bezár
 

zene

2015. 03. 28.
Sóhajok a fedélzeten
A Titanic Filmfesztivál bemutatja: Claudio Simonetti's Goblin performs Dario Argento's Suspiria, Trottel Stereodream Experience
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem mindennapi koncertnek  adott otthont az A38 Hajó: a kultikus horrorok  nagy hatású score-jával elhíresült Claudio Simonetti-féle Goblin adott elő élő filmzenét legnevesebb mozijuk, a Sóhajok (Suspiria) aláfestéseként. Akik egyszerre zene- és filmrajongók, azok számára ez volt a tökéletes előadás.

A Goblin zenéje kapcsán meg szokás említeni, hogy a ‘70-es évek angol progresszív rockjának hatására kezdték pályájukat, brit példaképeiktől pedig elsősorban a klasszikus zene és a szintetizátor kiemelt használatával tértek el. Az együttes - ami ma már egyet jelent a frontemberrel, ezért is futnak Claudio Simonetti’s Goblin néven - viszont sokat köszönhet a rendező Dario Argentónak is: a filmművészet szerves része zenei pályafutásuknak.

prae.hu

Az “olasz Hitchcock” rockbandát akart felkérni a Mélyvörös és a Sóhajok zenéjének szerzésére, de nem valami garázsból - Simonetti a római Santa Cecilia zeneakadémián tanult. Ami egyrészt megmagyarázza, honnan a komolyzenei ihletés a Goblinban, másrészt azt, hogy tudatos választás volt Argento részéről, aki maga is divatos, ám alantasnak elkönyvelt (réteg)zsánerben (a rock irodalmi és filmes megfelelőjének is tekinthető horror) alkotott a magas művészet kívánalmait teljesítő kivitelben. A Sóhajok esetében mind a rock, mind a horror progresszív. Vizualitása alapján e film kísérleti avantgárd műnek is beillik: elég harsány, elidegenítő, camp-es összművészeti stilizációjára és eklektikus narrációjára gondolni.

Ha csak a képi világ után is, ám egyik legfontosabb szegmense a filmzene: e szempontból Simonetti Argento legfontosabb alkotótársának tekinthető, kettejük később is folytatódó kollaborációjához olyanok mérhetőek, mint pl. Herzog és a Popol Vuh.

A Sóhajok párját ritkító darab az olasz filmművészetben, Argento pedig fekete bárány volt, e munkája mégis illik néhány trendbe: nagy amerikai zsánerklasszikusokra, azok stílszerűen barokkosabb olasz utánzataira és Mario Bava filmjeire egyaránt hajaz. És ugyanez érvényes a score-jára is, hisz az olasz horror ekkoriban az amerikai drogfilmek pszichedelikus stílusát vette át. Nem csak Simonetti köszönhet tehát sokat Argentónak, de fordítva is: a Sóhajok nagyot vesztett volna hatásából a Golbin zenéje nélkül.

Miközben Simonetti és a Goblin ad hagyományos koncerteket is napjainkban, az élő Sóhajok filmzene tökéletes projektnek ígérkezett, és nem csak a rock-os score okán. Argento nagyobb hangsúllyal használta a zenét a horrorfilmes terror eszközeként, mint bárki előtte vagy utána. Míg a fősodor filmjeinek zenéje általában alig észrevehető, addig a Sóhajokban feltűnően non-diegetikus, nem csupán aláfesti, de már-már kommentálja, sőt olykor ellenpontozza is a képet.

Amikor a cselekmény szerint síri csend van, Argentónál akkor lesznek csak igazán zajosak a hangszerek, amivel paradox módon sikerült megteremtenie az idegtépő, fenyegető csend feszült atmoszféráját. A filmben főleg akkor erősödik fel a zene, amikor horror-jelenet következik, így a kakofónikus zajkavalkád (lásd a Witch és Sighs című tételeket) egyszerre fejezi ki és adja át a karakterek zavarodottságát, valamint érezteti az események természetfeletti, misztikus irányát.

A markáns filmzene azt is lehetővé tette Argentónak, hogy szabadabban vágja és jelenetezze a filmet: a Goblin szuggesztív, delejes zenéje olyan jeleneteket is egybentart, amik enélkül szétesnének. Néha a film mintha csak háttérvetítés, VJ-zés lenne egy koncert mögött.

A Sóhajok esztétikája camp vonásokat mutat, így a maga idejében, az olasz mozikban sokkal inkább hathatott összeművészeti performanszként, mint főáramlatbeli valóságillúzióként. (Argentót egy ízben opera rendezésére kérték fel, és van egy Opera című filmje is.) A score még DVD-n nézve is szokatlanul hangos (annak is szánták), így egy rockkoncert hangerejével optimális csak igazán. Napjainkban ráadásul egyre több DVD-re és Blu-rayre kerül extra tartalomként a film önállóan meghallgatható zenei hangsávja: a Goblin muzsikája a maga útját járja Argento műveiben, filmzene koncert során életre kelteni tehát több mint adekvát.

Az e koncerten főleg billentyűző, ritkábban gitározó Simonetti három zenésztársával állt színpadra, akik a Sóhajok score-jának számos hangszere közül a legfontosabbakon játszottak: buzukin, ütősökön és basszuson. A filmet három vásznon vetítették, a két kisebb, magasra szerelt szélsőt mindenki tisztán láthatta, a zenekar mögé felhúzott középsőt viszont legfeljebb az első sorból lehetett teljes egészében befogadni, ráadásul ezen a színek is fakóbbak voltak. A mozi angolul pergett, de ez nem hiba: a Sóhajoknak egyébként sem a sztori az erőssége, és ami cselekménye van, azt a képekből is könnyedén meg lehet érteni - mintha csak némafilmet néznénk (Argentót némafilmek is inspirálták).

Simonetti komolyan vette a live score (élő filmzene) koncepciót, azaz hűségesen alárendelte magát a mozinak. Hiba nélkül előadták a film kísérőzenéjét, csak néhol cifrázták, költötték tovább egy kicsit, de sosem a moziélmény kárára. Hagyták élni a filmet, és egy ilyen kultuszú mozi esetében nehéz hibáztatni őket ezért: amikor a filmben nem volt zene - pl. egy beszélgetős jelenetben - akkor ők is letették a hangszert.

Ez akár még ellenszenvet is kelthet a közönség azon tagjaiban, akiket nem a film iránti rajongás vonzott be, hisz a 90 percesnek meghirdetett performansz így gyakorlatilag egyórásra zsugorodott. Viszont nem csak a kultusz tiszteletben tartása okán volt helyes döntés pihentetni a hangszereket a beszélgetős jelenetek alkalmával, hisz akár értjük, mit mondanak, akár nem, Simonetti és a Goblin ezen filmzenealbuma mégis a mozival együtt hat csak igazán.

Ha a film ismerete nélkül hallgatjuk meg a Suspiria korongot, akkor is fülbemászónak és atmoszférikusnak találjuk majd a Goblin zenéjét, ugyanakkor a tételek hipnotikusabb részei mégiscsak olyan egyszerűek, mint egy mondóka vagy egy altatódal (lásd a Suspiria című darabot), e témák elsősorban a tündérmesei hangvételű Argento-opusz alatt érik el a kívánt hatást.

A zenészeknek tőlünk viszont szerencsére nem volt félnivalójuk: a közönség vigyázzban állva nézte végig a másfél órás, 38 éve bemutatott olasz horrort, ami ráadásul olyannyira camp-es, hogy még annak idején is kapott szélsőségesen negatív reakciókat. Megelőzte a korát, kultusza mára kinőtte magát, ám még napjainkban is válthat ki gúnyos nevetést, akár elit egyetemek filmszakosaiból is.

E koncert rávilágított, hogy meglepően sok a beszélgetős jelenet a Sóhajokban, ami szintén bizonyítja, hogy művészhorrorról van szó, hisz nem másfél órás mészárszéket látunk. E zenementes részek véleményem szerint nem voltak a koncertélmény kárára, ellenkezőleg.

Ehhez képest a tucatnyi fülbemászó slágert felvonultató hagyományos fellépések túl töménynek, zanzásnak tűnnek: a zenészek megpróbálják másfél óra alatt végig tetőponton tartani az élményt, ami lehetetlen.

Jelen koncerten a szövegelős részek alatt lehetett inni még egy sört, elmenni a mosdóba, megbeszélni a történteket a társaságunkkal, míg más előadások alkalmával mindeközben egy-egy zseniális dalról maradunk le. (A hagyományos koncertélményre vágyók pedig az előzenekarként fellépő Trottel Stereodream Experience-től kaphatták meg a magukét.)

Hibaként legfeljebb annyi róható fel, hogy talán épp Simonetti mester kapott kevesebb hangerőt a kelleténél, legyen szó orgonájáról vagy háttérvokáljáról. A többi hangszeres (is) igyekezett rekonstruálni a film címszereplő sóhajait, amit viszont nem igazán lehetett megkülönböztetni a mozi hangsávjában hallható hörgésektől.

Egy live score lehetőségei erősen behatároltak, ám ezen belül Simonetti és a Goblin koncertje szinte tökéletes volt: a Sóhajok maximális hatásfokkal teljesített, és e filmet már csak kultikus volta okán is így a legoptimálisabb megnézni.

A Suspiria kétfrontos támadást intéz a publikum ellen kép és hang formájában, ami élőben még hatékonyabbnak bizonyult, hisz - ha csak vizuális téren is - meg kellett osztanunk figyelmünket a vászon és a zenészek közt. Így aztán amikor a dobos hirtelen odacsapott, az egyúttal horrorfilmes busz-effektusként, azaz ugratásként, ijesztésként is hatott.

A Sóhajok már csak azért is tökéletes alapanyag egy live score koncerthez, mert a nyitányban és a zárásban a leghangosabb, ami mintegy keretbe foglalja a köztük történteket, az intro és az outro is kipipálható.

Argento filmjei mellett Simonetti és a Goblin zenéi addiktív anyagok, így ezek után megnőhet az érdeklődés  hagyományos koncertfellépésükre vagy akár a másik live score projektjükre, a Sóhajoknál földhözragadtabb, ám zenei világában majdnem ugyanolyan gazdag Mélyvörös előadására.

nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés