bezár
 

építészet

2015. 03. 19.
Megkedveltük a brutalista betont, szerintünk szép!
Beszámoló a 7. Budapesti Építészeti Filmnapokról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Budapesti Építészeti Filmnapok – speciális tematikája ellenére – eddig sem volt szűk rétegközönségnek szóló fesztivál. Az idei szelekcióba azonban a szokásosnál is több olyan film került, amely túlmutat azon, hogy kizárólag épületeket mutasson be. Ebben az évben a városi önszerveződő közösségekről szóló alkotások kerültek előtérbe. A népszerű téma beemelésével a fesztivál programja az eddigieknél is szélesebb közönséget tudott megszólítani. A legkelendőbb filmek, amelyekre előre elfogytak a jegyek, dupláztak is a Toldi moziban.

Közösség – építés

Ahogy a fesztivált szervező Kortárs Építészeti Központ képviseletében Polyák Levente is kiemelte a megnyitógálán, a szakmai diskurzusban magukról az épületekről egyre inkább azok szociális kontextusára helyeződik át a hangsúly. Éppen ezért idén kiemelt szerep jutott a társadalmi kérdésekkel is foglalkozó, elsősorban a városi közösségépítésről szóló filmeknek, amelyek esetenként még aktivitásra is sarkallják a nézőt. Fabio Petronilli inspiráló rövidfilmjében, a H2T-ben (2013) milánói építészek kis csoportja érkezik Trafariába, hogy a városszéli halásztelepen közösségi kertet hozzanak létre a helyiek bevonásával. Az itt élő családok maguk építette kalyibákban élnek mindenféle támogatás vagy külső segítség nélkül, azzal a tudattal, hogy a városvezetés bármikor kilakoltathatja őket. A H2T projekt, amelyben a tervezéstől a megvalósításig minden egyes munkafázis közös, összehozza a falu lakóit. Arról nem is beszélve, hogy a raklapokból, pozdorjalemezekből és fahulladékból összeeszkábált bódék, padok és virágládák biztosítják a teret a későbbi közösségi tevékenységeknek is.

prae.hu

H2T

Az a gondolat, hogy ha az önkormányzat hátat fordít, a lakók összefogása teheti élhetőbbé a környezetet, a fesztivál nyitófilmjében is megjelent. A meglehetősen komor hangvételű Telepi álmodozás (Estate, a Reverie, 2015) London külvárosában, a jobb sorsra érdemes Haggerson-lakótelepen játszódik, amelyet a környékbeliek veszélyes, lepusztult épületegyüttesnek tartanak és ha csak tehetik, messzrire elkerülnek. A filmet készítő Andrea Luka Zimmerman korábban maga is itt élt, az izgalmas lehetőségeket kínáló belső nézőpont azonban nem jelent meg a filmben. Egy katalógust láttunk a lebontásra váró épületek utolsó lakóiról: idős, beteg és magányos emberek felsorakoztatott portréit. Ezeket a jeleneteket nézve néha az volt az érzésem, hogy egyedül a házhoz való ragaszkodásuk tartja őket életben. A film az épületek lebontása előtti utolsó nyolc év történéseit sűríti össze. Ahogy fogyatkoznak a lakosok és gyarapodnak a bedeszkázott ablakok, a közösség egyre összetartóbbá válik. Különböző performanszokkal igyekeznek elnyerni a környékbeliek rokonszenvét, színesre festik a belső udvart és felolvasásokat, hangulatos pikniket szerveznek. A kissé hirtelen lezárt filmből sajnos nem derül ki, hogy a lakótelep felszámolása után tartósnak bizonyulnak-e a szomszédságból lett barátságok. Pedig az igazán érdekes kérdés az lett volna, hogy fennmarad-e a közösség, ha megszűnnek a mindennapos találkozások és az együttesen megoldandó problémák.

Telepi álmodozás

„Megkedveltük a brutalista betont, szerintünk szép!”

Ez a mondat, amely a Barbakánia (Barbicania, 2014, Ila Bêka, Louise Lemoine) című filmben hangzott el egy lakókkal készített rövid interjúban, a háború utáni betonépítészet ellentmondásos megítélésének esszenciája is lehetne. A Budapesti Építészeti Filmnapok idei kiadása kiemelten foglalkozott a brutalista irányzat egyik jelentős képviselőjével, nevezetesen a brit fővárosban található Barbican Centre-rel. Az erődítmény-szerű épületegyüttes magán hordozza a brutalizmus legfőbb jellegzetességeit, és mint ilyen, a praktikumot magasan az esztétikum fölé helyezi. 2003-ban egyenesen London legrondább épületének választották[1], ennek ellenére népes rajongótábora van[2], közülük a legszerencsésebb közel 2000 fő Barbican Estate lakójának mondhatja magát.

Barbakánia

Az épületcsoport vizuális megjelenésére a Túlságosan régóta (Callum Cooper, 2014) című rövidfilm hívta fel a figyelmet. Ez valójában egy rendkívül látványos videoklip, amelyben a Metronomy nevű britpop zenekar tagjai bejárják Barbakánia betonlabirintusát. Az M.C. Escher litográfiáit[3] és Orosz István grafikus animációit [4] egyaránt felidéző alkotás a megkapó kameramozgások, a profi vágás és a térbeli síkokkal való játék együttesével zavarja össze a nézőt. A térbeli orientációs pontok elvesztésével, az irányok relativizálódásával felcserélődik a „fent” és a „lent”, a „kint” és a „bent”. Egy-két percnyi szédülés után jó eséllyel azon kapjuk magunkat, hogy már bele is szerettünk a masszív lépcsőkbe, a szokatlan formájú belső udvarokba és a keskeny, lőrésszerű ablakokba. Mondanom sem kell, hogy a videó formátum elbújhat amellett az élmény mellett, amelyet a nagy vászonra vetítés adott, de még képernyőn is érdemes végignézni Callum Cooper elképesztő vízióját:

A rövidke videoklip ügyes felvezetés volt a már említett Barbakánia című egész estés pszeudo-dokumentumfilm előtt. Valósággal hipnotizálva éreztem magam a teret meggörbítő daruzások által, és alig vártam, hogy alaposabban bejárhassam a betonkolosszust. Ila Bêka és Louise Lemoine alkotása meg is adta erre a lehetőséget. A cinéma verité módszerével készült filmben az épület egyes részei és azok lakói azonos hangsúlyt kapnak. Megjelennek a közösségi terek, a Barbakán Művészeti Központ intézményei, nem beszélve a színfalak mögött működő kiszolgálóegységről és az itt dolgozó személyzetről. A remek humorú alkotás úgy ábrázolja Barbakániát, mint egy különálló kis államot, amelynek saját postása, gondnoka, házipszichológusa, íratlan szabályrendszere, sőt saját időjárása is van. A film készítői még a „barbakán identitást” is igyekeznek megragadni a lakók és az itt dolgozók segítségével.

Barbakánia

A háromtagú stáb egy hónapon keresztül forgatott a Barbican Estate-ben, a naponként rögzített epizódokból áll össze a film 90 perce, amelyek mindegyike külön címet is kapott. A jelenetek sokféleségének köszönhető a film heterogenitása: láthatunk Leger Gépi balettje (Ballet mecanique, 1924) előtt tisztelgő izgalmas formai játékot, a járókelők árnyékának impersszionista lenyomatát (A fa), illetve egy montázsszekvenciát, amelyik éppen csak a lábakat engedi látni (Piros cipők). Máskor hagyományos interjúrészletek ismertetnek meg a meglehetősen különc lakók személyes történeteivel (Több, mint egy királynő; A zongoraóra), lakásaik minden zegével-zugával (A sólyom), vagy éppen a trópusi üvegházzal, ahová mindenkinek szabad bejárása van (A könnyezőpálma című részben). Feltűnő, hogy a megkérdezettek meglepően tájékozottak Barbakánia történelmében. Mondataiból sugárzik a büszkeség és egyfajta egészséges lokálpatriotizmus. A film végkicsengése az, hogy bár a brutalizmus mint irányzat megosztó a városi lakosság körében, az ilyen épületek lakói A rondaság szépségét hirdetik (hogy még egy epizód címét megemlítsük).

Lakatlan otthonok – otthontalan lakók

A befejezetlen városrészeket bemutató rövidfilmek közül a Házak mindenkinek (Casas para todos, 2013) című spanyol esettanulmány volt kiemelkedő. Gereon Wetzel alkotása a gazdasági válság következtében kialakult ellentmondásos helyzetet tárja fel: az egyik oldalon félbehagyott, üresen álló lakásokat mutat be, a másikon 36 elszegényedett és kilakoltatott családot, akik kénytelenek ezeket az épületeket illegálisan elfoglalni, mert nem tudják kifizetni a lakbért. Ennek a problémának az isztambuli változata jelenik meg Sinem Serap Duran Megfelelő (2011) című filmjében, amelyben egy, a városrendezési munkálatok következtében utcára tett család költözik be egy elhagyatott bevásárlóközpontba. A szülők igyekeznek élhetővé tenni az ürességtől kongó, roppant tereket és saját igényeik szerint kialakítani egy átmeneti lakást az üres üzletsorok közötti folyosódarabon.

Megfelelő

A Házak mindenkinek éles ellentétekre épül. Újra és újra megismétlődik a hangsáv és a képtartalom ütköztetésének gesztusa. Bevágott rádióriportokból politikusok és befolyásos üzletemberek minden realitást nélkülöző ígéretei hangzanak el a lakásproblémák megoldása kapcsán, ezekre pedig minden alkalommal a félkészen álló, elhagyott lakótelepek képei felelnek -íme az ígéretek és a teljesítésük. A filmet a házakra kiszögelt „Eladó” táblákról készült snittek tagolják, sajátos ritmust adva ezzel a filmnek. A gazzal benőtt játszótér látványa egy pillanatra a jövőre való teljes reménytelenség érzését engedi be a filmbe, de mielőtt eluralkodna a filmen a pesszimizmus, Wetzel gyorsan feloldja a hangulatot egy adag szarkazmussal. Megmutatja, mi lesz az üres épületek és terek sorsa: a lakópark udvarán a legelő kecskék veszik át az uralmat, a teljesen üres hatsávos autópályán deszkások gyakorolnak trükköket, az üres telep házait a környékbeliek jobb híján paintball-pályának használják. A film állítása szerint a válság mellett az értelmetlen beruházások is hozzájárultak ahhoz, hogy idáig fajuljon a helyzet. Csak egy példa a pazarlásra válság idején: a nemrég megnyitott andalúziai Córdoba Reptér szinte teljesen használaton kívül maradt, itt ma kizárólag kormányzati- és magángépek landolnak[5].

Házak mindenkinek

Az emberek hiányát a filmben leginkább a csend érzékelteti. Néha felerősödnek a zajok: a szél zúgása, a fák ágainak összekoccanása jelzi, hogy a természet lassanként visszafoglalja a területet. Hasonlóképpen a zene és a városi zörejek teljes elhagyásával hangsúlyozza a lakatlanságot a grúz rövidfilm, a Lazika, a szellemváros (Mariam Natroshvili, Detu Jintcharadze, 2014). Ahogy ezt az inzertekben megjelenített, néma narráció felidézi, a település sosem készült el, mivel a miniszterelnök utasítására félbehagyták az építkezést. Ma csak félkész, hátrahagyott házak maradványai emlékeztetnek arra, hogy itt valaha kereskedelmi központot akartak létesíteni. A kisfilm alkotói a kissé érzelgős feliratokkal negatív leltárt készítenek arról, mi hiányzik ezekből az épületekből: a boltokba érkező friss áru illata, a kávégépek sistergésének hangja, a gyerekzsivaj, a neonfények. Kevés lehangolóbb látvány van, mint egy lakatlan település, ahol minden egyes lerakott téglából üvölt a hiábavalóság érzése és megvalósulatlan álmok tragédiája.

Ha nem találod a boltban, készítsd el saját kezűleg!

A tömegtermeléssel és a fogyasztói kultúrával szemben a saját kezű alkotást és a kreativitást mint értéket szembeállító film, A Maker mozgalom (2014, Mu-Ming Tsai) számomra új ismeretek egész sorát nyújtotta. Olyan, főleg az Egyesült Államokban elterjedt jelenséget mutatott be, amely a „Csináld magad!” mozgalom alapgondolatát a 21. századi technológiákkal keresztezi. A kifejezés számos különböző tevékenységet foglal magába: a magányos otthoni barkácsolás, a készítők közti kollaboráció és az eladásra szánt termékek gyártásának különféle módozatait. A film nézői sikeres vállalkozások egész sorát ismerhették meg.

A Maker mozgalom

Bár témáját tekintve nem tartozott szorosan az urbanisztikához, A Maker mozgalom olyan nagy érdeklődésre tartott számot a fesztiválon, hogy pótvetítést kellett tartani. Megismételték a vetítést követő kerekasztal-beszélgetést is, amelyben budapesti kreatív tervezőműhelyek létrehozói vettek részt. Maga a beszélgetés egyébként jobban sikerült, mint az apropóját adó film, amely sajnos leginkább egy tévéműsor színvonalán mozgott, ráadásul igen nehéz volt elvonatkoztatni attól, hogy a szemet szúró product placementtől a márkanevek többszöri kimondásáig minden zavaró reklámozási forma felbukkant benne.

A magyar tervezők saját projektjeik bemutatása mellett kitértek a maker mozgalomban rejlő hazai lehetőségekre is kitértek. Persze itthon nem áll akkora eszközarzenál a készítők rendelkezésére, mint az USA-ban, de szerintük ez nem is annyira hátrány, mint inkább lehetőség a kelet-európai leleményesség kibontakoztatására. Az egyik legérdekesebb gondolat, amely felmerült, a szabadalmaztatás feleslegessé válása volt. A folyamat ugyanis lassú és nehézkes, így egy bejegyzett találmány nem tud lépést tartani a gyors egymásutánban születő újabb és újabb eszközökkel. Mire egy változtatás hivatalossá válna, a „versenytársak” már mérföldekkel előrébb járnak. A film szerint a maker mozgalom képviselői is azt tartják, hogy kész termékek helyett inkább a technológiát adják el, amellyel mások is létrehozhatják maguknak az általuk kitalált eszközöket. Ezzel a gondolattal nem volt nehéz egyet érteni.

 

[1] Forrás: BBC News, 2003. 09.22. A szavazás szerint a Barbakán Központ a legrondább épület. URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/london/3126946.stm

[2] Még saját nyomtatott magazinja is van, a „Barbican Life”: http://www.barbicanlifeonline.com/barbican-life-magazine/magazine-issues/

[3] M.C. Escher: Fölfelé és lefelé, 1947; Lépcsőház, 1951; Relativitás, 1953; Konvex és konkáv, 1955

[4] Orosz István: Vigyázz, lépcső!, 1989, Sírj, 1996, Fekete lyuk, fehér lyuk, 1999

[5] http://elpais.com/elpais/2014/12/17/inenglish/1418827103_093311.html

nyomtat

Szerzők

-- Puskás Lilla --


További írások a rovatból

építészet

Breuer Marcell emlékkiállítás Pécsett
építészet

Interjú Merényi Dáviddal
építészet

Interjú Filip Rybkowskival
építészet

Pesti Attilával az okosotthonok kérdéseit jártuk körbe

Más művészeti ágakról

Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről
James Mangold: Sehol se otthon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés