építészet
Amikor a 60-as években a legtöbb Közép-Afrikai ország elnyerte a függetlenségét, az ifjú nemzetek, államok a saját identitásuk kifejezésének eszközeként tekintettek többek között az építészetre is. A kísérleti és futurisztikus építészet vált elsődlegessé, ami hűen tükrözte ezeknek az államoknak a jövőbe vetett optimizmusát. Ezeknek az országoknak a kultúr- és építészettörténeteinek egyik figyelemre méltó periódusáról szól a kiállítás, ami az egyik legelső megjelenése ennek az európaiak számára ismeretlen és felfedezetlen területnek.
A kiállítás kurátorta Manuel Herz, fontos közreműködőként Iwan Baan fotográfus vett még részt a kutatásban, aki az utóbbi idők egyik legaktívabb és legismertebb épületfotósa.
A KNUST (Kwame Nkrumah University of Science and Technology) mérnökkara, Ghana, Kumasi, építész: James Cubitt 1956, fotó: Alexia Webster
Hotel Independence Szenegál, Dakar, építész: Henri Chomette és Roland Depret 1973-1978, fotó: © Iwan Baan
Hotel Ivoire, Elefántcsontpart, Abidjan, építész: Heinz Fenchel és Thomas Leiterdorf 1962-1970, fotó: © Iwan Baan
A kiállítás válogatásában több, mint 80 épület szerepel öt országból: Kenya, Elefántcsontpart, Zambia, Ghana, Szenegál. Az egyes épületekről leolvashatóak a gyakran heroikus és merész megoldások. Az új államok új infrastruktúrája, nemzeti függetlenségük szimbólumai mint a parlament épülete, központi bank, stadionok, egyetemek tükrözik a jövő szellemét, az elkötelezettséget a modern világ felé. Ez a társadalmi jövőkép és vágy dominálta az építészetet ezekben az államokban abban az időben. Ez megjelent a kialakításban, a koncepcióban és a konstrukcióban is.
Mindemellett ez az építészet reprezentálja a nehézségeket is, melyekkel meg kellett küzdeniük az államalapító nemzeteknek, az ellentmondásokat és a kényszerhelyzeteket, melyekről a fiatal nemzetek tapasztalatait is leolvashatjuk. A saját függetlenségi folyamatukat láthatjuk a bemutatott épületeken akkor is, ha az építészeket gyakran importálták Európából, azon belül is saját korábbi gyarmatosítóiktól. A kiállítás ezen országok építészeti termését mutatja be ezen időszakból. Ha a világ építészeti szcénájából kiragadjuk, az az érzésünk támadhat, hogy ezeknek a nemzeteknek a masszív Stockholm-szindrómájuk lenyomatai az épületek és kulturális mozzanatok. A felszabadult nemzet útja a modernizmus és államalapítás felé a korábbi elnyomó, gyarmatosító nemzet kultúráján és iránymutatásai alapján történik. Még ha álnaivság is az ellenkezőjét hinni, érdemes tudni, hogy ezek az építészetben manifesztálódott víziók a világ számos táján virágoztak Dél-Amerikától Ausztráliáig.
IDAK - Foire Internationale de Dakar, Szenegál, Dakar, építész: Jean Francois Lamoureux & Jean-Louis Marin 1974. fotó: © Iwan Baan
Kenyatta International Conference Centre, Kenya, Nairobi, építész: Karl Henrik Nostvik 1967-1973, fotó: © Iwan Baan
Kenyatta International Conference Centre, Kenya, Nairobi, építész: Karl Henrik Nostvik 1967-1973, fotó: © Iwan Baan
La Pyramide, Elefántcsontpart, Abidjan, építész: Rinaldo Olivieri 1973, fotó: © Iwan Baan
Mfantsipim iskola, Ghana, Cape Coast, építész: Fry Drew and Partners 1958, fotó: Manuel Herz
A KNUST (Kwame Nkrumah University of Science and Technology) egyetemi sportközpont, Ghána, Kumasi, tervező: KNUST Development Office 1964-1967, foto: © Alexia Webster
University of Zambia - Zambia, UNZA, Lusaka, építész: Julian Elliott 1965-1970, fotó: © Iwan Baan