zene
2007. 10. 25.
Zenei hipertext Keith Jarrettől
Keith Jarrett, Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, 2007 október 18.

A Művészetek Palotája zsúfolásig megtelt kifejezetten jólöltözött emberekkel: a zenei, gazdasági és politikai elit is képviseltette magát, így az egyébként bőkezű MűPa sorra hívta tiszteletjegyeseit, hátha lemondja valaki a potyajegyet. A több emeleten összezsúfolódó nézősereg szinte már a – nem létező – csillárokon lógott. A tereferélő embereket a konferanszié megkérte, hogy – mivel a művészt kifejezetten zavarják a zörejek és a fényképezőgép-villanások – tartózkodjanak a köhincséléstől, az élő felvételtől és a fotózástól.
Végül bevonult Keith Jarrett. A zongorához ült, és néhány rituális mozdulat után örvényleni kezdtek a hangok varázslatos ujjai alól. Különös volt, hogy éppen ilyen gyors, virtuóz és nehezen emészthető improvizációval indít.
Improvizációnak nevezem a játékát, miközben meggyőződésem, hogy valamilyen formában előre átgondolt, az előadott rövid darabok pedig többé-kevésbé tudatosan felépítettek voltak. Játékában idézeteket, utalásokat lehetett felismerni előző koncertekre, más szerzőkre. Az előadott darabok hangvételében uralkodott az impresszionizmus: engem különösen Eric Satie-ra (pl. Gymnopedie) emlékeztetettek a lecsengésig kitartott, ködben úszó hangfürtök.
A koncert felépítése kivételes volt: nehezen emészthető – fiatalos hevű – darab kezdte a szvitet, amelyet lágy, romantikusan lírai darab követett. A gyakran osztinátóból kibontakozó, néhol jazzes (blues-os, olykor groteszk) ritmusokból álló blokkot impresszionisztikus hangfürtök követték, míg a szvit végére az impresszionisztikus és lírai karakter ötvöződött.
A szünet után e szvit tételeinek szinte pontos mását ismételte meg Keith Jarrett: a gyors, néhol atonális futamokból álló improvizációtól az impresszionisztikus, lírai karakterű dalokig, ráadásul még a darabok – szellemesen megformált – lezárása is az előzőekre utalt. Egyre erősödött bennem az az érzés, hogy Jarrett referencia-játékot űz velünk: zenei hipertext-labirintusba csal, melyben előre megtervezett, utalás-értékű az időnként állva játszás és lábbal ritmusverés, valamint a hellyel-közzel elsütött, szélesen gesztikuláló gegek.
Ne gondolja senki, hogy egy ilyen, majdnem két órás koncert minden előzetes elképzelés nélkül indul. Nem azt hiszem, hogy az egyes darabokat sorról-sorra, hangról-hangra már megírta volna. Arról vagyok meggyőződve, hogy a darabok karaktere, improvizációs váza, valamint a koncert teljes intonációs íve előzetesen kirajzolódott a művész fantáziájában.
És meggyőződésem, hogy koncepciója ezúttal a múlttal, az élettel való – filozofikus – szembenézés volt: sok motívum-variáns a nagysikerű kölni koncertből jött, az utolsó visszatéréskor játszott dal pedig a feleségének dedikált lemezéről, a The Melody at Night with You-ról származott.
A záró improvizáció előtt bejelentette (és ez volt talán az egyetlen verbális megnyilvánulása a koncerten), hogy I hope you keep your culture... Valószínűleg Bartókra, Ligetire – talán Kurtágra – és más nemzetközileg elismert szerzőnkre gondolt. De lehet, hogy a globalizációtól óvott minket... Ködös utalások ide vagy oda: zseniális előadásban volt részünk – és ezt a feltűnően jól öltözött közönség is tudta, mivel jólnevelt tapssal jutalmazta a gegeket és ütemes vastapssal az ráadást.
Keith Jarrett
Keith Jarrett talán az egyetlen olyan zenész, aki Miles Davisszel játszott (lásd a [a]http://www.youtube.com/watch?v=g1VCor3t8T4[text]videó[/a]t Miles Davisszel, de lásd saját [a]http://www.youtube.com/watch?v=qnD5E5mrxIs[text]trió[/a]jával is: Jack deJohnett, Keith Jarrett és Gary Peacock), és mégsem tért át az elektronikus hangszerekre. Akusztikus zongorán játszotta szólókoncertjeit, melyekkel egészen új hangzást vitt a jazz történetébe. Kölni koncertje – bár nem az első szólólemez – korszakalkotó vállalkozásának bizonyult: több zongorista is próbálta megismételni, de csak halvány utánzatokra telt erejükből. Egyedül saját későbbi szólófelvételei vethetőek össze ezzel a (dupla) lemezzel, mondjuk az 1981-es Concerts (Bregenz, München).
Keith Jarrett azzal vált a jazz páratlan mesterévé, hogy többnek bizonyult egyszerű jazzmuzsikusnál. Élő klasszikussá vált, aki előtt sorra nyíltak meg a zene korábban jazz előtt zárt fellegvárai: 1978-ban a New Yorki Metropolitan Operában koncertezett, 1990-ben a bécsi Musikvereinben; egy évvel később a bécsi Staatsoper látta vendégül (Vienna Concert, 1991), majd 1995-ben a milanói Scalában lépett fel (La Scala, 1995).
Egyik kulcslemeze – amely az EMC kiadó sikerlistáján is az örök élbolyba tartozik – a kölni koncert (The Köln Concert, 1975 lásd [a]http://www.youtube.com/watch?v=jzqMJWlKMsY[text]részlet[/a]ét a youtube-on), amely színvonalával valóban rászolgál a népszerűségre. Jarrett itt annyira koncentráltan játszik, hogy nehéz elhinni: semmiféle előzetes koncepciója nem volt, egyetlen hangot sem írt meg előre. Pedig joggal panaszkodhatott a rosszul hangolt hangszerre, a felvétel mostoha körülményeire, illetve saját egészségügyi állapotára: egy hosszú turné végén, lelkileg és fizikailag meggyötörten ült a zongorához.
A brémai, lausanne-i és kölni felvételek (Solo Concerts Bremen/Lausanne, 1973, The Köln Concert, 1975) idején Jarrett még fiatalember, alig harminc éves – és fizikai teljesítőképessége is elsőrangú. Ekkoriban még évi ötven szólókoncertet ad, bár előadásain alkalmanként előveszi súlyos hátfájása. A brémai és lausanne-i felvételeken populárisabb zongorajátékos jut szóhoz: a zene emészthetőbb valamivel, mint a kölni koncerté. A korai korszak másik jelentős lemeze az oslói stúdióban felvett Facing You (1971), Jarrett első szólóprodukciója, ami ugyan nyolc, különböző hosszúságú darabból áll, a különálló számok azonban olyannyira lekerekítettek, olyan összetartozónak hatnak, hogy egy több tételes szvit benyomását keltik.
A 80-as évek végéről származó Paris Concert (1988) a pianista szólókoncertjeinek összes varázsát, technikai sziporkázását, a fény- és árnyoldalait is bemutatja – a korábbi munkáit jól ismerők azonban önismétlést, kiüresedett manírokat és túlságosan is kiszámítható fordulatokat fedeznek fel a három számból álló albumon. Ráadásul a – sokszor emlegetett, a művészi összpontosítás és elmélyedés hangjaiként definiált – jarretti nyögések-sóhajok-morgások Párizsban már önparódiának is beillenek.
A húsz éves periódust lezáró – megint csak vitatható – bécsi koncert ugyan zeneileg koherensebb képet nyújt a párizsi hangversenynél, azonban dominálnak benne – időnként – a Bach- és Sosztakovics-idézetek.
A krónikus kimerültségből lassan talpra álló – megújult – szólista először a feleségének dedikált The Melody At Night With You albumon (1998) hallatta a hangját. A több évig tartó betegség sokban módosította Jarrett addigi zenei elképzeléseit: korábbi szólólemezei szabad improvizációk voltak, most a házi stúdiójában sztenderdeket játszott lemezre, s a korábbinál jóval nagyobb súlyt fektetett a dallamosságra.
Eddigi koncertjei nagyívű kompozíciók voltak, s a szerzemények egybefolytak – az új Jarrett a kisebb formákra helyezi a hangsúlyt. Saját magyarázata szerint: ha elkezdek játszani egy darabot, és másfél perc múlva úgy érzem, itt a vége, akkor abba is hagyom a játékot. A legfrissebb, Carnegie Hallban rögzített koncert (The Carnegie Hall Concert, 2005) akár önéletrajzi portré is lehetne: mindkét szett – a régi zongorista világát idéző – dalok szvitje, melyek egy része lírai, más részük keményebb, viharosabb.

A nagy fotók a Művészet Palotája sajtófotói, melyek a koncert előtti napon, a próbán készültek.
Végül bevonult Keith Jarrett. A zongorához ült, és néhány rituális mozdulat után örvényleni kezdtek a hangok varázslatos ujjai alól. Különös volt, hogy éppen ilyen gyors, virtuóz és nehezen emészthető improvizációval indít.

A koncert felépítése kivételes volt: nehezen emészthető – fiatalos hevű – darab kezdte a szvitet, amelyet lágy, romantikusan lírai darab követett. A gyakran osztinátóból kibontakozó, néhol jazzes (blues-os, olykor groteszk) ritmusokból álló blokkot impresszionisztikus hangfürtök követték, míg a szvit végére az impresszionisztikus és lírai karakter ötvöződött.

Ne gondolja senki, hogy egy ilyen, majdnem két órás koncert minden előzetes elképzelés nélkül indul. Nem azt hiszem, hogy az egyes darabokat sorról-sorra, hangról-hangra már megírta volna. Arról vagyok meggyőződve, hogy a darabok karaktere, improvizációs váza, valamint a koncert teljes intonációs íve előzetesen kirajzolódott a művész fantáziájában.
És meggyőződésem, hogy koncepciója ezúttal a múlttal, az élettel való – filozofikus – szembenézés volt: sok motívum-variáns a nagysikerű kölni koncertből jött, az utolsó visszatéréskor játszott dal pedig a feleségének dedikált lemezéről, a The Melody at Night with You-ról származott.

Keith Jarrett
Keith Jarrett talán az egyetlen olyan zenész, aki Miles Davisszel játszott (lásd a [a]http://www.youtube.com/watch?v=g1VCor3t8T4[text]videó[/a]t Miles Davisszel, de lásd saját [a]http://www.youtube.com/watch?v=qnD5E5mrxIs[text]trió[/a]jával is: Jack deJohnett, Keith Jarrett és Gary Peacock), és mégsem tért át az elektronikus hangszerekre. Akusztikus zongorán játszotta szólókoncertjeit, melyekkel egészen új hangzást vitt a jazz történetébe. Kölni koncertje – bár nem az első szólólemez – korszakalkotó vállalkozásának bizonyult: több zongorista is próbálta megismételni, de csak halvány utánzatokra telt erejükből. Egyedül saját későbbi szólófelvételei vethetőek össze ezzel a (dupla) lemezzel, mondjuk az 1981-es Concerts (Bregenz, München).
Keith Jarrett azzal vált a jazz páratlan mesterévé, hogy többnek bizonyult egyszerű jazzmuzsikusnál. Élő klasszikussá vált, aki előtt sorra nyíltak meg a zene korábban jazz előtt zárt fellegvárai: 1978-ban a New Yorki Metropolitan Operában koncertezett, 1990-ben a bécsi Musikvereinben; egy évvel később a bécsi Staatsoper látta vendégül (Vienna Concert, 1991), majd 1995-ben a milanói Scalában lépett fel (La Scala, 1995).

A brémai, lausanne-i és kölni felvételek (Solo Concerts Bremen/Lausanne, 1973, The Köln Concert, 1975) idején Jarrett még fiatalember, alig harminc éves – és fizikai teljesítőképessége is elsőrangú. Ekkoriban még évi ötven szólókoncertet ad, bár előadásain alkalmanként előveszi súlyos hátfájása. A brémai és lausanne-i felvételeken populárisabb zongorajátékos jut szóhoz: a zene emészthetőbb valamivel, mint a kölni koncerté. A korai korszak másik jelentős lemeze az oslói stúdióban felvett Facing You (1971), Jarrett első szólóprodukciója, ami ugyan nyolc, különböző hosszúságú darabból áll, a különálló számok azonban olyannyira lekerekítettek, olyan összetartozónak hatnak, hogy egy több tételes szvit benyomását keltik.
A 80-as évek végéről származó Paris Concert (1988) a pianista szólókoncertjeinek összes varázsát, technikai sziporkázását, a fény- és árnyoldalait is bemutatja – a korábbi munkáit jól ismerők azonban önismétlést, kiüresedett manírokat és túlságosan is kiszámítható fordulatokat fedeznek fel a három számból álló albumon. Ráadásul a – sokszor emlegetett, a művészi összpontosítás és elmélyedés hangjaiként definiált – jarretti nyögések-sóhajok-morgások Párizsban már önparódiának is beillenek.
A húsz éves periódust lezáró – megint csak vitatható – bécsi koncert ugyan zeneileg koherensebb képet nyújt a párizsi hangversenynél, azonban dominálnak benne – időnként – a Bach- és Sosztakovics-idézetek.

Eddigi koncertjei nagyívű kompozíciók voltak, s a szerzemények egybefolytak – az új Jarrett a kisebb formákra helyezi a hangsúlyt. Saját magyarázata szerint: ha elkezdek játszani egy darabot, és másfél perc múlva úgy érzem, itt a vége, akkor abba is hagyom a játékot. A legfrissebb, Carnegie Hallban rögzített koncert (The Carnegie Hall Concert, 2005) akár önéletrajzi portré is lehetne: mindkét szett – a régi zongorista világát idéző – dalok szvitje, melyek egy része lírai, más részük keményebb, viharosabb.

A nagy fotók a Művészet Palotája sajtófotói, melyek a koncert előtti napon, a próbán készültek.
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban