bezár
 

építészet

2015. 05. 13.
A falak pedig beszélni tudnak
A kultúra katedrálisai
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Budapesti Építészeti Filmnapok zárásaként a Wim Wenders executive produceri munkájaként létrejött 165 perces filmopuszt, A kultúra katedrálisait vetítette két részben az Uránia mozi. A szkeccsfilm hat rendező munkáiból áll össze, akik fél-fél órában járnak körül néhányat a civilizáció fellegvárai közül, Kaliforniától Szentpétervárig. A kiválasztott épületek többsége kulturális intézménynek ad otthont (operaház, múzeum, könyvtár, hangversenyterem), de bekerült az összeállításba egy sivatag közepén álló tudományos kutatóközpont, sőt a fegyház is, amelyik állítólag a legemberségesebb a világon. A felkért filmesek maguk választották ki az épületeket, az esetleges szelekció pedig tematikus sokszínűséghez vezetett. A rendezői megközelítésmódok már nem mutatnak ilyen heterogenitást.

Hogy többet nyújtsanak szimpla ismeretterjesztő filmnél, az alkotók szokatlan ötlettel álltak elő: szó szerint vették a mondást, és eljátszottak a gondolattal, mi lenne „ha a falak beszélni tudnának”? Személyiséget adtak az épületeknek, amelyek így narrátorrá válva saját magukat mutatják be. Ha valakinek kétségei lennének, hogy ez jó ötlet-e, sajnos nem tudom megnyugtatni, ugyanis filmen ez pontosan olyan erőltetett, mint ahogy elsőre hangzik. Wim Wenders ötlete nyomán a Berlini Filharmónia pajkos női hangon olvassa fel az „önéletrajzát”, gondosan betartva az események kronológiai sorrendjét. A 200 éves Orosz Nemzeti Könyvtár suttogó baritonján hangzik el a — találóan az orosz irodalmi klasszikusokból összeollózott —, nehézkesre sikerült kísérőszöveg, ahogy az osztrák rendező, Michael Glawogger megálmodta.

prae.hu

Berlini Filharmónia

Szerencsére nem minden rendező ragaszkodott az egyes szám első személyű narrációhoz: az üdítő kivétel Robert Redford kisfilmje, amelyhez az ott dolgozó kutatókkal készült interjúk hanganyagát használta fel és Moby zongorafutamait keverte alá. A forgatás a kaliforniai sivatag közepén álló virológiai kutatóközpontban, a Salk Intézetben zajlott. Az építmény szokatlan geometikus külseje az alapító-építtető Jonas Edward Salk kérése nyomán született, aki arra kérte Louis Kahnt, hogy olyan épületet tervezzen, amilyenbe Picasso is szívesen beköltözne. A végeredmény egy olyan letisztult, geometriai formákból összeálló alkotás lett, amelybe csak úgy zúdul a természetes fény, és amelynek tökéletesen szimmetrikus kialaktásába láthatóan Redford is beleszeretett.

Salk Intézet

Az ígéretes alapötlet ellenére a rendezők többsége sajnos beérte egy mozgóképi idegenvezetéssel, és leragadt a kézenfekvő megoldásnál, az építmények történeti bemutatásánál. Maga Wenders tudta legkevésbé elkerülni a konvencionalitás csapdáját: a gyönyörűséges képekkel csupán illusztrálja a filmben elhangzó adatokat. A másik nagyágyú, Redford alkotását elképesztően látványossá teszik a szimmetrikus kompozíciók, összességében mégis hatalmas giccsé válik az elcsépelt vizuális és szerkesztésbeli megoldásoktól (különösen zavaró, amikor mindet egyszerre használja). A klisék használatában épp csak egy hajszállal marad le a norvég Margreth Olin, aki az Oslói Operaház próbáinak bemutatásakor időről-időre kimerevíti a képet és egy pillanatra fekete-fehérré változtatja. Mégis, az a lenyűgöző képsor, amelyik az építmény tükörfalán végigcsorgó esőt mutatja, kárpótolt az epizód minden közhelyes megoldásáért (pedig abból nincs kevés).

Oslói Operaház

Mindezek ellenére A kultúra katedrálisai nem nélkülözi az eredetiséget és a frissességet sem, ez pedig a dán Michael Madsen rendezésének köszönhető. A világ leghumánusabb börtönével, a szintén Norvégiában található Halden fegyházzal foglalkozik, de nem csak abban különbözik a többi epizódtól, hogy olyan középületet vizsgál, amely a társadalom számára nem hozzáférhető (legalábbis nem a hagyományos módon). Illeszkedve a kortárs építészeti irányzatokhoz, az épület társadalmi kontextusával is foglalkozik, és állítások megfogalmazása helyett egyik kérdést a másik után dobja fel. Ez azért is indokolt, mert a filmben bemutatott legfiatalabb épület megítélése erősen ellentmondásos: 2010-es megnyitása óta rengetegen támadják túlságosan liberális kialakítása és intézménypolitikája miatt, amelyeket azért mégis igazolnak a rövid távon is kimutatható statisztikai eredmények. Are Hoidel igazgató szavai szerint: „Minden elítéltünk visszakerül a társadalomba. Önök milyen embereket látnának szíven maguk körül: frusztráltakat, vagy rehabilitáltakat?[1]”

Madsen tovább gondolja Foucault megfigyelését, amely szerint a modernitás büntetési formája, a börtönbe zárás valójában nem más, mint a társadalomból való kirekesztés eszköze, a bűnösökről való végérvényes lemondás. Azért is roppant érdekes, hogy a rendező a Haldent választotta, mert a megtervezésekor a dán építésziroda, az EMA elsőként ment szembe ezzel a gyakorlattal: a terület kialakításakor azt tartotta szem előtt, hogy a büntetésüket töltők a lehető legemberségesebb körülmények között élhessenek, és fokozatosan visszailleszkedhessenek a társadalomba. Ilyen módon a Halden egyfajta javítóintézetként működik az erdő közepén, ahol eltűnnek az éles határok kint és bent, természet és épített környezet között.

Halden

A filmkészítő csapat egyetlen építésze, a brazil Karim Aïnouz a Pompidou Központról készített remek kisfilmet, amelyben egy nap történéseit követi a kortárs művészeti élet emblematikus helyszínén. Az épületbejárás során a kiállítóterek mellett feltárul a kiszoláglóhelyiségek ajtaja, betekintést nyerünk a színfalak mögé is. Ritkán fordul elő, hogy egy múzeumi tárlatvezetésen a műtárgyak utaztatásának minkéntjére kitérnének, itt azonban azt is látjuk, ahogy gigantikus dobozokba engednek egy nagy kiterjedésű installációt. A fenntartó-üzemeltető személyzet munkája is hangsúlyos lesz: a filmetűd kereteit a biztonsági őr napi rutinja adja, ahogy reggel nyitja, majd napnyugta után lezárja a mozgólépcsőket, az ajtókat, és ellenőrzésképp körbejárja a teret, végighaladva az épületet külső érhálózatként körülölelő üvegcsatornákon. A tetőről filmezett elképesztő képek segítségével a rendező el is helyezi a Pompidou-t a városszövetben. A Berlini Filharmóniát körülvevő Potsdamer Platz jelentősége legalább ennyire indokolta volna a tágabb kontextus megrajzolását.

Pompidou Központ

Bőszen támogattam Wim Wenders kijelentését a Pina Bauschról szóló dokumentumfilmje kapcsán, miszerint a térhatású filmet minden bizonnyal a tánc bemutatására találták ki. Most úgy tűnik, pont ugyanezt gondolja az építészetről is (nem beszélve a közepesen sikerült játékfilmekről: az Every thing will be fine szintén 3D-ben debütált, aminek az okát csak találgatni tudom). A többi rendező most fogott először 3D-kamerát a kezébe. Jól látszik, hogy A kultúra katedrálisait tévéforgalmazásra szánták[3], és a fesztiváloztatás (pontosabban a premierközönség, a 2014-es Berlinale) kedvéért készült a filmből 3D-s változat. A térhatás azonban nagyjából észrevehetetlen maradt, leszámítva a brazil Karim Aïnouz a Pompidou epizódját, aki a többinél bátrabban használta a mélységélességet, így az utolsó felvonásnál végre értelmet nyert a 3D-s szemüvegek viselése. Valójában elég nehéz pozícionálni a filmet, mert mozifilmhez képest túlságosan ismeretterjesztő jellegű, de ha oktatói célokat szolgál, nem könnyű helyén kezelni az epizódok lírai jellegét. Az az érzésem, hogy mindenütt kilógott egy kicsit a fesztiválok programjából, de egy építészeti filmmustrán, amely az abszolút félutat jelenti a két pólus között, megtalálta a tökéletes helyét.

 

[1] Forrás: http://www.businessinsider.com/tour-of-halden-prison-2014-10

[2] Forrás: http://www.erdekesvilag.hu/szuperhumanus-luxusborton-norvagiaban-a-halden-borton/

[3] Forrás: Interjú Wim Wenderssel A kultúra katedrálisai sajtóanyagában: http://www.daz-augsburg.de/downloads/Presseheft_Kathedralen110214.pdf

nyomtat

Szerzők

-- Puskás Lilla --


További írások a rovatból

építészet

Hiány és emlékezet című Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Reflexió a girlscanscan Tripping on Modernist Monuments című kiállításáról
Egy látogatásra érdemes új célpont

Más művészeti ágakról

Gimesi Dóra: Amikor mesélni kezdtek a fák
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés