zene
2007. 10. 30.
Fülbemászó turbógagyi
Soil & Pimp Sessions, A38, 2007. október 19.

Azzal a hipotézissel indultam, hogy a japán zenészek hajlamosak elgondolkodni és elgondolkodtatni befogadó- és tűrőképességünk határairól. A tűréshatáron ezúttal is sikerült átjutnom, bármily magasra állítottam is az ingerküszöböm, de a várt mellékhatás elmaradt - annak köszönhetően, hogy a [a]http://www.jvcmusic.co.jp/soilpimp/eng/index_eng.html[text]Soil & Pimp Sessions[/a] egyszerűen nem zenei eseményt produkált, hanem mulattató show-műsort (lásd például a [a]http://www.youtube.com/watch?v=BAUX8R4GVSQ[text]videó[/a]t).
Kíváncsian vártam a színpadon végre felbukkanó színes, viccesnek szánt öltözékben pompázó figurákra: egy dobos (Midorin), egy szaxofonos (Motoharu) turbánnal a fején, egy trombitás (Tabu Zombie) és egy bőgős (Akita Goldman) - mindketten hawaii-ingben -, valamint egy szintis (Josei) került elő. A frontember (Shacho) kalapot, napszemüveget és fekete öltönyt viselt a fehér ingen.
Rövid, ám annál „hatásosabb” intró után valami olyat kezdtek játszani, amiről csak az jut eszembe, hogy „gyanús”. Slágerekre jellemző, tipikusan refrénszerű dallamok abból a fajtából, amelyekről nehéz eldönteni, hogy hallottuk-e már valahol. A dallamot – amely később sem nőtt túl a néhány hang vagy akkord ismétlésénél – hol a szintetizátor, hol a szaxofon vitte, a többi hangszer pedig ezekbe olvadt bele, ezekhez ízesült, nagyjából ugyanazt játszva. Az elkalandozni amúgy sem akaró hangszereket a punkos dobalap tartotta össze.
A szinti hangszíne helyenként a hőskori jazz-zongoristák játékát idézte, ám a dallam és ritmus többi része csak nyomokban tartalmazta a swing feelinget: a zene fő karakterét a punkos/technós utalások adták. Hiányzott a számokból a dinamika, a szünet, a be-, ki-, le- és felvezetés: pusztán az ismétlés és az állandó intenzitás permanens, örökkévalóságba nyúló katarzisát igyekeztek elérni.
A dinamika és a hangulati váltások hiánya kissé egyhangúvá tette a produkciót – ezt az egyhangúságot az egyszerű, gépies ritmusok sem oldották föl, melyek alapja a kitartóan egyenletes nyolcados lábdob volt. A beharangozott „cunami-erő” csak a „gyorsabban, hangosabban” késztetésben volt tetten érhető.
A közönség – leküzdve kezdeti bizonytalanságát – látványosan és engedelmesen élvezni kezdte a „bulit”, és fogadta a „frontember” ingadozó színvonalú poénjait.
A frontember pedig – váljék dicséretére – minden tőle telhetőt megtett. A kalapos úriemberről aránylag hosszú ideig hittem azt, hogy ő az énekes, aki majd énekelni fog. De nem így történt. Kiderült ugyanis, hogy varieté-mesterrel, moderátorral, karmesterrel és vezérszurkolóval van dolgunk, egy személyben. „PR”-ossal, aki tartja a kapcsolatot a közönséggel: énekeltet, skandáltat, tapsoltatja az embereket, nehogy elkalandozzanak, vagy unatkozni kezdjenek. Nekik háttal állva vezényli a dobost, vagy maga dobol a mikrofonon, míg társai belefeledkeznek a nagy lendülettel való izgés-mozgásba, amellyel csak azt demonstrálják, hogy ők most nagyon is beleélik magukat abba, amit csinálnak.
Unatkozni kezdtem, mígnem egy ponton kísértetiessé vált a sok ismétlés: újra és újra a refrénszerű dallamrészletek, a mérnöki pontossággal apró darabokra szedett refrének, amikből – utánválogatás után – csak a legütősebb és leghatásosabb részek maradnak „színpadképesek”. A számok többnyire egyetlen dallamdarabból és annak ismétléseiből álltak, ám az is előfordult, hogy ugyanaz a rész tért vissza a számok között.
Ezen a kísértetiességen már csaknem elmélkedni kezdtem: nem a reflektivitás mélyebb szintjéről, netán művészi késztetésekről van szó? Hamar letettem azonban erről a gondolatról, mert a produkció több olyan ellentmondást is tartalmazott, amelyek – bár lehetnének filozófiai problémák is – nap mint a nap a populáris zene legtriviálisabb formáiban jelennek meg.
Punk-paródia, vagy Hello Kitty?
Olyan érzésem volt, mintha a színjáték leleplezésének lennék tanúja: a színpadot elfoglaló szereplőknek jutott a játékszerekből, hogy a többieknek – akiknek valami oknál fogva nem jutott játék – ünnepet, örömöt, vidámságot és boldogságot „csináljanak”. A punk mentalitással nem is volna baj, ha közben nem lenne nyilvánvaló a közönségkiszolgálás igénye. Nem ártana egy kicsit több őszinteség és spontaneitás ahhoz, hogy a hangulat hitelesen működjön a jól ismert és bevált „meg lett csinálva” helyett.
A Hello Kitty-jelenség, azaz a semmi habosításában megnyilvánuló túltechnicizálási manőver tovább gyűrűzik: blöffszagot árasztó homlokzat, gondolattalan felszín alól törnek elő a tömeghipnózis erői, és ezzel párhuzamosan bebizonyosodik, hogy létezik olyan koreográfia, amelyhez nincs tánc, mint ahogy létezik olyan rajzfilmfigura is, amelyhez nincsen rajzfilm.

Rövid, ám annál „hatásosabb” intró után valami olyat kezdtek játszani, amiről csak az jut eszembe, hogy „gyanús”. Slágerekre jellemző, tipikusan refrénszerű dallamok abból a fajtából, amelyekről nehéz eldönteni, hogy hallottuk-e már valahol. A dallamot – amely később sem nőtt túl a néhány hang vagy akkord ismétlésénél – hol a szintetizátor, hol a szaxofon vitte, a többi hangszer pedig ezekbe olvadt bele, ezekhez ízesült, nagyjából ugyanazt játszva. Az elkalandozni amúgy sem akaró hangszereket a punkos dobalap tartotta össze.
A szinti hangszíne helyenként a hőskori jazz-zongoristák játékát idézte, ám a dallam és ritmus többi része csak nyomokban tartalmazta a swing feelinget: a zene fő karakterét a punkos/technós utalások adták. Hiányzott a számokból a dinamika, a szünet, a be-, ki-, le- és felvezetés: pusztán az ismétlés és az állandó intenzitás permanens, örökkévalóságba nyúló katarzisát igyekeztek elérni.
A dinamika és a hangulati váltások hiánya kissé egyhangúvá tette a produkciót – ezt az egyhangúságot az egyszerű, gépies ritmusok sem oldották föl, melyek alapja a kitartóan egyenletes nyolcados lábdob volt. A beharangozott „cunami-erő” csak a „gyorsabban, hangosabban” késztetésben volt tetten érhető.
A közönség – leküzdve kezdeti bizonytalanságát – látványosan és engedelmesen élvezni kezdte a „bulit”, és fogadta a „frontember” ingadozó színvonalú poénjait.
A frontember pedig – váljék dicséretére – minden tőle telhetőt megtett. A kalapos úriemberről aránylag hosszú ideig hittem azt, hogy ő az énekes, aki majd énekelni fog. De nem így történt. Kiderült ugyanis, hogy varieté-mesterrel, moderátorral, karmesterrel és vezérszurkolóval van dolgunk, egy személyben. „PR”-ossal, aki tartja a kapcsolatot a közönséggel: énekeltet, skandáltat, tapsoltatja az embereket, nehogy elkalandozzanak, vagy unatkozni kezdjenek. Nekik háttal állva vezényli a dobost, vagy maga dobol a mikrofonon, míg társai belefeledkeznek a nagy lendülettel való izgés-mozgásba, amellyel csak azt demonstrálják, hogy ők most nagyon is beleélik magukat abba, amit csinálnak.

Ezen a kísértetiességen már csaknem elmélkedni kezdtem: nem a reflektivitás mélyebb szintjéről, netán művészi késztetésekről van szó? Hamar letettem azonban erről a gondolatról, mert a produkció több olyan ellentmondást is tartalmazott, amelyek – bár lehetnének filozófiai problémák is – nap mint a nap a populáris zene legtriviálisabb formáiban jelennek meg.
Punk-paródia, vagy Hello Kitty?

A Hello Kitty-jelenség, azaz a semmi habosításában megnyilvánuló túltechnicizálási manőver tovább gyűrűzik: blöffszagot árasztó homlokzat, gondolattalan felszín alól törnek elő a tömeghipnózis erői, és ezzel párhuzamosan bebizonyosodik, hogy létezik olyan koreográfia, amelyhez nincs tánc, mint ahogy létezik olyan rajzfilmfigura is, amelyhez nincsen rajzfilm.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?