zene
2007. 10. 27.
Labirintusok útvesztőiben
Csalog Gábor: Labirintusok és fúgák. Trafó, 2007 október 21.

A Trafó nagytermébe lépve először a szokatlan elrendezés sokkolt: a székek a színpadon, a zongora és cselló köré voltak elrendezve, igazi kamara-előadást ígérve a mintegy 200 fős, jobbára bennfentes magyar-kortárszene-rajongó közönség számára.
[a]http://info.bmc.hu/site/muvesz/found_page.php?search=Kondor+%C1d%E1m&search_tol=&search_ig=&valaszt=nev&valaszt2=&posted=true&type=C&submit.x=41&submit.y=8[text]Kondor Ádám[/a] műve – Partita csellóra és zongorára – a két hangszer eltérő kifejezésbeli adottságaira épült. A cselló hosszan kitartott hanggal indított – amely szinte észrevétlenül, centről-centre süllyedt. Ebbe a mikrotonális kontextusba olvadtak bele a finoman intonált zongorahangzatok. A vezető szerep a csellóé volt, ahogy „feladta a leckét” a zongora számára: és be kell vallanom, zseniálisnak éreztem, ahogy a zongora „merev” hangjai beleolvadnak a különlegesen intonált, ide-oda csúszkáló cselló-szólamba.
A következő, Beethoven darab előtti csend túl hosszúra nyúlt – és ez a késés csak torlódott a 3 órás előadás során. Meg tudom érteni a csendet: nehéz volt átállni az egyébként szintén zseniális, ám mégiscsak pre-romantikus Beethoven-darabra (D-dúr szonáta csellóra és zongorára), amelyben a cselló főként a fontosabb, nagy ívű dallamok kiemelésére szolgált. A Kondor-darabban csillogó csellóhang most rendkívül színtelennek hatott.
Talán nem véletlen, hogy már ekkor kezdett átrendeződni a színpad: egyesek felálltak az előadás közben, s ha nem is (mind) távoztak, az intimitásból mégis a távoli, emelt nézőtér ülőkéi felé vonultak.
A szünet után [a]http://info.bmc.hu/site/muvesz/found_page.php?table=SZERZO&id=78[text]Csapó Gyula[/a] műveit adták elő a zenészek. Az előbb még Beethovenhez szokott fül kissé lassan állt át a hat hang időben és magasságban – olykor véletlenszerűen – variált zenéjére: Hat hangból álló formula ismétlődik, miközben állandó variánsokat termel, mint a vízfolyás, ahogy a sziklát alakítja. Ebben a darabban az [is] érdekelt, hogy egy repetitív folyamatba belejátszó véletlenek által hogyan lehet a zenei érdeklődést fenntartani anélkül, hogy a ‚fejlesztés’, a ‚fokozás’ csapdáiba esnénk. Célom az volt, hogy a zene valóban legyen ‚mind tömöttebb’, de repüljön, ne hízzon. Ne legyen mozdulatlan, de ne is fokozódjon (Csapó Gyula).
Az előadott művek (Labirintus – csellóra és Egyenes labirintus – zongorára) párt alkottak: a csellón szinte természetesen ható különös hangzat-kibontások után valóban bámulatra méltó volt, ahogy [a]http://info.bmc.hu/site/muvesz/found_page.php?table=ZENESZ&id=731[text]Csalog Gábor[/a] csodálatos előadásában nagyjából ugyanaz a hangkép bontakozik ki az egymást szabálytalan időközökkel követő hangokból. Ez a zenei tömb legalább egységes volt.
Talán nem voltam egyedül azon elvárásommal, hogy az újabb szünet utáni, utolsó zenei blokk valamiféle értelmet, lezárást ad a kortárs magyar zeneszerzők és Beethoven némiképp ad hoc párosításának.
A Beethoven-szonáta első tételében a harmóniakapcsolások meghökkentően avantgárd rendszere, az ekként kitágított szerkezet dimenziói a kozmikus száguldás élményét adják. A második tétel hangvétele pimaszabb, mint bármely 20. századi zenéé, a romantikus lassú tétel magányos és filozofikus – egyfajta utazás a senkiföldjére. A zárótétel lassú bevezetése furcsa fokozással szinte rakétaként lövell ki egy témát, s olyan fúgát hoz létre, amely a legpontosabb matematikát (ilyet Bachon kívül csak Beethoven tudott) delíriumos őrjöngéssel ötvözi (Csalog Gábor).
Beethoven B-dúr szonátája (op. 106 No. 29 – Hammerklavier) valóban rendkívül modernnek hat a pre-romantikus érában/paradigmában: gyakori átmenő hangjai, avantgárdként ható harmóniafűzései, valamint a zongorahangok szinte gépies(en egyenletes), kalapácsütés-szerű sorozata meglepő, mégis alapvetően tonális zene.
Talán két – kortárs és pre-romantikus – blokk meggyőzőbb lett volna, ám az megosztotta volna a közönséget. Így csak az élményeket osztotta meg az előadás: a(z egyébként is különböző zenei megoldásokat alkalmazó) kortárs darabok között inkább csak elidegenítő effektusként hatott Beethoven zenéje, s az utolsó szonáta nem hogy kapcsolatot teremtett, inkább kiazmát hozott létre a két nagyon különböző zenei korszak között (nem beszélve a zeneszerzői kvalitásokról).
Szeretem a kortárs zenét – ahogy a kortárs magyar szerzőket is. Katasztrofálisnak tartom a kortárs magyar zene mai helyzetét: a legtöbb előadó szakmai, valamint rokonokból és barátokból álló közönség előtt játszik, miközben egyre szűnnek meg a fórumot teremtő fesztiválok (pl. Making New Waves), illetve műhelyek (pl. a Magyar Rádió elektroakusztikus zenei stúdiója – lásd erről [a]http://prae.hu/prae/articles.php?aid=608[text]Keuler Jenő írásá[/a]t).
De nem gondolom, hogy a véletlenszerű korszakpárosítás, idegen közönségek kisajátítása, az erőszakos „kapcsolatteremtés” megoldást nyújt erre a problémára. Kizárólag átgondolt műsor-politikától, valamint jól felépített, koncepciózus előadásoktól várható a megoldás. Egyébként csak a labirintus útvesztőiben bolyongunk.
Előadott művek:
Kondor Ádám: Partita csellóra és zongorára
Beethoven: D-dúr szonáta csellóra és zongorára (op. 102 No. 2)
szünet
Csapó Gyula: Labirintus – csellóra (részletek)
Csapó Gyula: Egyenes labirintus – zongorára
szünet
Beethoven: B-dúr szonáta (op. 106 No. 29, Hammerklavier)
Közreműködött:
Csalog Gábor – zongora
Varga István – cselló
[a]http://info.bmc.hu/site/muvesz/found_page.php?search=Kondor+%C1d%E1m&search_tol=&search_ig=&valaszt=nev&valaszt2=&posted=true&type=C&submit.x=41&submit.y=8[text]Kondor Ádám[/a] műve – Partita csellóra és zongorára – a két hangszer eltérő kifejezésbeli adottságaira épült. A cselló hosszan kitartott hanggal indított – amely szinte észrevétlenül, centről-centre süllyedt. Ebbe a mikrotonális kontextusba olvadtak bele a finoman intonált zongorahangzatok. A vezető szerep a csellóé volt, ahogy „feladta a leckét” a zongora számára: és be kell vallanom, zseniálisnak éreztem, ahogy a zongora „merev” hangjai beleolvadnak a különlegesen intonált, ide-oda csúszkáló cselló-szólamba.
A következő, Beethoven darab előtti csend túl hosszúra nyúlt – és ez a késés csak torlódott a 3 órás előadás során. Meg tudom érteni a csendet: nehéz volt átállni az egyébként szintén zseniális, ám mégiscsak pre-romantikus Beethoven-darabra (D-dúr szonáta csellóra és zongorára), amelyben a cselló főként a fontosabb, nagy ívű dallamok kiemelésére szolgált. A Kondor-darabban csillogó csellóhang most rendkívül színtelennek hatott.
Talán nem véletlen, hogy már ekkor kezdett átrendeződni a színpad: egyesek felálltak az előadás közben, s ha nem is (mind) távoztak, az intimitásból mégis a távoli, emelt nézőtér ülőkéi felé vonultak.
A szünet után [a]http://info.bmc.hu/site/muvesz/found_page.php?table=SZERZO&id=78[text]Csapó Gyula[/a] műveit adták elő a zenészek. Az előbb még Beethovenhez szokott fül kissé lassan állt át a hat hang időben és magasságban – olykor véletlenszerűen – variált zenéjére: Hat hangból álló formula ismétlődik, miközben állandó variánsokat termel, mint a vízfolyás, ahogy a sziklát alakítja. Ebben a darabban az [is] érdekelt, hogy egy repetitív folyamatba belejátszó véletlenek által hogyan lehet a zenei érdeklődést fenntartani anélkül, hogy a ‚fejlesztés’, a ‚fokozás’ csapdáiba esnénk. Célom az volt, hogy a zene valóban legyen ‚mind tömöttebb’, de repüljön, ne hízzon. Ne legyen mozdulatlan, de ne is fokozódjon (Csapó Gyula).

Talán nem voltam egyedül azon elvárásommal, hogy az újabb szünet utáni, utolsó zenei blokk valamiféle értelmet, lezárást ad a kortárs magyar zeneszerzők és Beethoven némiképp ad hoc párosításának.
A Beethoven-szonáta első tételében a harmóniakapcsolások meghökkentően avantgárd rendszere, az ekként kitágított szerkezet dimenziói a kozmikus száguldás élményét adják. A második tétel hangvétele pimaszabb, mint bármely 20. századi zenéé, a romantikus lassú tétel magányos és filozofikus – egyfajta utazás a senkiföldjére. A zárótétel lassú bevezetése furcsa fokozással szinte rakétaként lövell ki egy témát, s olyan fúgát hoz létre, amely a legpontosabb matematikát (ilyet Bachon kívül csak Beethoven tudott) delíriumos őrjöngéssel ötvözi (Csalog Gábor).
Beethoven B-dúr szonátája (op. 106 No. 29 – Hammerklavier) valóban rendkívül modernnek hat a pre-romantikus érában/paradigmában: gyakori átmenő hangjai, avantgárdként ható harmóniafűzései, valamint a zongorahangok szinte gépies(en egyenletes), kalapácsütés-szerű sorozata meglepő, mégis alapvetően tonális zene.
Talán két – kortárs és pre-romantikus – blokk meggyőzőbb lett volna, ám az megosztotta volna a közönséget. Így csak az élményeket osztotta meg az előadás: a(z egyébként is különböző zenei megoldásokat alkalmazó) kortárs darabok között inkább csak elidegenítő effektusként hatott Beethoven zenéje, s az utolsó szonáta nem hogy kapcsolatot teremtett, inkább kiazmát hozott létre a két nagyon különböző zenei korszak között (nem beszélve a zeneszerzői kvalitásokról).
Szeretem a kortárs zenét – ahogy a kortárs magyar szerzőket is. Katasztrofálisnak tartom a kortárs magyar zene mai helyzetét: a legtöbb előadó szakmai, valamint rokonokból és barátokból álló közönség előtt játszik, miközben egyre szűnnek meg a fórumot teremtő fesztiválok (pl. Making New Waves), illetve műhelyek (pl. a Magyar Rádió elektroakusztikus zenei stúdiója – lásd erről [a]http://prae.hu/prae/articles.php?aid=608[text]Keuler Jenő írásá[/a]t).
De nem gondolom, hogy a véletlenszerű korszakpárosítás, idegen közönségek kisajátítása, az erőszakos „kapcsolatteremtés” megoldást nyújt erre a problémára. Kizárólag átgondolt műsor-politikától, valamint jól felépített, koncepciózus előadásoktól várható a megoldás. Egyébként csak a labirintus útvesztőiben bolyongunk.
Előadott művek:
Kondor Ádám: Partita csellóra és zongorára
Beethoven: D-dúr szonáta csellóra és zongorára (op. 102 No. 2)
szünet
Csapó Gyula: Labirintus – csellóra (részletek)
Csapó Gyula: Egyenes labirintus – zongorára
szünet
Beethoven: B-dúr szonáta (op. 106 No. 29, Hammerklavier)
Közreműködött:
Csalog Gábor – zongora
Varga István – cselló
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval