriját és jeleneteinek többségét, sőt olykor egész beállításokat lemásolt (jobbat amúgy sem tudott kitalálni…), viszont a koncepciót tökéletesen elvétette. Nem mintha erre a feldolgozásra bármi szükség lett volna, éppen ellenkezőleg: Michael Myers történetét már csontig lerágták, hét (!) hivatalos folytatása készült, még 5 éve is forgattak egy (mellesleg borzalmasan gyenge) Halloween-filmet. Ám attól még, hogy ez a remake (is) teljesen felesleges, lehetne nézhető, élvezhető. Egy jó slasher.

Az új Halloween azonban rossz slasher, és ez elsősorban annak köszönhető, hogy az új író-rendező arcot akart adni a Mumusnak. A Mumusnak nincs igazi arca (nem véletlenül visel minden valamire való slasher-hérosz maszkot az arcán – vagy éppen pizzát, mint Freddy Krueger). A Mumusnak nincs igazi személyisége. A Mumusnak nincs igazi múltja, éppen csak annyi, amennyi ahhoz kell, hogy Mumusnak tartsuk. William Goldman írt valami ilyesmit a könyvében a filmsztárokról, csak ő a rejtélyességre helyezte a hangsúlyt. Persze a Mumusnak is rejtélyesnek kell lennie (ő is filmsztár, kérdezzék meg Dr. Lectert), de legalább ennyire fontos, hogy ne árulja el magáról egykönnyen karikatúra mivoltát. A Mumus ugyanis szükségszerűen egy ijesztő karikatúra, nem pedig valós rém (az ugye már nem lenne Mumus).

Zombie első dolga az volt, hogy röhejes pszichologizálással gondosan leépítse a tudatos és bevallott Mumus-koncepciót, amelyet John Carpenter és Debra Hill dolgozott ki az első filmhez. A dialógusokban Zombie is meghagyta az utalásokat a boogeymanre, de a lényeget nyilván nem értette. Az ő Michael Myerse egy nyávogós, szőke, megalázott kiscsávó, aki csak azért nem lakik igazi white trash lakókocsiban, mert akkor ugrana a dramaturgiailag fontos Myers-ház. És persze a rendező elhagyta az eredeti mű egyik legtökéletesebb elemét, a (szinte) vágatlan, szubjektív kamerás nyitósnittet, hogy valami gyenge, közhelyes henteléssel helyettesítse. Technikai bravúr és feszültségkeltés helyett gore-t és vérfertőzős felhangokat adagol dögivel, amire viszont Carpenternek nem volt különösebben szüksége, ugyanis sokkal finomabban meg tudta oldani a dolgot. Amit Carpenter tudatosan került (például a Mumus arcának mutatása), annak lehetőségét Zombie tudatosan keresi, és még meg is fejeli a maga hülyeségeivel, például hórihorgas állatot csinál az eredetileg legfeljebb magas Myersből, pornóként ábrázolja a tinik közötti szexet, és elkezdi magyarázgatni a maszk (illetve itt már maszkok) viselésének okát. És mindennek az okát talán maga sem sejti.

Persze több mindenből sejteni lehet, hogy Zombie valójában a túl mélyre sikerült meghajlás közben fejelte le Carpentert: számolatlanul dobja be a műfaj kultszínészeit (Udo Kier, Clint Howard, Brad Dourif, Danny Trejo, Bill Moseley, Tom Towles, Sid Haig, Dee Wallace…), mutogatja a sci-fi- és horrorklasszikusokat a tévéképernyőkön, valamint a pszichológus-ellenlábast alakító Malcolm McDowell megválasztásánál is igyekezett a szerepet eredetileg alakító Donald Pleasence karakteréhez alkalmazkodni. Ez azonban mind kevés. Az eredeti Halloween sem volt feltétlenül minden ízében tökéletes, a sok másolás hatására a fénye is bőven megkopott, de még így is a jobb horrorok (és legjobb slasherek) közé tartozik.

És az új változat? Rob Zombie a lehető legnagyobb szeretettel és gondossággal magához vonta egyik kedvenc filmjét, az ölébe ültette, megsimogatta a fejét, aztán addig szorította magához végtelen nagy szerelmében, amíg az kilehelte sokat próbált lelkét. Béke a Halloween poraira.

nyomtat

Szerzők

-- Orosdy Dániel --


További írások a rovatból

A Hétköznapi kreativitás pályázat nyertes filmjei

Más művészeti ágakról

Tandori Dezső Töredék Hamletnek című kötetéről
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés