bezár
 

art&design

2015. 01. 20.
A szerelem hat szóban
Interjú Herbert Aniko képzőművésszel
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„Lemosnom, elhordanom, levennem, elhagynom, elfelejtenem, szeretnem.” Herbert Aniko Szándékos vakság | Szerelem című kiállítási anyaga arra keresi a választ, hogy hogyan nem működik a szerelem. Alkotásainak címét Szabó Imola Julianna Varratok című versprózás kötetéből választotta. 

Herbert Aniko konceptuális alkotó. Témaválasztásai és társalkotó-választásai mögött hosszú előkészület és megalapozott gondolatok húzódnak meg. Író és képzőművész közösen választott ki hat szót, amelyekre az alkotások rímelnek. További ihlető erőt adott a versprózás kötet: mondatai újra és újra visszaköszönnek Aniko alkotásaiban.

prae.hu

PRAE.HU: Miért Szabó Imola Julianna kötete lett a kiindulópont és hogyan kapcsolódik szöveg és kép, szöveg és installáció?

Imolával folyton vannak ikerszerű, közös, párhuzamos dolgaink. Például most a szándékos vaksággal foglalkozom. Erre ő épp arról mesél, hogy egy vak kislányról ír. Nyári, esztergomi kiállításunkkor Imola írt szövegeket a képeimhez, most én szedtem szét mondatokra a versprózás kötetet. Újra és újra elolvastam a bő féléves alkotási folyamat alatt, mert mindig más mondatok találtak meg. Így alakult organikusan az anyag a kiállításra.

Herbert Aniko (fotó: Szabó Imola Julianna)

PRAE.HU: A szavakon túl milyen motívumok köszönnek vissza az anyagban?

Szeretek sablonokat használni. A kiállítási tematika középpontjában a sztenderd emberi szív áll. Tanulmányoztam ezt a testrészt, mire elkészítettem egy saját szívsablont. A munkafolyamatban elsőként a hat kiválasztott szóra reflektáló munkák jöttek. Tinta nélkül a szívsablon formájába ütöttem ezeket a szavakat. Az írógép betűi helyenként kivágták, kimarták a felületet. Ehhez idő, türelem és fegyelmezettség kellett. Olyan volt ez a türelmes és fájdalmas gépelés, akár az elengedés. Mint amikor megéled az elengedés fázisait. Ez az írógépes küzdelem volt a belépő ebbe a képzeletbeli projektbe. Aztán a léptékek miatt számítógép elé ültem, és ott terveztem meg a nagy képek arányait és kompozícióit. Végül öt nagy kép készült el. Mindegyikre magamat festettem, ami azért is tök jó, mert így se a jogdíjjal, se a munka közben önmagammal felmerülő konfliktusokkal nem kell foglalkoznom – önmagammal könnyen békülök. Fontos motívum számomra a fa ősi jelképe. Az élet, a fejlődés, a növekedés, a kiteljesedés. Ugyanakkor a fáim egyik képemen sem életszerűek. A színük és az arányuk is inkább metaforikus, mint ábrázoló. De ez a szemlélet igaz a székre is, amin gubbasztok az egyik festményen. Teljesen szürreálisnak hat, ahogy szinte lebeg a térben – valójában nem állna meg a lábain.

Herbert Aniko: Esőtenyér

PRAE.HU: Hogy jön a képbe a szintén többször visszatérő elem, a rózsaszín Magyarország-forma mint felhő?

Már tavaly elkezdtem foglalkozni a birkákkal, avagy bárányokkal, kinek mi tetszik. Készítettem egy birka- és egy Magyarország-sablont, majd ezt a két formát kombináltam. Az ebből készült sorozattal „sokkoltam” akkoriban az embereket. Készítettem magamról is egy képet, amin egy nagy rózsaszín Magyarországgal takartam el a testem. Akkor vésődött be a rózsaszín Magyarország az agyamba. Onnan jött, hogy tetszett ez a forma bármiféle érzelem nélkül. Mert olyan jól néz ki. Tavaly védekező eszközként funkcionált, most meg egy rózsaszín felhővé alakult. Ez a rózsaszín szép. Nem pink. Olyan malacrózsaszín.

PRAE.HU: A szimbólumrendszer középpontjába mit állítasz?

Én nem azt vizsgálom, hogy hogyan működik a szerelem, hanem azt mutatom meg, hogy hogyan nem működik. A festmények az én személyes érzékenységemet tükrözik, az installációkat pedig már racionálisabb asszociációs játéktérként fogom fel. Én csak kérdéseket teszek fel, a tényleges elengedést aztán mindenkinek magának kell véghezvinnie.

Herbert Aniko: Miattam sorvad

PRAE.HU: A koncepció részeként hogyan tematizálod a kiállítást?

Két teremben installálom a munkáimat. Az első teremben lesznek a nagy festmények és a papírfa. Itt az érzelem dominál majd. A második teremben lesz a kiállítás elemzőbb fele, az installációk. A szív motívuma sokszor visszatér az alkotásokban. Például készítek egy dobozt, amiből egy szív alakú ablakot vágok ki és feltöltöm a Varratokból kigyűjtött idézetekkel. A mondatokat kézzel írom a cédulákra. Szeretném, ha a kiállításra látogatók húznának egyet belőle maguknak. Elképzeltem, ahogy fogy, majd egyszer „kiürül ” a szív. A szüleim gyakran segítenek a projektek megvalósításában. Édesapámmal kiválasztottunk különböző faanyagokat, ezeket ő vágta ki nekem szív alakúra. Búzát is csíráztatok szív alakban, de más növénnyel is demonstrálok az installációkban. Látod ezt a kiszáradt céklát? Ez is szív alakú volt. Minden nap lefotóztam, ahogy elfonnyad és kiszárad. Ebből a „leépülésből” egy animációt készítettem. Az ember nagyságú papírfámon majd tizenkét szív fog lógni, a tizenharmadik pedig a földre hullik. Ebben az utolsó vacsorára, a bibliai történetre is utalok.

Herbert Aniko: Mély levegőt vesz,akkorát amekkorát a nyúl

PRAE.HU: Zömében papírral, nejlonnal és természetes anyagokkal dolgozol, sok mindent újrahasznosítasz. Honnan a kötődés az említett anyagokhoz és az akvarelltechnikához?

Egerben végeztem az Eszterházyn. Ványai Magdolna tanárnő miatt lettem akvarellmániás. Nekem ehhez a technikához van temperamentumom és alkatom. Próbálkoztam az olajjal, de nem elég környezetbarát és nekem nem állt jól. Sokszor „szemetet” dolgozok föl. Nagyon örülök mindenféle papírnak, fóliának. Sokszor vegyítem a nagyon drága és speciális rizspapírt a szeméttel. Szeretem ezeket a végleteket. A luxust és az egyszerűt keverni. Megmutatni a szélsőségeket, mint ahogy a társadalomban is szinte kitapintható, hogy vannak a nagyon szegények és a nagyon gazdagok. Bár ott ritkán vegyülnek a „rétegek”.

PRAE.HU: A kiállítás megnyitója tovább erősíti majd a koncepciót. Valamit sejtet a promóciós videó is, de mégis mit várhatnak majd az oda ellátogató érdeklődők?

Šin Oliverrel vettük fel a videót, amin Váczi Eszter egyik zenéje hallható, miközben Szabó Imola Julianna Haza című írását olvassa egy nagyon szép hangú barátnőm. Ezt az egységet Imolával és Váczi Eszterrel tudtam elképzelni, így a Váczi Eszter Quartet fog játszani néhány dalt a megnyitón. Próbálok minél több érzékre hatni. Egy olyan estét képzeltem el, ahol az installációk gondolatisága és a képek érzésvilága egy térré alakul, miközben különleges zene szól, és még az irodalom sem marad ki. Mindezt egyben szeretném a látogatóknak adni. A kiállítás megnyitóján Imola mellett Szombathy Bálint is jelen lesz, aki szintén figyelemmel és nyitottsággal kísérte végig az egész munkafolyamatot.

A kiállítás megnyitójára 2015. január 30-án, 19.00 órai kezdettel kerül sor a budapesti Galéria IX-ben, a Ráday utca 47. szám alatt.

nyomtat

Szerzők

-- Mesterházy Fruzsina --


További írások a rovatból

art&design

A besorolás deficitje
Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
(Súlyosan elfogult vélemény)

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés